KarriereLedelse

Ny ud­dan­nel­se for erfarne topledere

I efteråret 2012 starter topleder-programmet Advanced Management Program, som det første af sin slags i Skandinavien. Inspirationen er hentet i udlandet, hvor erfarne topledere – ofte med en MBA i bagagen – har savnet ekstra efteruddannelse.

Mange topledere har suppleret deres mangeårige praktiske erfaring med en MBA, men de har stadig brug for udvikling og inspiration. Det har man fået øje på i udlandet, hvor man mange steder tilbyder programmet Advanced Management Program, som AVT Business School som den første uddannelsesinstitution har valgt at tilbyde i Skandinavien. Ifølge den administrerende direktør på AVT Business School, Christina Hvid, er det naturligt, at man nu kan tage Advanced Management Program i Skandinavien.

”For 10 år siden var der ikke mange i Danmark, der vidste, hvad den internationale MBA var. Nu kender de fleste den. Det næste skridt du ser internationalt er Advanced Management Program, og det er en del af en naturlig udvikling, fordi virksomhederne er i konstant forandring, og derfor også kræver, at du bliver ved med at udvikle dig,” siger Christina Hvid og tilføjer, at programmet ikke nødvendigvis henvender sig til topledere med en høj alder – men til topledere med lang ledererfaring, som kan være unge af alder.

Hvis man søger ind på programmet, der starter i efteråret 2012, skal man kunne dokumentere seriøs ledelseserfaring.

”Som topleder har du som regel et stort netværk, men ofte sidder du med de hårde beslutninger alene, og derfor er det vigtigt at have et netværk, der er på samme niveau som en selv. Det får man også med I bagagen, når man tager Advanced Management Program.”

Viden fra de bedste
Et nyt netværk er dog kun sekundært i forhold til, hvad man får ud af programmet, understreger den administrerende direktør. Det vigtigste man får med sig er undervisningen, der giver lederne ny inspiration og viden.

”Når man er langt oppe i hierarkiet, er det vigtigt at få viden fra de bedste, og derfor er programmet sammensat på den måde, at man har en hel dag til rådighed med nogle af verdens bedste business-thinkere fra USA, som er blandt de bedste inden for deres felt.”

De første fem dage af kurset foregår i Boston, Massachusetts i USA og beskæftiger sig med Marketing Management, CSR, Global Innovation & Design, Information-Based Decision-Making & Analytics - og Leadership & Decision-Making – et emne pr. dag. En måneds tid efter er der fem dages undervisning I Global Strategy og Strategy Execution. Christina Hvid regner med, at der bliver omkring 20-30 deltagere i programmet.

”Deltagerne får et boost i deres ledelsestænkning. De vil blive udfordret i den måde, de tænker på og som nævnt få ny viden og inspiration om deres ledelsesdiscipliner. Programmet er meget case-orienteret, hvilket gør det nemt for lederne at relatere til deres egen hverdag. Derfor skulle de gerne komme hjem med nye indsigter for på den måde at skabe yderligere vækst og fremdrift i virksomheden,” siger Christina Hvid.

Er det med vilje, I lancerer programmet midt i en finanskrise?
”Ja, det er selvfølgelig noget, vi har tænkt over, da vi designede programmet for et lille år siden, selv om det ikke så lige så sort ud, som det gør nu. De undervisere vi har på programmet vil tage finanskrisen med ind i deres undervisning og fokusere på, hvordan man skaber udvikling i krisetid.”

Christina Hvid mener, at det er vigtigt, at ledere formår at rykke virksomheden til næste niveau – også selv om det nogle gange går op og ned.

”Nogle gange er der brug for nye ledere til nye tider, men man har også brug for stabilitet. Derfor står du rigtig stærkt, hvis du har en leder, der kan udvikle sig og tilpasse sig markedssituationen, og derfor har ledere også brug for at blive tanket op og blive inspireret.”

Mange har vist interesse for programmet, og Christina Hvid tager det som et tegn på, at der er et behov for et skræddersyet forløb til netop den målgruppe.

Læs også