JobglædeLedelse

Ny bog: Du er en god leder, hvis du gør dine me­d­ar­bej­de­re glade

Alt for mange topledere har glemt, at enhver virksomheds vigtigste ressource er dens medarbejdere. Det siger bestsellerforfatteren Rasmus Hougaard i sin nye bog The Mind of the Leader. Han kalder på ledere, der oprigtigt søger at gøre deres medarbejdere glade.

”Ledere har et kæmpe ansvar for at skabe menneskelig glæde. Det er ganske enkelt deres vigtigste opgave – og en opgave, som kan give et enormt boost til produktiviteten, hvis de lykkes med det.”

Sådan lyder det klare budskab fra Rasmus Hougaard, forfatteren til den nye bestsellerbog The Mind of the Leader og direktør for organisationen Potential Project, der arbejder med ledelsesudvikling og mindfulness.

Bogen tager udgangspunkt i en omfattende undersøgelse med svar fra bl.a. 35.000 ledere og 250 topdirektører fra 110 lande. Her fremgår det blandt andet, at 65 procent af alle medarbejdere ville sige nej tak til en lønstigning, hvis de til gengæld kunne få deres chef fyret – til trods for at 7 ud af 10 ledere selv mener, at de er sympatiske og engagerede.

”Vi har en enorm tillidskrise, og derfor bør vi genopfinde ledelse. Ledere bør tænke mindre på strategi og mere på menneskelighed. På at gøre sine folk glade, ganske enkelt,” siger Rasmus Hougaard.

I The Mind of the Leader præsenterer han de tre karaktertræk, der er vigtige for den gode leder: mindfulness, uselviskhed og medfølelse. Mindfulness vil sige at være opmærksom i nuet. Uselviskhed er at lade medarbejderne træde frem i stedet for at fremhæve sig selv. Og medfølelse kommer ved at udvise reel interesse for, hvem dine medarbejdere er som mennesker, og hvordan de har det.

”Mindfulness, uselviskhed og medfølelse gør dig til en menneskelig leder og tillader dig at skabe en kultur, hvor dine folk ser sig selv og hinanden som mennesker snarere end bare endnu en ansat i rækken,” skriver Hougaard i sin bog.

Jobglæden er vigtigst: ”I dag vil folk være lykkelige”

Før i tiden kunne en leder klare sig med at uddelegere arbejdet, udarbejde strategier og fokusere på produkterne. Men den går ikke længere, mener Rasmus Hougaard, for medarbejderne har større krav til jobbet end en fed lønseddel.

”I dag vil folk være lykkelige. Det gælder også på jobbet. De vil lave noget, der giver mening. Og de vil først og fremmest have lov at være mennesker,” siger han.

”Det er ikke mindst vigtigt hos de nye generationer, der kommer ind på arbejdsmarkedet med helt andre krav end tidligere. De vil ikke bare tjene penge. For dem er arbejdet noget, der skal gøre dem glade,” siger Rasmus Hougaard.

Ledere har et ansvar for, at deres medarbejdere føler sig forstået, at arbejdet giver mening, og at der er en god kultur på arbejdspladsen, mener han.

”Det handler om at være åben og ærlig. Hvis du har udfordringer i din familie, så sætter du dig ned ved aftenbordet og tager snakken med din kone eller dine børn. Det er sådan set det samme, du skal gøre i en virksomhed,” siger Rasmus Hougaard.

Den åbenhed er fundamentet for tilfredse medarbejdere – og en gevinst for alle parter.

”Fordelen for virksomheden er naturligvis, at det ikke bare øger produktiviteten og kreativiteten, hvis medarbejderne er glade. Det fastholder og tiltrækker også de dygtigste folk,” siger Rasmus Hougaard.

Glem dit ego

Rasmus Hougaard begynder altid sin dag med mindfulness-øvelser. Først mediterer han en halv time, og derefter bruger han 5-10 minutter på at overveje, hvordan han kan være en medfølende og uselvisk leder, forklarer han.

”Jeg har ekstremt travlt og arbejder i en global organisation, der går på tværs af stort set alle tidszoner. Der er ingen chance i verden for, at jeg kunne gøre det effektivt og med glæde uden den øvelse hver dag,” griner han.

Mindfulness giver ham roen og opmærksomheden til at træffe de rette beslutninger som leder. Og det er vigtigt, for arbejdsglæden starter med lederen, mener han.

”Som ledere påvirker vi de mennesker, vi leder. Forskningen viser tydeligt, at ledelse er den primære faktor, der påvirker medarbejdernes drive, motivation og arbejdsglæde,” siger Rasmus Hougaard.

Mindfulness-øvelserne bruger han til at blive mere opmærksom på sine egne handlinger og følelser – med det mål at styre dem bedre.

”Mange ledere – og mennesker i det hele taget – går igennem store dele af livet på autopilot. Det er meget af tiden smart, men det kan til tider også gøre skade, fordi vi ubevidst gentager nogle dårlige handlinger. Mindfulness giver dig værktøjet til at se de fejl og rette op på dem,” siger han.

Rasmus Hougaard er varm fortaler for, at en god leder også er et godt menneske. Men det er et valg, som den enkelte må træffe for sig selv, pointerer han. For selv om meget forskning viser, at det som leder kan betale sig at være godt menneske, så viser andet forskning også, at egoistiske ledere også er gode til at komme til tops, siger han.

”Begge veje er mulige, hvis du kun tænker på din egen karriere. Spørgsmålet er: Hvad vil du helst?”

Læs også