ArbejdsmarkedetØvrigt

Derfor er det nød­ven­digt at din IT-ar­bejds­plads forandrer sig

Computerworld mener: Både store og små spillere i IT-branchen er tvunget til at tænke i nye forretningskoncepter og toptune organisationerne.

IT-branchen er en af de mest omskiftelige brancher, der findes. Fem år i vores branche kan nemt omsættes til det tredobbelte i andre. Hvis det kan gøre det.

Måske netop derfor oplever vi i disse år en bølge IT-selskaber, der i årtier har domineret på markedet, blive tvunget til at tænke i nye forretningskoncepter.

Samtidig er der ingen vej uden om at trimme organisationerne og omstrukturere.

Det koster mange tusinde medarbejdere jobbet, og det rammer hårdt, når hele afdelinger lukkes ned, fordi en koncernledelse i et helt andet land har tegnet et nyt organisationsdiagram.

Men det er tvingende nødvendigt med den omstilling.

Det er det, fordi den forretnings- og organisationsmodel, der var en toptunet og velfungerende motor for 10 år siden, i dag hoster og hakker i det hæsblæsende kapløb mod konkurrenterne, nye som gamle.

Nogle af selskaberne klarer den nødvendige transformation, andre gør ikke.

Tænk Nokias mobilforretning, tænk Yahoo, tænk Research In Motion - eller tænk på selveste Apple, der for lige præcis 20 år siden befandt sig i en livstruende krise, som Steve Jobs fik afværget i sidste øjeblik, da han gjorde comeback i selskabet.

Resten er, som man siger, historie.

Når Apples historie (indtil videre) er endt lykkeligt, skyldes det ikke held, men derimod evnen til at træffe de rigtige valg på de rigtige tidspunkter.

Giganterne transformerer sig

Det interessante her i 2016 er at følge den stribe af IT-giganter, der har set skriften på skærmen og derfor sætter gang i omfattende transformationer. Heriblandt finder vi blandt andre IBM, Intel, Ericsson og CSC.

Sidstnævntes transformation fik alvorlige konsekvenser for mange hundrede medarbejdere her i Danmark, hvilket du kan læse en personlig beretning her:

Transformationerne handler grundlæggende om at sikre virksomhedens fremtid. Det sker med udgangspunkt i nye teknologiske muligheder for at effektivisere og optimere arbejdsgange og produkter - og med et konstant øje på omkostningerne.

Her bør vi heller ikke glemme et selskab som Microsoft, der måske nok er flyvende i øjeblikket, men faktisk havde ganske alvorlige udfordringer på flere fronter for blot få år siden.

Office 365 har netop rundet fem år på markedet, og det er et eksempel på en dundrende succes, der kun lod sig realisere, fordi Microsoft rent faktisk havde modet til at gøre op med den klassiske, on premise-baserede Office-forretning. Læs den historie her.

På mobilsiden tøvede Microsoft, og da Windows Phone-satsningen endelig kom, havde iOS og Android allerede ædt det meste af markedskagen.

Brancher forandres til ukendelighed

En ny Gartner-undersøgelse blandt internationale CEO'er konkluderer, at 50 procent af de adspurgte topledere (der vel at mærke kommer fra milliard-virksomheder) mener, at deres branche vil blive "væsentligt forandret" eller sågar "forandret til ukendelighed" i løbet af de næste fem år.

Den sandhed gælder i særdeleshed for IT-branchen.

Det opløftende er så, at vi samtidig kan konstatere, at behovet for mere it og for endnu smartere digitale løsninger boomer og vil fortsætte med at gøre det i al overskuelig fremtid.

Det handler derfor om at finde sin plads i den nye virkelighed. For dig som individ og for IT-virksomhederne uden undtagelser.

Det er tvingende nødvendigt med en konstant omstilling hos de selskaber, der udgør IT-branchen. Det er en del af branchens DNA.

Letter du foden på speederen, kommer din værste konkurrents CEO drønende forbi i en glimtende Tesla.

Læs også