Tal fra en undersøgelse gennemført af Megafon i januar 2019 for Danske Medier viser, at jobsites er den største enkeltstående kanal for jobsøgning. 20 procent af den danske befolkning har fået deres nuværende eller seneste job gennem et jobsite. Til sammenligning svarede 5 procent, at de fik jobbet via aviser og fagblade og 2 procent gennem de sociale medier.
Helle Elizabeth Skovbæk, som er Jobindex’ analyseansvarlige, har regnet på tallet.
”I undersøgelsen har 20 procent svaret, at de fik deres nuværende eller seneste job gennem et jobsite. Hvis man regner på tallet i forhold til arbejdsstyrken i Danmark, svarer det til cirka 600.000 danskere,” siger Helle.
Jobsites er mest effektive til jobsøgning
I undersøgelsen dækker de 20 procent over det at se et ledigt job på et jobsite og ansøge det, at få en e-mail vedrørende aktuelle, relevante job samt det at have et CV liggende på et jobsite. Det tal gør jobsites til undersøgelsens største, enkeltstående kanal for jobsøgning.
”Det vil nok overraske mange, at 20 procent svarer jobsite på internettet. Det er næsten fire gange så mange som dem, der har fået deres nuværende eller seneste job gennem aviser og fagblade, nemlig 5 procent, og 10 gange så mange som dem, der har fået job gennem de sociale medier. Hvis man sammenligner tallene, er jobsites den største enkeltstående kanal for jobsøgning, for her har mere end cirka 600.000 personer fået deres nuværende eller seneste job,” siger Helle.
Sociale medier mindst effektive til jobsøgning
2 procent af deltagerne i undersøgelsen svarede, at de fik deres nuværende eller seneste job gennem de sociale medier. I undersøgelsen dækker det over Facebook, Twitter og LinkedIn, og det er undersøgelsens laveste tal.
”Der er løbende meget fokus på, at de sociale medier er vigtige i jobsøgningen. Men det er altså kun cirka 60.000 personer, der har fået job gennem de sociale medier,” siger Helle.
Øvrige metoder til jobsøgning
Undersøgelsen har også tal på, hvordan danskerne i øvrigt søger job. Andre måder, hvor danskerne har fået deres nuværende eller seneste job, er gennem netværk, personlig henvendelse til virksomheden eller gennem virksomhedens eget website eller egne jobdatabaser.
Undersøgelsen giver også tal på, hvordan det fordeler sig, når danskerne ikke selv ansøger jobbet, men bliver beskæftiget på anden vis – fx at man er blevet kontaktet af virksomheden selv, gennem rekrutteringsbureau/headhunter, har startet egen virksomhed eller er blevet forfremmet eller forflyttet.
Jobsøgningskanal | Procent |
---|---|
Jobsites | 20 % |
Fagligt/personligt netværk | 17 5 |
Blev kontaktet af virksomhed | 9 % |
Ved personlig henvendelse | 9 % |
Virksomhedens eget jobsite | 6 % |
Arbejdede der under uddannelse og blev | 6 % |
Jobannonce i avis | 5 % |
Sendte uopfordret ansøgning | 5 % |
Jobannonce i fagblad | 4 % |
Gennem rekrutteringsbureau/headhunter | 3 % |
Startede egen virksomhed | 3 % |
Gennem Jobcenteret/AF | 2 % |
Blev forfremmet | 2 % |
Gennem LinkedIn | 1 % |
Gennem Facebook | 1 % |
Blev forflyttet | 1 % |
Via Google | 0 % |
Gennem Instagram | 0 % |
Andre sociale medier (fx Twitter) | 0 % |
Har aldrig haft et arbejde | 0 % |
Andet | 4 % |
Ved ikke/vil ikke oplyse | 2 % |
Januar 2019. 1.163 respondenter/besvarelser (ikke medtaget under uddannelse, hjemmegående/medhjælpende ægtefælle, pensioneret, på efterløn, men medtaget arbejde ved siden af studie).
Om undersøgelsen
Megafon har gennemført undersøgelsen ”Danskernes adfærd i forbindelse med jobsøgningen” for Danske Medier. 1.349 danskere mellem 18 og 65 år blev interviewet i januar 2019.