Employer branding

Re­k­rut­te­rings­eks­pert: drop den mo­ti­ve­re­de ansøgning – og få flere ansøgere

I årevis har ledere og HR hårdnakket insisteret på at få motiverede ansøgninger fra alle, der søgte job hos dem. Men det er ikke klogt. For vil du have fat i eftertragtede profiler inden for fx IT, ingeniørfaget og kokkeverdenen, skal du tænke i nye baner.

Psssst... Vi har et insider-tip til dig. Vi har nemlig lavet et eksperiment, som er gået så godt, at vi slet ikke kan få armene ned.

En af vores senior IT-rekrutteringskonsulenter, Mathias, oplever at få markant flere kvalificerede ansøgere, hvis han udelukkende beder om et motiveret CV i jobannoncen. Og ikke en motiveret ansøgning. I nogle tilfælde får han helt op til 20 % flere til at ansøge.

Spørgsmålet, der presser sig på er: Er det tid til et kursskifte i de konservative rekrutteringskredse – og til at droppe den motiverede ansøgning på de svære profiler? Vi har taget en snak med Mathias for at blive klogere.

Drop ansøgningen og få kandidaterne ud af busken

– Vi skal stoppe med at bede om motiverede ansøgninger fra gud og hvermand. Det giver simpelthen ikke mening.

Sådan lyder opfordringen fra senior IT-rekrutteringskonsulent i Jobindex Mathias André Jørgensen, der har 5 års erfaring med rekruttering af IT-profiler og tekniske stillinger.

– Det er et hårdt jobmarked, vi befinder os i. I en periode oplevede jeg selv, at det var svært at få kvalificerede ansøgere til de jobs, jeg rekrutterede til. Så jeg måtte tænke i nye baner, fortæller han.

– Vi skal stoppe med at bede om motiverede ansøgninger fra gud og hvermand. Det giver simpelthen ikke mening

Derfor stoppede han med at kræve motiverede ansøgninger fra eftertragtede kandidater, som fx IT-udviklere, ingeniører og serviceteknikere. I stedet bad han kandidaterne om et motiveret CV – dvs. et almindeligt CV med max 5 linjer i toppen, hvor kandidaten beskriver, hvorfor de søger jobbet.

Han har nu kørt eksperimentet i to år. Og resultatet?

Får op til 20 % flere ansøgere i topklasse

– Jeg har fået markant flere relevante kandidater til at søge, hvis de kun skal sende et motiveret CV og dropper ansøgningen. I nogle tilfælde helt op til 20 %. Og kvaliteten af ansøgningerne – den er stadig i top, fortæller han.

– Selvfølgelig lykkes det ikke hver gang. For der kan være mange årsager til, at man får for få kandidater i nettet. Måske har virksomheden et dårligt ry eller ligger geografisk afsides. Problemet kan også ligge i jobannoncen: måske er titlen misvisende, teksten ikke velskrevet, eller måske har man stillet for mange urealistiske krav.

– Det er et hårdt jobmarked, vi befinder os i. I en periode oplevede jeg selv, at det var svært at få kvalificerede ansøgere til de jobs, jeg rekrutterede til. Så jeg måtte tænke i nye baner

– Men i det store billede mærker jeg klart en forskel, når jeg kun beder om motiverede CV’er. For jeg har lettere ved at ansætte kandidater nu end tidligere, uddyber han.

Naturligvis er det vigtigt at pointere, at Mathias arbejder som rekrutteringskonsulent i Jobindex’ rekrutteringsbureau. Og her går en del af hans tid med at searche, prikke til og ringe kandidater op.

Men alligevel mener han, at det motiverede CV er noget, som alle HR-ansatte og ledere i Danmark kan få glæde af. Også selvom deres rekrutteringsproces er lidt anderledes end hans.

Er det nu seriøst? Det må da give fejlmatch?

Mathias ved godt, det kan lyde useriøst i nogens ører. Især i de konservative rekrutteringskredse. Men han mener ikke, at der er grund til bekymring.

Hvis han spotter en interessant kandidat, ringer han dem typisk op, efter de har sendt deres motiverede CV, for at høre mere om deres baggrund og motivation. Så han oplever ikke fejlmatch.

– Jeg forstår godt, at nogle kan være skeptiske. Man kan tænke: hvis kandidaten kun bruger 3-5 linjer på at fortælle, hvorfor de er motiverede til at søge, så aner jeg jo ikke, om de virkelig vil min virksomhed og hopper fra igen.

– Det er bare ikke min erfaring, fortsætter han. De kandidater jeg taler med, er topmotiverede og har sat sig godt ind i virksomheden, fortæller han.

– I en travl hverdag har kandidaterne simpelthen ikke tid til at sætte sig og bruge flere timer på at skrive en lang, motiveret ansøgning

Han uddyber:

– Selvfølgelig kan det betyde, at man som leder eller HR skal ringe en gang ekstra til en kandidat – men når vi taler om de virkelig eftertragtede profiler, så skal man også tage sig den tid. For ellers smutter de videre til konkurrenten.

– Derudover kan man sige, at den tid man sparer på at læse 47 ansøgninger igennem, ja, den kan man i stedet bruge på at ringe kandidaterne op. På den måde får man alligevel en fornemmelse for deres motivation og personlighed. Bare over telefon i stedet for på papir. Så det er godt givet ud, siger han.

Her giver ansøgningen mening

Mathias pointerer dog, at der er tilfælde, hvor den motiverede ansøgning har sin fulde berettigelse. For der er stor forskel på brancherne.

– Når det kommer til jobs inden for fx marketing, kommunikation, kontor eller endda jura, bør man bede om en motiveret ansøgning. For hvis kandidaterne skal skrive meget, vil man selvfølgelig gerne vide, hvordan de formulerer sig på skrift, slår han fast.

– Men lad os være ærlige. En IT-udvikler vil nok hellere bruge tid på at kode, en servicetekniker på at fikse elinstallationer og en kok på at lave mad end at skrive lange motiverede ansøgninger. Og det er ikke relevant, at de kan skrive lange velformulerede tekster. For deres ekspertise ligger et andet sted.

Undgå at spilde din egen – og kandidaternes – tid

Og ofte hænger de manglende ansøgere netop sammen med mangel på tid for kandidaterne.

– I en travl hverdag har kandidaterne simpelthen ikke tid til at sætte sig og bruge flere timer på at skrive en lang, motiveret ansøgning. Nogle får rigtig mange jobhenvendelser fra virksomheder, der gerne vil have dem til samtale. Men de eftertragtede kandidater søger typisk flere jobs samtidig, så vil man have dem til at søge, skal man gøre ansøgningsprocessen så let og tidsbesparende som muligt.

Derfor mener han, at det er tid til et kursskifte:

– HR og ansættende ledere bør kun bede om motiverede ansøgninger, når det rent faktisk giver mening. På den måde undgår vi at spilde vores egen og kandidaternes tid, slutter han.

Sådan kommer du videre

Er du fx nysgerrig på, hvordan du formulerer det afsnit, som Mathias taler om?

Så læs med her:


Vil du vide mere?

Så hold øje med os her på siden, på LinkedIn eller tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Læs også