Arbejdsmarkedet

Fire ting du bør vide om Nintendo ge­ne­ra­tio­nen

Der er mange myter omkring den såkaldte Nintendo generation. Arbejdsgiverne ser ud til at have svært ved at få fingrene i de unge mennesker. Når de så endeligt er ansat, er de ikke nemme at fastholde. ”Men vi har hård brug for dem”, forklarer Randstad! Så her er fire ting, du bør vide om Nintendo generationen.
  1. Hvem er de?
    Dette er en generation med mange navne. I tilfældig rækkefølge kaldes de ”Generation Y”, ”Youtube Generationen", "Generation Happy", "Millenials' - og listen fortsætter. I Taiwan har de fået etiketten ”jordbærgenerationen” mens man i Tyskland kalder dem ”Null Zoff Generationen” – svarende til "Det-er-ikke-noget-problem-generationen«. Rent aldersmæssigt er der tale om unge født efter 1982 - så de er i dag fra 27 år og nedefter.
  2. Y-karakter!
    Denne generation er typisk vokset op med forældre, der ikke sparede på opmærksomhed og omsorg. De er derfor på mange måder vant til at være verdens centrum. Det betyder, at man står overfor en generation, der er veluddannede, velopdragne, vant til at udfordre autoriteter, (og slippe afsted med det) og ikke mindst er de fyldt med en stor portion selvtillid. Når man spørger medlemmer af Nintendo-generationen, står det hurtigt klart, at de oplever sig selv som værende mere lykkelige og mere trygge end tidligere generationer. Statistikkerne viser, at de begår mindre kriminalitet, og at deres forbrug af narkotika og alkohol ligeledes er mindre.
  3. Teknisk dygtige
    De er vokset op med Internettet og mediernes liberalisering. De er dagligt udsat for en bred vifte af medier og information, som alt sammen har været med til at øge deres kreative potentiale. De benytter sig i høj grad af onlineverdenen, og sætter ikke spørgsmålstegn ved relevansen, men bruger den i stedet fuldt ud. Via online-medier håndterer de deres netværk, kolleger og venner i en grad vi ikke har været vant til. Internettet er deres livsnerve og arbejdsgivere, der ikke yder 24/7 adgang til Facebook vil lide i ansættelseskrigen.
  4. Y’er som medarbejder
    Denne generation er vokset op med rutinemæssige akademiske tests og tilbagemeldinger, og har derfor brug for konstante vurderinger og feedback. Til gengæld har de heller ikke behov for jobsikkerhed på samme måde som tidligere generationer, der gerne ville have et job for livet. Nintendo-generationen vil gerne både have et job og et liv. Fritid og fleksibilitet efterspørges. På lige fod med udfordringer og ansvar ønsker de også at udvikle kvalifikationer og erfaringer.

    Y’erne kræver en del af deres leder. Som coach skal du kunne vejlede Y’erne om deres karriere – samtidig med at du må forvente, at denne generation forholder sig kritisk overfor autoriteter, og at de ikke er bange for at lukke munden op. Y’erne kan til tider virke ufokuserede, men virkeligheden er, at de rent faktisk fordeler deres opmærksomhed på en masse ting på samme tid. Sandheden er, at denne generation i modsætning til tidligere i den grad er gearet til multi-tasking.

Så hvad gør du?
Anerkend forskellighederne mellem denne generation og andre - uden at være fordømmende. Drop forudfattede meninger, såsom at Nintendo’erne er nogle dovne, egoistiske tidsrøvere, der er ligeglade med andre, ikke føler ansvar og blot hopper fra job til job.

Læs også