Analyser

Nye ud­for­drin­ger drager også tilfredse me­d­ar­bej­de­re

Det er ikke altid sådan, at danske medarbejdere flygter fra dårlig ledelse eller lav løn. Selv tilfredse medarbejdere kan flyttes. Det er nye udfordringer, der drager, viser tal i en ny undersøgelse.

Om undersøgelsen

Megafon har gennemført undersøgelsen ”Danskernes adfærd i forbindelse med jobsøgningen” for Danske Medier. 1.349 danskere mellem 18 og 65 år blev interviewet i januar 2019.

Når en medarbejder søger nyt job, flygter han eller hun ikke altid fra kedelige arbejdsopgaver, dårlig løn eller skidt ledelse. Det handler om at få nye udfordringer, fastslår en ny undersøgelse lavet af Megafon for Danske Medier om danskernes jobadfærd. Ønsket om nye udfordringer indtager nemlig førstepladsen over årsager til, at man overvejer nyt job.

Jobindex’ analyseansvarlige Helle Elizabeth Skovbæk uddyber, at vi typisk søger hen imod noget nyt, ikke væk fra noget.

”Kandidaterne søger hen imod noget – den følelse er stærkere end følelsen af at søge væk fra noget; som dårlig ledelse. Kandidaterne ønsker at skifte job for at udnytte deres kompetencer bedre. I kølvandet på det ønsker kandidaterne så også anerkendelse i form af bedre løn. Men det er opgaverne, der trækker og ikke det dårlige arbejdsmiljø, de flygter fra,” siger Helle Elizabeth Skovbæk.

Tilfredse medarbejdere søger også videre

Tallene i undersøgelsen viser, at 4 ud af 10 danskere overvejer at søge et andet job for at få nye udfordringer. På andenpladsen og tredjepladsen over årsager til, at man søger nyt job, kommer bedre løn og ønsket om at udnytte sine kompetencer og på fjerdepladsen, at et nyt job vil gavne karrieren. Overraskende nok kommer ”Utilfreds med chefen” først på en 6. plads.

”Når man kombinerer den viden med, at 79 procent af danskerne et andet sted i undersøgelsen har sagt, at de er tilfredse med deres job, så viser undersøgelsen, at selv tilfredse medarbejdere kan flyttes,” siger Helle.

En god jobannonce gør forskellen

At jobannoncen er vigtig for at gøre jobbet attraktivt, opdagede Store Manager Kim Stagard i e-cigaretbutikken CPH-Vapours i København. CPH-Vapours havde selv skrevet jobannoncen til stillingen som butikskonsulent, men virksomheden fik ikke de specialiserede og dygtige ansøgere, de håbede på. Kim fik Jobindex til at skrive jobannoncen, og det reagerede ansøgerne positivt på.

”Det var mere seriøse kandidater, og der var mere kvalitet i ansøgningerne. Meget dygtigt skrevet. Det var spot on,” siger Kim.

Kandidaterne vil ha’ floskelfri annoncer

I Jobindex undersøger vi jævnligt, hvad jobsøgerne synes, en god jobannonce er. Den seneste undersøgelse fra marts 2016 med 5.500 respondenter viser, at kandidaterne vil have en jobannonce, som:

  • Beskriver virksomhedens krav og forventninger til kandidaten

  • Beskriver jobbets indhold fyldestgørende

  • Har en præcis og letforståelig jobtitel (i stedet for fx ”Søger du nye udfordringer?”)

Kandidaterne vil ikke læse jobannoncer med klichéer i sproget som ”mange bolde i luften”, ”frihed under ansvar” eller ”gode faglige og personlige udviklingsmuligheder”. Bring i stedet konkrete ansvarsområder, arbejdsopgaver eller –områder i spil i annoncen, og husk at skrive direkte til din målgruppe. For når du ved, hvad kandidaterne vil vide i jobannoncen, kan du skrive den så knivskarp, at ansøgerne ikke kan lade være med at søge din ledige stilling.