Sådan fastholder du medarbejderne i transportbranchen



Tre virksomheder i transportbranchen giver deres gode råd til, hvad man som ledelse skal gøre for at holde på medarbejderne.

Ulla Oppermann Blankholm
Blankholm Kommunikation


”Vi har mange medarbejdere, som har været i virksomheden i over 25 år. Vi har givet seniorerne mulighed for at arbejde de dage, de kan og vil,” lyder det blandt andet fra terminalchef Carsten Dybbøl Pedersen fra Bach & Pedersen Fragt på idag.dk

Han nævner også, at chaufførerne har rimeligt faste arbejdstider og selv har ansvaret for at fordele turene – hvilket betyder, at de har mulighed for at passe familien og eventuelle fritidsaktiviteter.

Senior Transport Manager hos Arla Foods, Uffe Sonne Pedersen, peger også på, at det betyder rigtig meget, at medarbejderne kender deres arbejdstid. SPF Danmark oplever ifølge artiklen på idag.dk så godt som ingen udskiftning blandt medarbejdere, og der er heller ikke mange sygedage. Han mener, at det gælder om at skabe en stærk kultur og et godt sammenhold, hvor medarbejderne har indflydelse på arbejdet.

”Erkend, at medarbejderne er dynamiske, så du kan udfordre dem. Involver medarbejderne i beslutninger, der har indflydelse på arbejdet – for eksempel køb af biler. Påskøn de sociale relationer,” lyder rådene fra Henrik Ringskær på idag.dk – han er transport- og logistikchef hos SPF Danmark.

Fem gode råd

Ifølge en artikel på Lederweb.dk - Væksthus for Ledelses hjemmeside – kan det skabe uro og blive rigtig dyrt for din organisation, når de bedste medarbejdere forsvinder. Derfor er det op til dig som leder at gøre noget aktivt for at holde på dem. Peter Economy, der er forfatter til en række ledelsesbøger, giver i artiklen fem gode råd til, hvad du bør gøre for at fastholde dine bedste medarbejdere:

  1. Tilskynd dine medarbejdere til at tage chancer

  2. Skab rum for at dine medarbejdere har mulighed for at sætte spørgsmålstegn ved status quo og udfordre vanetænkning. Det tilskynder dem til at komme med nye og vilde idéer.

  3. Kanaliser den rastløse energi

  4. Medarbejdere, der udstråler at være dygtige, flittige og nysgerrige – er ofte dem, der kommer til at kede sig mest med rutineopgaver. De er sultne efter nye opgaver, og de trives med og drives af nye opgaver. Derfor er det vigtigt at udnytte deres rastløse energi og vende den til en fordel.

  5. Giv dem tid til at lege

  6. Børn er ikke de eneste, der har brug for tid til at lege. Det har dine medarbejdere også. Det kan synes i modstrid med formaninger om fremstød for effektivitet, men planlagte frirum er sunde.

  7. Gå foran

  8. Dine bedste medarbejdere kan have gavn af at arbejde med en mentor, der rådgiver dem, skaffer dem forbindelser og er et tilstræbelsesværdigt forbillede for dem. Vær selv et godt og konsekvent eksempel for dem – så vil dine topscorere konstant overgå dine højeste forventninger.

  9. Afløn dem godt – ikke bare med penge

  10. Lad medarbejdere på alle niveauer vide, at de vil blive belønnet for deres indsats, og sørg for at følge op på dine løfter. Det handler ikke kun om lønsedler og resultatløn. Find ud af, hvad der betyder noget for dem, og hvilke ting der påvirker deres tilfredshed. Hvis de ønsker at avancere, så skab mulighederne for dem. Hvis de ønsker mere fleksible arbejdstider for at skabe balance mellem arbejde og privatliv, så hjælp dem med at finde en måde, som begge parter kan have glæde af.

Publiceret 2016-08-01


Seneste artikler

Berøringsangst? Tag dialogen i forhold til kritiske kommentarer på evalueringerne
Hvis du får en kritisk kommentar, behøver du ikke være bange. Se 3 virksomheder, der har rakt ud og besvaret kommentaren – med et vindende resultat, hvis man spørger kommunikationseksperten Henrik Byager.
Indrykket 1. oktober på Virksomheder
frustreret mand
Derfor bliver du i et job, du hader
Vi mennesker er vanedyr … og pligtopfyldende og loyale og frygter uvished og, og, og. Undskyldninger og (bort)forklaringer for ikke at gå til venstre, når vi i lang tid har gået til højre, kender vi alle. Men fald ikke i fælden, når det gælder din trivsel på arbejdsmarkedet. Sig op, hvis tiden er inde.
Indrykket 1. oktober på Industri og håndværk
Overarbejde
Er det normalt med ”gratis” overarbejde i din branche?
Mere end hver tredje med overarbejde får ikke betaling eller afspadsering for det. Omfanget afhænger dog meget af branche.
Indrykket 1. september på Industri og håndværk
kvindelig leder
Ny bog: Du er en god leder, hvis du gør dine medarbejdere glade
Alt for mange topledere har glemt, at enhver virksomheds vigtigste ressource er dens medarbejdere. Det siger bestsellerforfatteren Rasmus Hougaard i sin nye bog The Mind of the Leader. Han kalder på ledere, der oprigtigt søger at gøre deres medarbejdere glade.
Indrykket 27. august på Virksomheder
Schneider-Electric
Life is on – når Jobindex tænder for kandidatstrømmen til Schneider Electric
Et stift, globalt dækkende rekrutteringssystem gjorde det svært for Schneider-Electric at udtrykke sin grafiske identitet, så kandidaterne med det samme møder brandet. Med Jobindex kan det lade sig gøre – og desuden har annoncerne hos Jobindex forkortet time to hire.
Indrykket 1. august på Virksomheder
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til statistik og til at gøre hjemmesiden mere brugervenlig. Der sættes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Klikker du videre på siden, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Læs mere her om vores brug af cookies, herunder hvordan du fravælger brugen af cookies.