LedelseRekruttering

Motivér kan­di­da­ter­ne – eller gi’ dem til kon­kur­ren­ten

Øg sandsynligheden for få den bedste medarbejder ved direkte at motivere ham eller hende til at søge din ledige stilling. Få 3 konkrete tips til at mestre kunsten at motivere kandidaterne på en måde, der virker.

Udviklingen i jobmarkedet netop nu gør, at tiden går fra at være arbejdsgivers til arbejdstagers. Og det betyder, at du som leder skal gøre mere end tidligere for at få de bedste kandidater - og du skal gøre det før din konkurrent. En enkel metode er at kontakte kandidaterne direkte og opfordre dem til at søge dit ledige job.

Vi spurgte Jobindex’ rekrutteringskonsulent Peter Menø Høgh om, hvordan han arbejder med at prikke kandidater på skulderen. Med udgangspunkt i Jobindex’ CV-database, kontakter han kandidater for at motivere dem til at søge de job, han rekrutterer til. Ifølge ham er de fleste kandidater altid lidt på udkig efter noget nyt.

”Når man slår en jobannonce op, så er det rent held, hvis den går lige ind hos kandidaten. Tænk på, hvor lang en proces, det er, og hvor meget der kan gå galt. Du øger sandsynligheden for at få den rigtige med adskillige procent,” siger Peter.

Forbered dig på at sælge jobbet

Men når man så skal motivere kandidater, skal man huske, at det er en slags salgssituation, mener Peter. Du har et job, du gerne vil sælge til kandidaten, så det nytter ikke noget at tale inside-out.

”Tag udgangspunkt i, hvad personen synes er fedt. Det kan du se i hans eller hendes CV. Tilbyd så noget i tråd med det, og formulér det på en god, konkret måde,” forklarer Peter.

Peters 3 tips til den perfekte henvendelse

Baseret på Peters erfaring og viden om kommunikation har han 3 meget konkrete tips til den perfekte henvendelse.

  1. Vær personlig, når du ringer eller e-mailer til kandidaten. De afkoder det hurtigt som en henvendelse, der ikke er målrettet ham eller hende, hvis der står ”Hej, din profil ser interessant ud, må jeg ringe?”

    Brug fx kandidatens navn og omtal deres specifikke erfaring, som du kan se i deres CV. Ifølge Peter vil det blive opfattet som en unik henvendelse, hvor kandidaten oplever, at du har set og forstået, hvad kandidaten kan – og derfor tager din henvendelse seriøst.

  2. Tag udgangspunkt i kandidatens interesser, som du kan se på CV’et, når du henvender dig. For en kandidatuddannet kan det handle om at nævne, at arbejdet er selvstændigt og analytisk med frihed under ansvar, og for en sælger kunne det være, at lønnen er i orden, at der følger en fed firmabil med, eller at man sælger et unikt produkt og har kontakt med de skarpeste i feltet.

  3. Gør det nemt at respondere på. Som i al god online marketing skal der være et call to action. Hvad vil du ha’ kandidaterne til at gøre – skal de sende et CV, klikke på et link og uploade deres ansøgning eller skal de ringe til dig?

Den perfekte henvendelse:

  1. Er kort, målrettet og personlig
  2. Sælger jobbet med udgangspunkt i kandidatens interesse
  3. Er nem at respondere på og indeholder en konkret opfordring til, hvad kandidaten nu skal gøre

… Og det virker!

Jobindex besætter masser af job på denne måde.

”Jeg ledte efter en Supply Chain Planner for et stort og anerkendt firma. Så ringede jeg til en, der lige havde oprettet sit CV hos os, fordi hendes virksomhed down sizede. Hun havde ikke set jobbet. På en uge havde hun skrevet under,” afslutter Peter.

Læs også