Der er mange, der nu ser IT-branchen som den bane, de skal spille på i arbejdslivet.
Det viser de nye tal fra uddannelsesinstitutionerne. Tallene for årets optag på IT-uddannelserne blev offentliggjort natten til lørdag den 30. juli klokken 00.01.
Tallene viser, at der samlet set er sket en stigning i optagene på IT-fagene på seks procent i forhold til sidste år.
Men faktisk steg søgningen med 14 procent i forhold til sidste år, oplyser IT-Branchen.
Det resultat er man naturligvis meget begejstret for i brancheforeningen IT-Branchen.
"Det viser, at de unge for alvor har fået øje på de spændende jobmuligheder, som IT-branchen tilbyder. Og med et øget optag får flere unge mulighed for at forfølge drømmen om en IT-karriere," siger Mette Lundberg, direktør for politik og kommunikation i IT-Branchen.
Man har mærket stigningen i optaget på både på både datalogi på Københavns Universitet og på IT-Universitetet.
Fra IT-Universitetet kan man også fortælle, at det er softwareudvikling, der hitter.
Software hitter
En softwaretendens, der bekræftes af de øvrige uddannelsesinstitutioner, hvilket er med til at trække tallet for optag i vejret sammen med civilingeniøruddannelserne.
Optaget på softwareudvikling er steget med hele 62 procent på et enkelt år.
"Det er virkelig værd at glæde sig over, at de unge er tændte på softwareudvikling og andre teknisk tunge uddannelser. Det er kompetencer, som er super efterspurgte på arbejdsmarkedet, så de her unge kommer til at gå som varmt brød, når de er færdige", siger Mette Lundberg.
Men selv om de nye tal er positive, så forudser IT-Branchen stadig flaskehalse i den danske IT-branche.
Ifølge opgørelsen IT-barometeret kan man læse, at hver tredje IT-virksomhed i dag må opgive at besætte stillinger.
Og at vi i 2030 i Danmark - på trods af et forventet stigende optag på IT-uddannelserne - vil mangle 19.000 IT-specialister. Det viser en kortlægning fra Erhvervsministeriet i foråret.
IT-Branchen foreslår sammen med ingeniørforeningen IDA og fagforeningen Prosa, at der etableres en samlet strategi for Danmarks digitale kompetencer, og at et kompetence-board løbende monitorerer kompetencebehovet og kommer med anbefalinger på tværs af undervisning, uddannelse og efteruddannelse.