Employer BrandingRekruttering

Opbyg dit employer brand med idéer til bedre re­k­rut­te­ring

Fejlrekrutteringer kan koste kassen for virksomheden og for kandidaten, men også for dit employer brand. På et seminar ved navn ’Rekruttering – det kan gøres meget bedre’ fik deltagerne inspiration til at skabe bedre rekrutteringer og samtidig mere arbejdsglæde i rekrutteringen. Få de vigtigste pointer til at øge dit employer brand (og din egen rekrutteringsglæde) fra 5 af verdens gladeste arbejdspladser her.

En fejlrekruttering kan have store menneskelige konsekvenser for den enkelte, men også for virksomheden, ligesom et uheldigt employer brand kan påvirke virksomhedens mulighed for at tiltrække de bedste kandidater.

De fleste kandidater skifter job relativt få gange i livet, så det er en stor personlig beslutning. Og for virksomheder kan den negative spiral af genansættelser ikke alene give dårlig performance i teamet, men også skidt employer branding.

Genansættelser og dårlig employer branding kan dog måske blive en saga blot, og en god rekrutteringsproces kan, ifølge arbejdsglæde.nu som stod bag et eftermiddagsseminar om bedre rekrutteringer, ikke alene sikre det helt rette match mellem kandidater og virksomheder. Det kan også gøres meget sjovere, så HR får mere arbejdsglæde ind i hverdagen.

LÆS OGSÅ: Fejlrekruttering koster danske virksomheder millioner – øjenåbneren kommer tit for sent

Ansæt de rigtige, ikke nødvendigvis de dygtigste

En hurtig Google-søgning giver mange artikler, der viser, at mere arbejdsglæde fører til bedre resultater, og mange virksomheder har på egen krop prøvet betydningen af en dårlig rekruttering. For når rekrutteringen hastes igennem, afklarer processen ikke 'det hele menneske', mener Alexander Kjerulf.

Verdens gladeste arbejdspladser gør noget helt særligt, når de rekrutterer, fortæller Alexander Kjerulf, grundlæggeren af arbejdsglæde.nu og oplægsholder på seminaret. Noget, der går igen hos eksempelvirksomhederne på arbejdsglæde.nu-seminaret er:

  • Virksomhederne har høj arbejdsglæde

  • De ansætter grundigt: Fokuseret, med ressourcer afsat og fokus på at konstant forbedre processen

  • Virksomhederne ser på det hele menneske

På nogle glade arbejdspladser er det netop smilet eller den positive kundetilgang, der gør udslaget. Den britiske sandwichkæde Pret A Manger har taget stilling til deres kundetilgang og medarbejderkompetencer og skriver under ’Working at Pret’ på deres hjemmeside:

“You can't hire someone who can make sandwiches and teach them to be passionate. So we hire passionate people and teach them to make sandwiches.”

Se TedTalk’en ’Why the best hire might not have the perfect resume’ her

Få inspiration til gode rekrutteringer

Som inspiration til at ændre rekrutteringsprocesserne kommer der herunder eksempler fra 5 virksomheder, der af arbejdsglæde.nu er udråbt til nogle af verdens gladeste. Selv om eksemplerne muligvis er fremtidssnak for din virksomhed eller for skøre at implementere, kan du måske finde inspiration til at ændre eller forbedre processer i din virksomhed. Eller blot vide, hvordan andre derude rekrutterer.

Quirk i Cape Town, Sydafrika

Virksomheden Quirk i Cape Town, Sydafrika, havde en underdirektør, der på papiret så helt rigtig ud, men da hverdagen kom, viste han sig at være noget nær en psykopat. Så for at forebygge en gentagelse af så skidt en rekruttering, har Quirk nu bygget to tests ind i deres rekrutteringsproces.

’Julefrokost-testen’ er den første, en kandidat deltager i. Når en kandidat efter jobsamtaler og tests ser ud til at være den rigtige, skal han/hun ud og drikke en kop kaffe med sit kommende team. Alle i temaet bliver efterfølgende spurgt, om de kunne tænke sig at sidde ved siden af denne person til julefrokosten. Hvis bare én person siger nej, får kandidaten ikke tilbudt jobbet. Men består kandidaten julefrokosttesten, skal han/hun til et kvarters samtale med virksomhedens CEO Rob. Rob er ærlig, for han siger ’My job is to make sure you’re not a dick’ – og klarer man denne, anden test, bliver man tilbudt jobbet.

Og det har virket. Quirk har ikke længere problemer med at rekruttere medarbejdere, hvis personlighed ikke passer ind i virksomheden.

