Novo Nordisk: Sådan forebygger vi stress


Novo Nordisk: Sådan forebygger vi stress

Novo Nordisk har systemer og processer for at stress-vurdere deres medarbejdere. De har derfor bedre forudsætninger for at handle, før stressen rammer.

Helene Bonne
Senior tekstforfatter, Jobindex


Musa Kekec
HR Business Partner

Novo Nordisk er kendt for sine gode medarbejderforhold og var fx blandt de første med fuld løn under barsel. For i Novo Nordisk har man altid talt om work-life-balance, well being og trivsel. Og nu, hvor stress er kommet højere op på dagsordenen, taler medarbejdere og ledere åbent om det, siger Musa Kekec, HR Business Partner i Novo Nordisk.

”Ordet stress fyldte ikke så meget hos os for 3-4 år siden. Det er begyndt at fylde mere og mere,” siger Musa Kekec.

Andelen af danskere, der føler sig stressede

1989 1994 2000 2005 2010
5,8 % 6,6 % 7,8 % 8,8 % 12,8 %

Kilde: forebygstress.dk

Lederne forebygger

For at håndtere stress opsætter virksomheden mål og beder afdelingerne adressere stress via definerede processer. I produktionsområdet, som Musa Kekec supporterer indenfor HR, vurderer lederen hver måned sine medarbejdere ved hjælp af farvemarkeringer på en skala baseret på, hvad lederen observerer eller hører på den månedlige 1:1-samtale med medarbejderen. Det værktøj bliver der fulgt op på i ledergruppen, hvor lederen har mulighed for at sætte ord på, hvorfor medarbejderen befinder sig i den aktuelle del af skalaen.

”Vi taler både om her og nu, men også hvad vi forventer den næste måneds tid. Grunden til, at vi gør det, er, at medarbejderen måske ikke er stresset her og nu, men hvis der kommer mange tunge processer eller arbejdsopgaver den næste månedstid, så er der nogen, vi skal holde ekstra øje med. Vi er også opmærksomme på, om der andre ledere, der kan byde ind med noget eller har nogle observationer, især hvis medarbejderen er med i projekter, der går på tværs,” uddyber Musa.

LÆS OGSÅ: Sådan spotter du stress hos en kollega

Medarbejderne siger også selv til

At vurdere stress er ikke alene lederens subjektive ansvar. I de afdelinger, hvor man afholder et ugentligt tavlemøde, kan medarbejderne med en prik placere sig i grøn, gul eller rød. I andre afdelinger er trivsel en del af afdelingsmødets ”bordet rundt.” På stedet kan lederen eller kollegaerne stille spørgsmål for at afhjælpe med konkrete arbejdsopgaver, eller lederen kan tage en grundigere opdatering med medarbejderen uden at vente til næste 1:1.

”Her er man ofte nysgerrig på, hvordan det går på den private front. For stress er individuelt, og i Novo Nordisk vil vi klæde lederen bedre på til at håndtere stress samtidig med, at det for virksomheden handler om at finde en balanceret, differentieret tilgang,” siger Musa.

Konkrete tiltag

Når en medarbejder er i farezonen eller på vej ned, starter Novo Nordisk som udgangspunkt ikke med at sende medarbejderen hjem. I stedet hjælper lederen med at fjerne og prioritere opgaver. På den måde bliver det tydeligere for medarbejderen, hvad han eller hun skal lave i en periode.

For ifølge Musa ligger årsagen til stress - eller begyndende stress - ofte i, at medarbejderen føler sig presset, fordi lederens forventninger ikke har været klare, fordi personen ikke har overskud, ressourcer eller kompetencer til at løfte sine opgaver, eller fordi personen er overengageret i opgaver udenfor deres kerneopgaver og har svært ved at give slip.

”Vi giver dem ikke en fridag, da det oftest presser medarbejderne endnu mere. Vi hjælper ved, at leder afstemmer forventninger, så det er klart, og hjælper med at prioritere eller fjerne arbejdsopgaver i en periode,” siger Musa.

LÆS OGSÅ: 4 ting, du kan gøre, hvis din kollega har ramt stress-muren

Stresshåndtering er en modningsproces

Novo Nordisk har et beredskab parat med en tilknyttet bedriftssundhedstjeneste, bestående af læger og socialrådgivere, samt faglige klubber, der understøtter medarbejderen og stiller tillidsrepræsentanter til rådighed foruden deciderede stressvejledere, som medarbejderen kan gå til. Men at håndtere stress er en modningsproces for Novo Nordisk.

Så når det sker, at en medarbejder går ned med stress, taler man i Novo Nordisk meget om processen, om hvad virksomheden - og lederen - har lært, og hvad de kan gøre for at forebygge fremadrettet. For i Novo Nordisk mener man, at der er meget læring i det til gavn for alle.

Publiceret 2016-09-05


Seneste artikler

Hvem ka’? Kollegaer kan!<
Hvem ka’? Kollegaer kan!
På spørgsmålet ”Hvad kendetegner en god arbejdsplads?” kommer gode kollegaer ind på en klar førsteplads.
Indrykket 5. december på Forside
Højtlønnede har længere arbejdsdage
Højtlønnede har længere arbejdsdage
Selv om den aftalte ugentlige arbejdstid lyder på 38,9 timer blandt de højest lønnede i Danmark, så er den faktiske arbejdstid på 40,6 timer.
Indrykket 1. december på Forside
Altid online, uhyre selvbevidste og altid krævende: Her er fem gode råd til at forstå din næste - unge - chef
De såkaldte 'millenials' strømmer i disse år ud på arbejdsmarkedet, og mange af dem vil ende som chefer en dag. Men de tænker ikke og opfører sig ikke som din gamle chef. Her har du fem kendetegn ved chefer fra den første digitale generation.
Indrykket 28. november på Forside
Kun glade mennesker kan skabe glade kunder
Alle, som arbejder hos den kun seks år gamle IT-virksomhed Daxiomatic, skal grundlæggende være specialister på deres felt. Men de skal også kunne trives med vidtstrakt frihed og ansvar i virksomheden, hvis vision er at gøre alle kunder glade. Nu har Daxiomatic fået titlen ’Danmarks Bedste Mindre Arbejdsplads 2016’ – oven i købet allerførste gang de er tilmeldt Danmarks Bedste Arbejdspladser. Dermed har Daxiomatics grundlæggere opfyldt et af motiverne for at starte virksomheden – at gøre verden til et lidt bedre sted.
Indrykket 28. november på Forside
En fornyet sparekasse tilbage på sejrsskamlen
Siden Middelfart Sparekasse i 2009 sidst stod øverst på sejrsskamlen i Danmarks Bedste Arbejdspladser, har pengeinstituttet været på en rejse. Finanskrisen har rusket grundigt i samfundet, en ny direktør har taget over, og 200 nye medarbejdere er kommet til. Med visionen ”Bedst til kunder” er fokus i øvrigt rettet mere udad. Men glæden ved arbejdspladsen er intakt og toppet med stolthed over stor faglighed og professionalisme.
Indrykket 24. november på Forside
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til trafikmåling og til optimering af hjemmesidens indhold. Der gemmes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Ved at klikke videre på hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om vores cookies.