Jobannoncen

Kli­che­er­ne stor­tri­ves stadig i jo­ban­non­cer­ne

En jobannonce er en ”annonce” – dvs. den skal sælge noget! Den skal sælge et job og en arbejdsplads til de rette kandidater – kandidater som måske allerede sidder i et godt job, men skal kunne se fordelene ved at skifte. Første kontakt med kandidaten er via jobannoncen. Samtidig skal jobannoncen give noget information om, hvad jeg som kandidat skal lave i det nye job, og hvad I som virksomhed forventer, at jeg allerede kan.

Klicheerne stortrives stadig i jobannoncerne

Og for at lykkes med alt dette er nøglen at være konkret, fortællende og skabe billeder i hovedet på mig som kandidat.

Taler du jobannonc’sk?

Alligevel har jobannoncen udviklet sit eget sprog. Sætninger som: ”Du får tilbudt personlige og faglige udviklingsmuligheder”, ”Du får gode og engagerede kollegaer” og ”Du får et spændende og udfordrende job i en dynamisk virksomhed”, bliver brugt alt for flittigt. Eksemplerne er mange og de gængse tillægsord som spændende, dynamisk, uformel, selvstændig, ansvarsbevidst, fleksibel, teamorienteret og udadvendt har det med at vælte frem fra skærmen. For i en annonce skrevet på jobannonc’sk er det de samme ord, der går igen og igen.

Vær konkret

Som læser siger det mig ikke noget, hvis der står, at ”du får et spændende job med masser af udfordringer”, når jobbet så er beskrevet i fire bullets. Jeg vil da vide, hvad der gør jobbet spændende og hvilke udfordringer jeg får? Hvis jeg går ind på en restaurant og tjeneren fortæller mig, at dagens ret er noget dejligt kød med kartofler, grøntsager, og så en lækker sauce, så bliver jeg altså mindre sulten end hvis der er oksemørbrad med nye danske kartofler, friske grønne asparges og sauce med skovens svampe på menuen.

Kandidaterne er også kritiske!

I en brugerunderøgelse Jobindex har gennemført, har omkring 700 personer tilkendegivet deres mening om, hvad de mener, er en god/ dårlig jobannonce.

Og de jobsøgende er også trætte af at læse annoncer skrevet på jobannonc’sk:

”Jeg stejler, når de skriver, at de søger efter medarbejdere, der f.eks. er "fleksible, udadvendte og har humor" - for det er klichéer uden indhold - for der er jo ikke nogen annoncer, der spørger efter medarbejdere, der ikke har humor, ikke er fleksible og er meget indadvendte.”

Andre kandidater definerer en dårlig annonce som en annonce, der:

  • er fyldt med klicheer, ukonkret, der oser langt væk af at virksomheden ikke har brugt tilstrækkelig tid til at blive klar på, hvad de forventer/ønsker
  • er usaglig med mange floskler
  • Er generisk og uden personlighed
  • kun fokuserer på virksomheden og som ikke henvender sig direkte til kandidaten

Husk at stille spørgsmål

Det er især de ”bløde” begreber, som er svære at komme nærmere. Derfor må I også hele tiden spørge jer selv: Hvad mener vi egentlig med dynamisk, og hvad er det, der gør vores virksomhed dynamisk?

Problemet går igen, når personlige egenskaber ofte beskrives med ord, som er enormt indlysende og vel nærmest selvfølgelige. Eksempelvis når en bogholder skal være detaljeorienteret og god til tal. – Ja det håber jeg da!

Ofte kan du bare sætte ”ikke” foran ordet – for hvem er ikke ansvarsbevidst og hvem synes ikke de er servicemindede og hvem synes ikke de er målrettede? Forklar i stedet, hvad det er, I mener og hvorfor det er vigtigt at besidde disse egenskaber, og hvad de egentlig betyder for jer. Så er I et godt skridt på vej væk fra det jobannonc’ske sprog og over i noget der måske kan vække læselysten og ikke mindst søgelysten hos kandidaterne.

Vil du vide mere?

Læs mere om Jobindex’ undersøgelse om den gode annonce i artiklen her.

Jobindex afholder kurser for virksomheder i at skrive jobannoncer:

På kurset deltager medarbejdere fra forskellige virksomheder, og du får således også mulighed for at blive inspireret af andres annoncer samt diskutere de udfordringer, I står med. Læs mere og se invitationer til vores næste kurser her:

Tilpassede kurser:

Er for jer, som ønsker et kursus tilpasset til jeres virksomhed og som tager udgangspunkt i jeres udfordringer. Læs mere her.

Læs også