JobannoncenRekruttering

Ærlige jo­ban­non­cer giver bedre ansøgere

Hos et svensk rejsebureau har en ung mediemand vakt opsigt og skabt succes med sine jobannoncer. Han er egentlig ikke uddannet skribent men skriver alle sine annoncer, som var de breve til hans bedste ven.

Daniel Satari er god til at skrive jobannoncer. Han arbejder ved medieteamet hos rejseselskabet Scandjet, og virksomheden kan tydeligt mærke, at Daniels evner gør en forskel.

For annoncerne tiltrækker ikke blot flere og bedre kandidater, men de klæder også ansøgerne på, så de ved, hvad de går ind til, hvem virksomheden er, og hvad der kræves af dem.

Daniel mener, at denne forventningsafstemning er vigtig, da en jobannonce ellers let udvikler sig til en ønskeseddel og utopisk opskrift på den perfekte kandidat. Men hvor selve jobindholdet og arbejdsmiljøet ikke er beskrevet.

”Vis hvem I er som virksomhed. Vær transparente og turde fortælle om jeres svage sider. Fx er det vigtigt at erkende, hvis arbejdet er hårdt, der er højt tempo, og du vil blive hevet i fra flere sider. Det er mere konkret end blot at skrive: ’du er god til at holde mange bolde i luften’, som mange jo nok føler, at de er i stand til,” siger han.

Daniel Satari mener heller ikke, det nytter at spille på høj indtjening og bonusser. Det placerer fokus et forkert sted og dækker ofte over, at jobbet er meget krævende. Ifølge Daniel bør man i annoncen i stedet spørge, om ansøgeren er klar til de udfordringer, teksten beskriver.

Tekst mellem venner

Daniel tager i sine annoncer udgangspunkt i at skabe gennemsigtighed, og han henvender sig til ansøgeren, som var det en god ven.

”Hvis vi ikke er – eller bliver – venner med dem, vi arbejder sammen med, kan vi jo ligeså godt udføre vores arbejde på en computer derhjemme. Og det bliver aldrig meningsfuldt. Jeg vil gerne have nye venner, og jeg skriver, som jeg taler – og kommunikerer på samme måde til alle uanset alder, køn og titel,” forklarer han.

Daniel uddyber, at han aldrig har anset sin måde at skrive på for at være en decideret strategi eller et fokusområde, men at det blot er en del af ham, og det gennemsyrer al hans kommunikation.

Den direkte og afslappede tone i annoncerne er desuden med til at skabe rammerne for jobsamtalen, hvor stemningen og beskrivelserne fra teksten gerne skulle stemme overens med virkeligheden på arbejdspladsen.

”Der er flere, der har kommenteret på den afslappende tone, og vi har inden for kort tid ansat medarbejdere, som til samtalen forholdt sig aktivt til dette. De kom ikke bare for at imponere os men for at lære os at kende som mennesker. Og det er jo det, både vi og ansøgerne er – mennesker og ikke blot ressourcer,” forklarer han.

Indhold frem for fyld

Mediemanden Daniel har ikke taget nogen uddannelse eller kurser relateret til annonceskrivning. Han laver derimod film og klipper alt materialet selv.

”Film har lært mig at fortælle en historie og skære alt det væk, som alligevel ikke siger folk noget. Det samme gælder for skrivning. Uanset om det drejer sig om et manuskript, en børnebog, en sang eller en jobannonce, så er kernen ærligt at fortælle, hvad du vil sige – for derefter at forkorte det og skrive det om igen,” siger han.

Ifølge Daniel skal du forsøge at formidle dit budskab med så få ord som muligt.

”Vi siger for meget i dag uden egentlig at sige noget. Det er en af de ting, jeg forsøger at gøre op med i mine annoncer. Både skribenter som jeg og ansøgere skal passe på med at opremse floskler som ’kreativ’, ’ansvarsfuld’, ’lydhør’ osv. Det gælder om at komme ind bag facaden til det reelle indhold – både i jobbet og i ansøgeren,” siger han.

Daniels råd til jobansøgere er derfor meget lig hans tilgang til annonceskrivning:

”Fortæl hvem du er. Sig at du vil arbejde for helheden og ikke kun for din egen succes, men vis din personlighed. Vi bruger 50 procent af vores vågne tid på arbejdet, så hvis du gerne vil være omkring sjove mennesker, så vis at du har humor og vær ikke så alvorlig i din ansøgning,” slutter han.