Jobglæde

Leder: Sådan tager me­d­ar­bej­der­ne ansvar for deres jobglæde

Høj jobglæde er essentielt for virksomhedsejer Camilla Hovard, når hun skal konkurrere med de store spillere på markedet – og derfor må medarbejderne også selv tage ansvaret for at skabe den. Hvis det skal lykkes, kræver det tillid, vurderer ledelsesrådgiver.

Camilla Hovard har startet egen forretning, fordi hun gerne vil gøre tingene på sin måde, og sammen med sine medarbejdere knokler hun løs for at skabe den bedst mulige butik. Men hårdt arbejde er ikke er nok i sig selv.

”Jeg har indset, hvor supervigtigt det er at tale om arbejdsglæden. Som selvstændig kan jeg ikke bare sige mit job op, hvis jeg har det dårligt på jobbet, så det er om at tage fat, før problemerne opstår,” siger Camilla Hovard, der er indehaver af Værløse Optik på 9. år.

”Derfor har det også været helt nødvendigt, at jeg har lært at italesætte arbejdsglæden over for medarbejderne, så de kan tage mere ansvar for, at butikken er et godt sted at være. Det er ikke noget, jeg som virksomhedsejer kan gøre alene. Så brænder jeg ud,” fortæller Camilla Hovard.

Ærlighed og involvering har været vejen frem for Værløse Optik. Hvis noget frustrerer Camilla Hovard, er hun begyndt at spørge åbent ind til medarbejderens handlinger, forklarer hun. Jeg kan se, at du gør sådan og sådan. Hvordan kan det egentlig være? Samtidig har Camilla og butikkens tre ansatte sammen talt om, hvad der gør Værløse Optik til en god butik at være i – både for kunder og ansatte.

”Det har gjort, at jeg i dag oplever, at mine medarbejdere tager et stort ansvar for både butikken og vores allesammens arbejdsglæde,” siger Camilla Hovard.

Ærlighed er grundlaget for jobglæde

Forudsætningen for ansvar må være tillid, mener Jacob Lejbowicz, der har skrevet bogen ’Tillidsbaseret Ledelse – vejen til arbejdsglæde’ og underviser virksomheder i jobglæde gennem konsulentfirmaet Workjoy.

”Det er først og fremmest lederen, der skal tage ansvaret for arbejdsglæden ved at bygge de rammer op, der tillader, at medarbejderne kan være glade for jobbet. De skal have tillid til, at lederen vil dem det godt. Men i det ligger der også, at man opbygger rammer, hvor det er naturligt for medarbejderne selv at tage del i ansvaret,” siger Jacob Lejbowicz.

”Jo mere dine medarbejdere får lov til at gøre det, de brænder for og er gode til, des gladere bliver de. Problemerne opstår først for alvor, hvis arbejdspladsen begrænser dem i at gøre et godt stykke arbejde – for eksempel ved at opstille nogle meget snævre måltal, der ikke giver mening i praksis”, siger Jacob Lejbowicz.

Derfor bør man som leder være påpasselig med at indføre snævre produktionsmål, som medarbejderne skal leve op til.

”Den enkelte medarbejder skal ikke måles på antallet af salg, de laver, men på selve det arbejde, de udfører. På den måde kan de blive endnu bedre, og får lyst til at dele viden med kollegerne, da det ikke er en konkurrence. Det handler om at skabe nogle fælles målsætninger,” siger Jacob Lejbowicz.

Del opgaverne, og tal ærligt

Det er enhver leders opgave at uddelegere arbejdsopgaverne, og lige præcis den øvelse kan også bruges til at øge medarbejdernes ansvar for arbejdsglæden, mener Jacob Lejbowicz.

”Hvis Dorte keder sig, kan hun måske blive motiveret ved at få nye opgaver med større ansvar. Det er for eksempel ofte lederen, der sidder med vagtplanlægning, men hvorfor ikke lægge det over til medarbejderne?” siger han.

”Det handler om at afstemme forventningerne. Hvem på arbejdspladsen har mod på mere end det, de laver lige nu? De skal have ansvar for nogle spændende opgaver, så de ikke ender med at kede sig røven ud af bukserne”, siger han.

Indimellem kan man som leder opleve, at en enkelt medarbejder ikke trives eller ligefrem modarbejder de mål, der er sat på arbejdspladsen. Her er det vigtigt hurtigt at få italesat det problem, mener Jacob Lejbowicz.

”I første omgang handler det ganske enkelt om at tage en ærlig samtale med sin medarbejder. Hvis man oplever, at nogen ser ud til at kede sig eller være lidt sur, så spørger man ganske enkelt: Dorte, jeg har en oplevelse af, at du ikke gider være på arbejde. Er det rigtigt?” siger Jacob Lejbowicz.

Det er afgørende, at lederen tager snakken på en åben måde, der ikke opleves som et angreb på medarbejderen, mener han.

”Der kan jo være alt muligt i vejen – det kan være en dårlig kollega, en svær opgave eller kunde, der har svinet Dorte til – som gør, at der er en rigtig god forklaring. Og så skal man som leder være med til at løse det problem,” siger Jacob Lejbowicz.

”Det kan også være et spørgsmål om at italesætte, at medarbejderen selv har et ansvar for deres arbejdsglæde. Du vælger at bruge din tid – dit liv! – på det her job. Så få det bedste ud af det. Jeg skal nok hjælpe dig, men i sidste ende er det dit ansvar.”

Det er netop det ansvar, der har gjort arbejdslivet i Værløse Optik bedre, mener Camilla Hovard.

”Når jeg kan have tillid til, at mine ansatte tager ansvaret for, at butikken kører, så har jeg ro på bagfronten. Jeg ved, at de gør det, de er bedst til, og det gør mig rolig, når jeg selv skal holde fri.”

Læs også