Employer BrandingJobannoncenRekruttering

7 tricks til en (virkelig) god jo­ban­non­ce

Du skal nok få de 7 råd. Lige om lidt. Men først skal du med på en tur. Tilbage til den torsdag eftermiddag, hvor du skrev et jobopslag. Lidt for hurtigt. Vi starter nu:

Klokken er 14.57, og med sved på panden kaster du febrilsk det sidste punktum efter din jobannonce. Du skal til et vigtigt møde, og inden du spæner ud ad døren, får du stakåndet sendt annoncen videre til Hans fra HR, så han kan poste den, inden han går hjem.

Du venter i en uges tid eller 3, spændt på de geniale ansøgninger, du nu skal til at læse, og du glæder dig i dit stille sind til at sortere fårene fra bukkene.

Men hvad er nu det?

Der kommer ikke en eneste brugbar ansøgning! Med sammenbidte tænder, lynende øjne og hænderne knyttet mod himlen bander og svovler du over ”ungdommen nu til dags” og udsigten til en talentløs, håbløs fremtid for din virksomhed. Okay, det kan også være, du er den mere stille og rolige type, der trækker lidt på skuldrene, mens du sukker dybt og indigneret.

For du har jo lavet en overskuelig, vedkommende og medrivende annonce – har du ikke? Og det er helt sikkert ansøgerne, den er galt med og ikke dit jobopslag, vel?

”Jobannoncen er grundstenen i din rekrutteringsproces og grundlaget for kvaliteten af de ansøgninger, som du får tilbage”

Invester tid i at skrive en god jobannonce

Det er desværre ikke altid, vi får brugt nok tid på vores jobannoncer, og derfor bliver de ikke så gode, som de kunne have været. Og det er ærgerligt. For det kan blive rigtig dyrt for dig, hvis du ikke får ansat den rigtige medarbejder.

Jobannoncen er typisk virksomhedens allerførste kontakt til potentielle nye medarbejdere. Den er derfor også grundstenen i din rekrutteringsproces og grundlaget for kvaliteten af de ansøgninger, som du får tilbage. Så selvom dit job er så spændende, at selv Indiana Jones ville søge det, så får du måske ikke fat i de rigtige ansøgere, hvis du ikke har skrevet en god annonce.

Men hvordan gør jeg det, tænker du træt. Vi har gjort det nemt for dig og samlet de 7 vigtigste tricks, du død og pine skal huske, når du skriver jobannoncer. Så kan du bruge dem som huskeliste, næste gang du skal til tasterne.

#1 Lav en appetizer, der sælger jobbet

Start med at fortælle, hvorfor man skal søge lige netop dit job. Skriv det eventuelt som spørgsmål henvendt direkte til kandidaten. Hvis du fx søger en udvikler, kan du skrive:

Vil du være en del af et fantastisk udviklingsteam, der nørder den, fordi de kan? Og kan du se dig selv hos et af Danmarks største jobsites med 800.000 unikke brugere om måneden og mange spændende opgaver i pipelinen?

Væk læserens opmærksomhed, så han/hun får lyst til at læse videre. Spørg dig selv – hvorfor skal man søge dette job? Hvad gør det allermest spændende eller attraktivt?

”Fejrer I fx jeres succeser med cider, eller har I en kontorhund, der hedder Berit? Få det med, for det får jer til at skille jer ud fra den grå masse”

#2 Beskriv jobbet og afdelingen

Det lyder banalt, men derefter skal du huske at beskrive jobbet fyldestgørende. For der er rigtig, og jeg mener rigtig(!), mange, som er så afsenderorienterede, at de kun beskriver kravene til kandidaten. No kidding. Så sæt dig i stedet i kandidatens sted, og tænk på, hvad der skal få netop de kandidater, du vil have fat i, til at søge jobbet. Tag det vigtigste først, og sørg for at fokusere på det konkrete jobindhold. Hvordan ser hverdagen ud? Det er faktisk det, der fylder mest for langt de fleste kandidater.

Når jobindholdet er blevet beskrevet, skulle kandidaten gerne have fået svar på følgende spørgsmål:

Hvad er de primære arbejdsopgaver? Hvad laver man størstedelen af tiden? Hvordan ser en typisk arbejdsdag ud? Hvad er en svær udfordring i jobbet? Hvem samarbejder man med? Hvem indgår i afdelingen?

Sørg for at skabe så fyldestgørende et billede af jobbet som muligt, dog uden at gøre jobannoncen unødigt lang.

#3 Skil jer ud, og fortæl de gode historier

Jobannoncer ligner hinanden i sprog, opbygning og ord. Brug jeres egne ord, og slip flosklerne om omstillingsparate, robuste medarbejdere, der kan jonglere med mange bolde i en virksomhed i vækst. Ellers lyder du som alle andre, der søger de samme dygtige medarbejdere, som du gør.

Der er altid noget unikt ved en arbejdsplads. Så hvorfor ikke invitere kandidaten indenfor allerede i annoncen?

Når du starter hos os, vil du hurtigt opdage, at alle er på fornavn med alle, og at praktikanten får luftet sine gode idéer på lige fod med chefen. På trods af vores størrelse har vi nemlig holdt fast i alle de gode ting fra dengang, vi startede op som håbefuld iværksættervirksomhed i 2003.

