Arbejdsmarkedet

Op på la­krid­ser­ne på Facebook

Evnen til at engagere brugerne er afgørende, når der skal skabes opmærksomhed om et produkt på Facebook. Bülow Lakrids har i deres Facebook-strategi lagt vægt på ærlighed og lyst til at kommunikere med brugerne.

I takt med at virksomhederne vover sig ud på de sociale platforme, bliver brugerne i højere og højere grad medudviklere, medproducenter og medkommunikatører, der deltager i brandingudviklingen.

En af dem, der har formået at involvere og engagere sine brugere på Facebook, er lakridshåndværkeren Johan Bülow. Bülow Lakrids startede i 2007 i en lille butik på Bornholm, hvor Johan Bülow lavede lakrids, og hans kæreste stod bag disken.

Da Johan og kæresten slog dørene op for deres første lakridskunder, blev hylderne ryddet på godt to timer, og siden er kunderne blevet ved med at strømme til butikkerne i for eksempel Magasin og Tivoli.

Projektet – der startede med, at Johan Bülow købte en pose Piratos, googlede ingredienserne og lavede sin egen blanding med et billigt startkit – har aldrig haft problemer med at tiltrække fans på Facebooksiden Lakrids by Johan Bülow.

”Inden vi fik set os om, havde vi 1.000 fans,” fortæller Johan Bülow på konferencen Sociale Medier i Detailbranchen den 16. november 2011.

Siden har indsatsen på Facebook drejet sig om at få endnu flere fans og bruge dem aktivt som ambassadører for produkterne.

Gode budskaber og pudsige historier

For Johan Bülow er ærlighed en af de helt essentielle dyder, hvis man skal have succes på Facebook. Manden bag det eksklusive danske lakridshåndværk blander sig ofte i debatten fra sin personlige Facebookprofil, og mange indlæg tager afsæt i dagligdagen på lakridsfabrikken ved Taastrup:

”Hvis vi for eksempel lægger et billede ud af vores gamle chokolademaskiner eller en kasse dansk produceret chili, vi lige har modtaget til vores produktion, kan det godt være, at vi ikke kan måle effekten direkte på salg, men vi sender et fantastisk budskab ud,” siger Johan Bülow og tilføjer, at også pudsige film med sjove budskaber har været effektive i forhold til at få brugerne til at dele indholdet på Facebook:

”En af vores kogere lavede en salt- og lakridsblanding, som han hældte ud over sin tunmad – den slags kan man få meget ud af at dele med sine fans.”

Events og konkurrencer aktiverer brugerne

Til spørgsmålet om, hvordan Bülow Lakrids bruger Facebookbrugerne i videreudviklingen af deres produkter, siger Johan Bülow, at især events og arrangementer har dannet gode rammer om dialog med brugerne:

”Vi var med i en tv-udsendelse, hvor vi via Facebook inviterede vores fans ud til os for at smage nogle nye varianter og komme med deres bud på, hvilke lakridser vi skulle gå videre med. Fire timer efter stod der fire facebookbrugere på vores fabrik og var med i tv-udsendelsen, hvor vi udviklede en meget maskulin lakrids med masser af øl og røg. På den måde har vi forsøgt at inddrage brugerne, og det har givet mange spændende input,” siger Johan Bülow.

Udover arrangementer kan konkurrencer ifølge Johan Bülow med fordel bruges til at aktivere facebookbrugerne: ”I forbindelse med en konkurrence bad vi vores ambassadører om at komme med en anmeldelse af deres favoritprodukt. Når vi får 85 mennesker til at gå ind og skrive en fuldstændigt ærlig anmeldelse af vores produkter, så spreder det sig helt enormt,” siger Johan Bülow og tilføjer, at konkurrencerne på Facebooksiden tilmed har den fordel, at præmierne er hjemmelavede – og velsmagende.

Spilleregler for brugerinddragelse

På de sociale platforme ændres kommunikatørens rolle fra at være den indholdsskabende og innovative kraft til at være den, der faciliterer rammerne for brugernes idéer og efterfølgende fortolker og kvalificerer dem.

For at navigere i den sociale virkelighed er det vigtigt at udarbejde en strategi for brugerinddragelse. I artiklen ”Brugerinvolvering – skal brugerne bestemme dit brand?” fra Ungkom.dk rådes virksomheder til at:

  • tage brugernes input alvorligt og følge dem til dørs
  • udarbejde en løsning, som er stærk nok til at fungere alene, hvis brugerne ikke engagerer sig
  • være ærlig i sin kommunikation

Læs også