En god jobannonce fanger opmærksomheden fra starten
Jobannoncen er typisk virksomhedens allerførste kontakt til potentielle nye medarbejdere, og kandidaten fanger du med overskriften.
Analysen 2020
Jobindex undersøger jævnligt via Jobindex' spørgepanel, hvad kandidaterne synes, en god jobannonce består af. Tallene stammer fra årets analyse.
Brug en præcis og letforståelig jobtitel
Kandidaterne fanger du med overskriften, og overskriften skal indeholde jobtitlen. Så vær ikke for intern eller kreativ med jobtitlen. Og brug de første par linjer i jobannoncen på at fortælle det bedste ved jobbet eller din arbejdsplads, ligesom jeres navn/logo, et citat om jobbet eller billeder griber læseren.
Fanger opmærksomheden fra starten
Beskriv jobbet og jeres forventninger
Udsagn | Meget vigtig | Vigtig | Total |
---|---|---|---|
Virksomhedens krav og forventninger til kandidaten | 40 % | 54 % | 94 % |
Jobbets indhold er beskrevet fyldestgørende | 45 % | 47 % | 92 % |
Virksomhedens kultur og sociale miljø | 20 % | 49 % | 69 % |
Virksomhedens omsætning og antal ansatte | 3 % | 20 % | 23 % |
Hvad skal man lave, og hvordan er I?
Giv kandidaten et helhedsbillede af jobbet, og fokusér på konkrete arbejdsopgaver og ansvarsområder (især hvis I er en mindre kendt virksomhed). Beskriv den hverdag, kandidaten kommer ind i, samt om der er perspektiver i jobbet. Fortæl om afdelingen, jeres kultur og strategier – og kom gerne ind på de blødere værdier. Det kan være den sidste, overbevisende faktor!
Brug humor i din jobannonce
Selvom jobannoncen er en seriøs formidlingsform, kan man sagtens bruge humor til at præsentere jobbet. Ikke at annoncen behøver være poppet, men den bør afspejle den tone, I har på arbejdspladsen.
Tips til optimering
Omskriv floskler ...
som ”mange bolde i luften” samt ”mulighed for faglig og personlig udvikling”, til konkrete beskrivelser af jer, jobbet eller kandidaten.
Ikke alt i punktform!
Ellers mister kandidaten overblikket. Men kombinér gerne prosa med punkter flere steder i teksten.
Brug relevante links ...
til fx jeres website, årsrapporten, presseomtale, sociale medier/LinkedIn, Rejseplanen osv.
Gør det overskueligt
Brug korte sætninger og korte afsnit.
Skriv aktivt
Undgå passive formuleringer, og brug ”du” i stedet for ”man” eller ”den rette kandidat”.
Læs også
Sorter artikler efter emne.