Southwestern Airlines, USA

Southwestern Airlines har tjent penge på flysæder i 25 år (med 9/11-kvartalet som den eneste undtagelse), ifølge Kjerulf. Virksomheden selv siger, det er fordi, de sætter medarbejderne først. I denne video fortæller tidligere CEO Colleen Barrett, at humor er vigtigt, og hvor let det er at se, om kandidaterne har humor.

I denne video kan du se, hvad der sker blandt passagererne, når en godt rekrutteret medarbejdere gør flysikkerhedsinformation sjov:

eller

Disney World, USA

Disney World i Orlando med 60.000 medarbejdere skal hyre 15.000 medarbejdere om året - selv om de har en lav personaleomsætning og mange sæsonansatte. Det fordrer en god, effektiv proces. Og den bliver gjort lettere ved hjælp af en ringe-i-vandet-metode, hvor alle ansatte bliver udstyret med et antal visitkort, som de frit kan dele ud til personer, de møder i fx butikker, busser eller restauranter, som yder god service eller som har en smittende positiv attitude. Kortet indeholder kun teksten ’You’ve been spotted’ og et telefonnummer.

Det er op til den udvalgte modtager af kortet at ringe på nummeret eller ej, og når de gør det, bliver de inviteret til en samtale i HR. Derefter starter påvirkningen af den potentielle medarbejder.

Og det handler om at sætte en følelsesmæssig krog i (den potentielle) medarbejder. Fra dørhåndtaget til HR til en videopræsentation om de oplevelserne, virksomheden skaber, forsøger Disney at påvirke følelserne. Hvis personen får jobbet, består han/hun Disney University ved en overrækkelsesceremoni, der inkluderer graduation cap med Mickey Mouse-ører, kappe og et møde med Mickey Mouse himself. Medarbejderen er nu bærere af kulturen og kan dermed uddele ’You’ve been spotted’-kort.

Zappos, USA

Når Zappo’s ansætter, ser de 50 % på kompetencer og 50 % på værdimatch. For Zappo’s har defineret 10 kulturværdier, der omfatter alt fra ansættelse over lederudvikling til opsigelser. Og man skal være lidt mærkelig for at være trives i Zappo’s. Derfor skal kandidaten angive, hvor weird han eller hun er på en skala fra 1 til 10, hvor 7-8 er det ideelle match.

Rekrutteringsprocessen strækker sig over 6 måneder med 4-6 samtaler, og kommer kandidaten igennem og får jobbet, er der en måneds oplæring i både praktiske opgaver og værdier. Og derefter får kandidaten et tilbud: Sig op og få penge. Tanken bag dette er, at hvis medarbejderen er i tvivl, så er det bedre at sige op hurtigt frem for 6 måneder senere. Samtidig betyder det, at hvis medarbejderen ikke tager imod tilbuddet, så har den person investeret tid og penge i Zappo’s. Og det er en smart praksis, for 4-6 % tager i mod tilbuddet. Tre måneder senere får medarbejderen tilbuddet igen, denne gang er opsigelsesbeløbet større og svarende til 2 måneders løn for en kundeservicemedarbejder.
Se mere om Zappo’s her:

Zappos: Tag med på besøg i et galehus af en webshop

Her får du 5000 kroner for at sige dit job op

Next Jump, USA

Next Jump fik 2 nye co-CEOs, som fyrede halvdelen af de 40 medarbejdere. For medarbejderne var dygtige – men de gjorde intet for at hjælpe hinanden eller den samlede performance. Derefter radikaliserede Next Jump deres rekrutteringsproces, så den nu består af en 3 ugers personal leadership bootcamp. I løbet af de 3 uger bliver kandidaten udfordret og får en mentor, og ideen er, at Next Jump nu ansætter efter ydmyghed. De kan se, om kandidaterne har ydmyghed i løbet af bootcamp’en.

For at højne den ydmyge arbejdsmoral fejrer Next Jump hvert år de medarbejdere, der har gjort hinanden dygtige. De 5 topnominerede får fløjet familien ind til en overrækkelsesceremoni, hvor vinden får en pris.

Læs mere om at ansætte de rigtige, ikke de dygtigste her.

Nogle af virksomhederne har tiltag og processer, der kan være svære at overføre direkte til en dansk virksomhed og vores traditioner inden for rekruttering. Men måske har du fået inspiration til, hvordan du kunne få bedre rekrutteringer, der samtidig opbygger dit employer brand og sikrer, at din virksomhed ikke kommer ud i for mange genansættelser.