Tilstedeværelse på sociale medier giver synlighed, men ikke nyt job.



Selvom 91 procent af alle danskere har en profil på de store sociale medier, svarer 59 procent, at de ikke har benyttet de sociale medier til jobsøgning. Så selv om de sociale medier italesættes som stedet, hvor danskerne finder job, viser tallene noget andet, siger ekspert.

Helene Bonne
Senior tekstforfatter, Jobindex


Om undersøgelsen

Megafon har gennemført undersøgelsen ”Danskernes adfærd i forbindelse med jobsøgningen” for Danske Medier. 1.426 danskere mellem 18 og 65 år blev interviewet i januar 2018.

91 procent af danskerne har en profil på de sociale medier, viser tal fra en ny undersøgelse gennemført af Megafon i januar 2018 for Danske Medier om danskernes adfærd i forbindelse med jobsøgninger. Samtidig svarer 59 procent, at de ikke har benyttet de sociale medier til jobsøgning.

Blandt de 41 procent, der har benyttet de sociale medier til jobsøgning, er 43 procent blevet kontaktet med et jobtilbud fra en virksomhed, mens 33 procent er blevet kontaktet med et jobtilbud af en person i deres netværk. Den primære kilde på sociale medier i forhold til jobsøgning er LinkedIn, men på Facebook ses samme tendens, blot i mindre målestok.

Sådan bruger kandidaterne de sociale medier til jobsøgning


Jobindex’ analyseekspert Helle Elizabeth Skovbæk har kigget på tallene.

”Mange af kandidaterne har en profil på de sociale medier, men langt de fleste gør ikke noget aktivt for at søge job. De er synlige derude, fordi de forventer eller håber at blive kontaktet med et jobtilbud”.

Du kan ikke Tweete dig til et nyt job

Undersøgelsen viser, at mens 8 ud af 10 danskere har en Facebook-profil, har lidt mere end 6 ud af 10 en profil på LinkedIn, og 2 ud af 10 en Twitter-profil og/eller Google+ og 4 ud af 10 har en profil på Instagram. Men det er kun 41 procent, der bruger de sociale medier til jobsøgning.

Blandt dem, der har benyttet sociale medier til jobsøgning, fordeler tallene sig med 15 procent på Facebook, 31 procent på LinkedIn og 1 procent på henholdsvis Instagram, Google+ og Twitter. Den enkelte kan have benyttet flere sociale medier i sin jobsøgning, men LinkedIn er stadig størst blandt de sociale medier, danskerne bruger til jobsøgningen. Undersøgelsen viser desuden at 44% er blevet interesseret i job fra virksomheder, som de har set i deres nyhedsfeed. Interesse er dog ikke nok, for undersøgelsen viser at kun 2% rent faktisk har fået deres job via sociale medier.

LÆS OGSÅ: Jobsites er den største enkeltstående kanal for jobsøgning

Jobsites skaffer kandidaterne i job

Et andet sted i undersøgelsen svarer 2 procent af deltagerne, at de fik deres nuværende eller seneste job via LinkedIn, Facebook eller Twitter. Til sammenligning har ca. 15 procent fået deres nuværende eller seneste job gennem et jobsite.

”De sociale medier italesættes som stedet, hvor danskerne finder job. Men tallene viser noget andet. Det er 41 procent, der søger job via sociale medier, og 2 procent, der har fået deres nuværende eller seneste job på den måde. Tallene peger på, at jobsites stadig er det sted, hvor langt de fleste danskere finder deres job, og som virksomhed er det vigtigt at være der, hvor kandidaterne får job - og det er ikke primært på de sociale medier, men derimod på jobsites” slutter Helle Elizabeth Skovbæk.

LÆS OGSÅ: Spritnye tal viser: Sådan skal du søge job anno 2016

Publiceret 2018-01-31


Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til statistik og til at gøre hjemmesiden mere brugervenlig. Der sættes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Klikker du videre på siden, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Læs mere her om vores brug af cookies, herunder hvordan du fravælger brugen af cookies.