Artikler og indhold til arbejdsgivere




Opbyg dit employer brand med idéer til bedre rekruttering fra verdens gladeste arbejdspladser


To drenge med computer, effektiv rekruttering

Fejlrekrutteringer kan koste kassen for virksomheden og for kandidaten, men også for dit employer brand. På et seminar ved navn ’Rekruttering – det kan gøres meget bedre’ fik deltagerne inspiration til at skabe bedre rekrutteringer og samtidig mere arbejdsglæde i rekrutteringen. Få de vigtigste pointer til at øge dit employer brand (og din egen rekrutteringsglæde) fra 5 af verdens gladeste arbejdspladser her.

Helene Bonne
Senior tekstforfatter, Jobindex


En fejlrekruttering kan have store menneskelige konsekvenser for den enkelte, men også for virksomheden, ligesom et uheldigt employer brand kan påvirke virksomhedens mulighed for at tiltrække de bedste kandidater.

De fleste kandidater skifter job relativt få gange i livet, så det er en stor personlig beslutning. Og for virksomheder kan den negative spiral af genansættelser ikke alene give dårlig performance i teamet, men også skidt employer branding.

Genansættelser og dårlig employer branding kan dog måske blive en saga blot, og en god rekrutteringsproces kan, ifølge arbejdsglæde.nu som stod bag et eftermiddagsseminar om bedre rekrutteringer, ikke alene sikre det helt rette match mellem kandidater og virksomheder. Det kan også gøres meget sjovere, så HR får mere arbejdsglæde ind i hverdagen.

LÆS OGSÅ: Fejlrekruttering koster danske virksomheder millioner – øjenåbneren kommer tit for sent

Ansæt de rigtige, ikke nødvendigvis de dygtigste

En hurtig Google-søgning giver mange artikler, der viser, at mere arbejdsglæde fører til bedre resultater, og betydningen af en dårlig rekruttering har mange virksomheder prøvet på egen krop. For når rekrutteringen hastes igennem, afklarer processen ikke det hele menneske, mener Alexander Kjerulf.

Verdens gladeste arbejdspladser gør noget helt særligt, når de rekrutterer, fortæller Alexander Kjerulf, grundlæggeren af arbejdsglæde.nu og oplægsholder på seminaret. Noget, der går igen hos eksempelvirksomhederne på arbejdsglæde.nu-seminaret er:

  • Virksomhederne har høj arbejdsglæde

  • De ansætter grundigt. Fokuseret, med ressourcer afsat og et fokus på at konstant forbedre processen

  • Virksomhederne ser på det hele menneske

På nogle glade arbejdspladser er det netop smilet eller den positive kundetilgang, der gør udslaget. Den britiske sandwichkæde Pret A Manger har taget stilling til deres kundetilgang og medarbejderkompetencer og skriver under ’Working at Pret’ på deres hjemmeside:

“You can't hire someone who can make sandwiches and teach them to be passionate. So we hire passionate people and teach them to make sandwiches.”

Se TedTalk’en ’Why the best hire might not have the perfect resume’ her

Få inspiration til gode rekrutteringer

Som inspiration til ændrede rekrutteringsprocesser kommer her eksempler fra 5 virksomheder, der er arbejdsglæde.nu er udråbt til nogle af verdens gladeste. Selv om eksemplerne muligvis er lidt langt ude i fremtiden for din virksomhed - eller slet og ret for skøre at implementere direkte - kan du måske finde inspiration til at ændre eller forbedre processer i din virksomhed. Eller blot vide, hvordan andre derude rekrutterer.

Quirk i Cape Town, Sydafrika

Virksomheden Quirk i Cape Town, Sydafrika, havde en underdirektør, der på papiret så helt rigtig ud, men da hverdagen kom, viste han sig at være noget nær en psykopat. Så for at forebygge en gentagelse af så skidt en rekruttering, har Quirk nu bygget to tests ind i deres rekrutteringsproces.

’Julefrokost-testen’ er den første, en kandidat deltager i. Når en kandidat efter jobsamtaler og tests ser ud til at være den rigtige til jobbet, skal han/hun ud og drikke en kop kaffe sit kommende team. Alle i temaet bliver derefter spurgt, om de kunne tænke sig at sidde ved siden af denne person til julefrokosten. Hvis bare én person siger nej, får kandidaten ikke tilbudt jobbet. Men består kandidaten julefrokosttesten, skal han/hun til et kvarters samtale med virksomhedens CEO Rob. Rob er ærlig, for han siger ’My job is to make sure you’re not a dick’ – og klarer man denne, anden test, bliver man tilbudt jobbet.

Og det har virket. Quirk har ikke længere problemer med at rekruttere medarbejdere, hvis personlighed ikke passer ind i virksomheden.