”Jo mere konkret, du kan være, des nemmere bliver det for kandidaten at vurdere, om det er et relevant job for ham eller hende”

Hvis du vil gøre din historie endnu mere levende, kan du fx uddybe med et citat fra en leder eller en kollega:

“Man kan virkelig mærke den der særlige startupånd på gangene. Der er ikke langt fra idé til handling her – og det er virkelig fedt,” fortæller din nye kollega Johannes, der har været projektleder hos os i 5 år.

Det skaber troværdighed og giver dig mulighed for at fortælle de gode historier på en forfriskende måde.

De gode historier kan også sagtens gemme sig i de små hverdagsøjeblikke. Fejrer I fx jeres succeser med cider, tager på udflugter til Zoo eller spiller dart i pausen, eller har I en strikkeklub eller en kontorhund, der hedder Berit? Få det med, for det får jer til at skille jer ud fra den grå masse. Og hvem vil ikke gerne arbejde et sted, hvor man kan mærke, at der er liv, sjæl, charme og personlighed?

#4 Spørg jeres medarbejdere

Mangler du inspiration, så inddrag medarbejderne, når du skal skrive din jobannonce. Spørg dem om deres hverdag, og hvorfor de er glade for at være i jeres afdeling. Inkluder eventuelt deres guldkorn som citat i selve annoncen, og giv på den måde kandidaten muligheden for at høre om deres nye job fra en kommende kollega.

Test til sidst annoncen af på medarbejderne, inden den går online, og hør, om de selv ville have lyst til at søge jobbet.

#5 Vær konkret

Undgå alt for overordnede sætninger, der ikke rigtig siger noget. Den her virker måske harmløs, men overvej lige, om du forstår, hvad denne projektleder skal:

Du får ansvar for at identificere muligheder og problemer på konstruktionsprojekter af meget alsidig karakter.

Nej, vel? Jeg står i hvert fald tilbage med en række spørgsmål: Hvilke muligheder? Hvilke problemer? Og hvad er det for nogle konstruktionsprojekter? Hvad hvis man i stedet prøvede med:

Som projektleder driver du både hoved- og underentrepriser inden for byggeri, industri og energisektoren. Du bliver en del af et projektteam på 6 og en produktion på 22 timelønnede ansatte, så der er aldrig lang vej til gode råd og et par ekstra øjne på dine opgaver. Det er dig, der sikrer projektets bygbarhed og gennemførelse til den aftalte kvalitet, tid og pris.

Aaaaah. Var det ikke bedre? Derfor: Jo mere konkret, du kan være, des nemmere bliver det for kandidaten at vurdere, om det er et relevant job for ham eller hende.

#6 Gør teksten overskuelig med underoverskrifter

Et andet godt fif er at sikre, at din læser ikke bliver mødt af en mur af tekst. Gør i stedet din tekst overskuelig gennem underoverskrifter, korte sætninger og korte afsnit. Brug gerne lister i punktform, men også prosatekst, der er bedre til at beskrive den hverdag, man kommer til at indgå i.

Ved at gøre overskrifterne sigende for indholdet gør du det nemt for læseren at danne sig et overblik. Og de fleste kandidater bruger faktisk kun få sekunder på at skimme annoncen i første omgang, så det er en god investering at guide deres blik mod de vigtigste pointer.

Hvis din læser kan danne sig et indtryk af jobbet blot ved at læse overskrifter, så er du godt på vej til en god annonce.

#7 Vær ærlig

Og et sidste trick på falderebet. Du kommer længst ved at være ærlig og jordnær i annoncen. Selvom dit job er at sælge stillingen så godt som muligt, skal det også give kandidaten et realistisk indblik i hans/hendes nye hverdag.

”Derfor skal du heller ikke være bange for at sortere et par kandidater fra i processen, når du sælger jobbet i din annonce”

Du har måske prøvet at få en ny medarbejder ind ad døren med mod på udfordringer og tårnhøje forventninger, du ikke har kunne indfri. Eller en, der er blevet overrasket over de lange timer og den konkurrenceprægede stemning på kontoret. Eller noget helt tredje. Resultatet kan være en skuffet eller frustreret medarbejder og i værste fald en ny rekruttering.

Derfor skal du heller ikke være bange for at sortere et par kandidater fra i processen, når du sælger jobbet i din annonce. De årlige rejsedage til hovedkvarteret i Paris eller det larmende og energiske fælleskontor kan være den ene kandidats sten i skoen og den andens glasur på lagkagen. Og der er ingen grund til at spilde en samtale eller måske endda en fejlansættelse på at finde ud af det.

Så sørg for at give et retvisende billede af din nye kollegas fremtid hos jer. På den måde rekrutterer du kandidaten ind på virkeligheden – og hvis du gør det, er der stor chance for, at du finder det helt rigtige match. Og at din nye kollega bliver længe.

Klar til at gå i gang?

Hvis du er kommet helt herned, fortjener du en kæmpe klapsalve. For nu burde du være en smule bedre rustet til at skrive en jobannonce, der fanger din drømmekandidat. Hvis ikke – så er det godt, du kan få mange flere tips og tricks på bureauets blog her.

bureauet bag bloggen

Hos bureauet i Jobindex arbejder vi i krydsfeltet mellem employer branding, rekruttering og kommunikation.

Vi er 26 tekstforfattere, digitale designere, fotografer og projektledere, der rådgiver, underviser og laver content for Danmarks største og mindste virksomheder.

Om bloggen

På bureauets blog får du tips og tricks til, hvordan du fanger de rette kandidater og profilerer din virksomhed gennem velskrevne tekster og visuelle værktøjer.