JobannoncenRekruttering

Jo­ban­non­cer: Ind med ærlighed og ud med floskler

Når 2615 deltagere i en undersøgelse siger, at troværdighed i jobannoncen er vigtigt, så bør virksomhederne lytte, droppe flosklerne og sige tingene, som de er.

Jobindex har for 4. gang undersøgt, hvad kandidaterne synes, at en god jobannonce er. I år deltog 2615 respondenter, som er repræsentative for landets demografiske sammensætning.

96 % vil have troværdighed

Når kandidaterne skal svare på, hvad en god jobannonce er, siger 96 %, at det er vigtigt eller meget vigtigt, at jobannoncen er troværdig. Det betyder, at du skal være ærlig og informativ i din jobannonce.

Det kommer ikke bag på Jobindex’ analyseekspert Helle Skovbæk, som har kigget undersøgelsen efter i sømmene.

”Kandidaterne gennemskuer det, hvis du laver sproglige krumspring i form af floskler, gentagelser eller oversælger et job. Du skal være ærlig,” siger Helle.

Fortæl det, som det er

For at fremstå troværdig i jobannoncen skal man hverken under- eller oversælge jobbet. Derfor er det afgørende at komme ud af genrens generaliserende sprog, som ofte består af fx ”mange bolde i luften” og ”gode faglige og personlige udviklingsmuligheder”. For at fremstå troværdig skal du bruge ord, som beskriver jobbet og dets indhold på en beskrivende måde, i stedet for at bruge de ord, som man kan læse i 100 andre jobannoncer.

Det er heller ikke nok at præsentere jobindholdet i 10 punkter eller at skrive, at der er gode udviklingsmuligheder. Det giver ikke et troværdigt billede af hverdagen. Jobindholdet skal foldes ud, og udviklingsmulighederne skal omsættes til noget konkret, fx at man kommer på kursus to gange om året (hvis det nu er tilfældet). Og hvis der er mange rejsedage, eller man skal arbejde i weekenden, så giver det troværdigt billede af stillingen, at det skrives ind i jobannoncen.

Konsekvensen af en upræcis eller ligefrem utroværdig annonce er enten, at telefonen kimer hele tiden, fordi kandidaterne vil vide mere om stillingen, at der ikke kommer nogen eller kun dårlige ansøgninger - eller at kandidaterne hopper fra efter første samtale, fordi jobbet ikke stemte overens med deres forventninger.

Opbyg troværdigheden gennem målgruppekendskab

For at opbygge troværdigheden er det godt at kende målgruppen. For så kan du give kandidaterne de informationer, de gerne vil have i jobannoncen, og som styrker din troværdighed.

Det kan du fx opnå ved at målrette links i jobannoncen til målgruppen. Så hvis du i jobannoncen, hvor du søger efter en controller, kan du indsætte et link til virksomhedens årsrapport. Og hvis du søger inden for salg, kan du linke til produktvideoer, hvorimod en CEO er interesseret i at blive linket hen til mere viden om mission, vision og strategi.

”Ved at matche kandidaters forventninger om, hvad der er vigtigt at vide i en jobannonce, fremstår du endnu mere troværdig. Og troværdighed motiverer kandidaterne til at søge hos dig,” forklarer Helle.

Ukendte virksomheder skal synliggøre sig

En anden ting, som undersøgelsen viser, er sammenhængen mellem kendskabsgrad og ønsket om at ansøge. Lysten til at søge arbejde i en virksomhed stiger nemlig i takt med, hvor kendt virksomheden er. Samtidig følger der troværdighed med i, at man synliggør, hvem man er.

”Det er klart. Alle kandidater kan ikke kende alle virksomheder. Og der er en employer brand-effekt i alle jobannoncer, der kommer ud fra en virksomhed. Men de mindre kendte skal måske overveje, hvordan de kan gøre sig mere attraktive overfor den målgruppe, de har svært ved at rekruttere. Så det er vigtigt at synliggøre og fortælle, hvem I er - og hvad I har at tilbyde,” siger Helle.