Southwestern Airlines, USA

Southwestern Airlines har tjent penge på flysæder i 25 år, med 9/11-kvartalet som den eneste undtagelse, ifølge Kjerulf. Virksomheden selv siger, det er fordi, de sætter medarbejderne først. I denne video fortæller tidligere CEO Colleen Barrett, at humor er vigtigt, og hvor let det er at se, om kandidaterne har humor.

I denne video kan du se, hvad der sker blandt passagererne, når en godt rekrutteret medarbejdere gør flysikkerhedsinformation sjovt:

eller

Disney World, USA

I Disney World i Orlando er der 60.000 medarbejdere, men selv takket være en lav personaleomsætning og mange sæsonansætte, skal de stadig hyre 15.000 medarbejdere om året. Det fordrer en god, effektiv proces. Alle ansatte bliver udstyret med et antal visitkort kun med teksten ’You’ve been spotted’ og et telefonnummer.

Den Disney-ansatte kan frit dele disse kort ud til personer, som yder god service eller som har en smittende positiv attitude. Når kortet er uddelt, er det op til den udvalgte at ringe på nummeret, men når de gør det, bliver du inviteret til en samtale i HR. Og derefter starter påvirkningen af den potentielle medarbejders følelser.

Fra håndtaget til døren ind til HR til en videopræsentation om oplevelserne, virksomheden skaber, forsøger Disney at sætte en følelsesmæssig krog i (den potentielle) medarbejder. Får personen jobbet, deltager de blandt andet i Disney University, hvor man består af overrækkelsesceremoni, der inkluderer graduation cap med ører, kappe og Mickey Mouse. Medarbejderen er nu bærere af kulturen og kan dermed uddele ’You’ve been spotted’-kort.

Zappos, USA

Når Zappo’s ansætter, ser de 50 % på kompetencer og 50 % på værdimatch. For Zappo’s har defineret 10 kulturværdier, der omfatter alt fra ansættelse over lederudvikling til opsigelser. Og man skal være lidt mærkelig for at være trives i Zappo’s. Derfor skal kandidaten angive, hvor weird han eller hun er på en skala fra 1 til 10, hvor 7-8 er det ideelle match.

Rekrutteringsprocessen strækker sig over 6 måneder med 4-6 samtaler, og kommer kandidaten igennem og får jobbet, er der en måneds oplæring i både praktiske opgaver og værdier. Og derefter får kandidaten et tilbud: Sig op og få penge. Tanken bag dette er, at hvis medarbejderen er i tvivl, så er det bedre at sige op hurtigt frem for 6 måneder senere. Samtidig betyder det, at hvis medarbejderen ikke tager imod tilbuddet, så har den person investeret tid og penge i Zappo’s. Og det er en smart praksis, for 4-6 % tager i mod tilbuddet. Tre måneder senere får medarbejderen tilbuddet igen, denne gang er opsigelsesbeløbet større og svarende til 2 måneders løn for en kundeservicemedarbejder.
Se mere om Zappo’s her:

Zappos: Tag med på besøg i et galehus af en webshop

Her får du 5000 kroner for at sige dit job op

Next Jump, USA

Next Jump fik 2 nye co-CEOs, som fyrede halvdelen af de 40 medarbejdere. For medarbejderne var dygtige – men de gjorde intet for at hjælpe hinanden eller den samlede performance. Derefter radikaliserede Next Jump deres rekrutteringsproces, så den nu består af en 3 ugers personal leadership bootcamp. I løbet af de 3 uger bliver kandidaten udfordret og får en mentor, og ideen er, at Next Jump nu ansætter efter ydmyghed. De kan se, om kandidaterne har ydmyghed i løbet af bootcamp’en.

For at højne den ydmyge arbejdsmoral fejrer Next Jump hvert år de medarbejdere, der har gjort hinanden dygtige. De 5 topnominerede får fløjet familien ind til en overrækkelsesceremoni, hvor vinden får en pris.

Læs mere om at ansætte de rigtige, ikke de dygtigste her.

Nogle af virksomhederne har tiltag og processer, der kan være svære at overføre direkte til en dansk virksomhed og vores traditioner inden for rekruttering. Men måske har du fået inspiration til, hvordan du kunne få bedre rekrutteringer, der samtidig opbygger dit employer brand og sikrer, at din virksomhed ikke kommer ud i for mange genansættelser.

Publiceret 2018-04-11




Læs også

1 til 24 af 252 resultater.
1|2|3|4|5|6|7||11|Næste »
1 til 24 af 252 resultater.
1|2|3|4|5|6|7||11|Næste »
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til statistik og til at gøre hjemmesiden mere brugervenlig. Der sættes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Klikker du videre på siden, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Læs mere her om vores brug af cookies, herunder hvordan du fravælger brugen af cookies.