MUS: Skab udvikling, eller mist de dygtigste


MUS: Skab udvikling, eller mist de dygtigste

Brug MUS til at skabe reel medarbejderudvikling, eller del midlertidigt ud af lederens egne opgaver. 1 ud af 3 føler nemlig ikke, at deres kompetencer bliver udnyttet tilstrækkeligt i deres job, viser ny undersøgelse. Det betyder, at de skifter job, hvis de ikke brænder ud af kedsomhed, siger ekspert.

Helene Bonne
Senior tekstforfatter, Jobindex


I en undersøgelse gennemført af Megafon om danskernes jobadfærd, angiver 27 procent, at de overvejer nyt job, da deres kompetencer ikke bliver udnyttet tilstrækkeligt i deres nuværende stilling.

Ann C. Schiødt har i mange år arbejdet som HR Manager i forskellige internationale virksomheder, men er nu selvstændig forandringsfacilitator. Hun mener, MUS generelt skal have et mere konkret indhold for at give tilstrækkeligt med nye udfordringer til de medarbejdere, der føler, at deres kompetencer ikke bliver udnyttet. Det kan eventuelt opnås ved at dele midlertidigt ud af lederens egne opgaver.

”Lav en liste med dine egne opgaver, og giv den til medarbejderen. Visse opgaver kan ikke uddelegeres, men så lad være med at skrive dem på. Så kan du bede medarbejderen skrive sine initialer ud for de opgaver, han eller hun vil prøve en enkelt gang eller to. Opgaverne behøver ikke at være permanente,” siger Ann.

”Det er en win-win, for dels får vi mere motiverede medarbejdere, der bruger flere evner og sider af sig selv, og derfor bliver gladere og mere effektive. Samtidig bliver lederen aflastet for opgaver, hvilket frigør tid til netop at være leder. Jeg har selv gjort det både permanent og midlertidigt,” siger Ann.

LÆS OGSÅ: Keder du dig også på jobbet?

Med bore-out mister man energi på arbejde

Bore-out er en kombination af at kede sig, mangle udfordringer og ikke være særligt interesseret i sit arbejde. Det rammer især folk med kontorarbejde, fordi de ikke kan se et fysisk resultat af deres arbejdsindsats.

”Forskellen på at være lidt utilfreds og være ramt af bore-out er, at medarbejderen mister energi ved at gå på arbejde. Det er problematisk, hvis det har stået på et stykke tid, og medarbejderen ikke føler, han eller hun bruger sine evner. Medarbejderen kan sagtens arbejde hurtigere og bedre, så for at det ikke skal blive opdaget, strækker han/hun opgaverne, får dårlig samvittighed og føler sig ineffektiv. På sigt kan det gå ud over selvtilliden,” siger Ann.

LÆS OGSÅ: Disse fem faktorer fremmer arbejdsglæden

Værdi for virksomheden

Udover at risikere at miste medarbejdere eller at medarbejderne brænder ud af kedsomhed, går danske virksomheder glip af en oplagt mulighed for vækst og udvikling.

”De fleste virksomheder vil gerne have, at medarbejderne oparbejder anciennitet på arbejdspladsen, og hvis man er en større virksomhed, kan der være en virkelig værdi i, at medarbejderne rokerer rundt mellem afdelingerne – altså hvis deres kompetencer og ønsker til arbejdsområder passer med virksomhedens behov,” siger rekrutteringsdirektør i Jobindex, Thomas Dahlgaard.

LÆS OGSÅ: Lad ikke MUS fordampe i sommervarmen

Publiceret 2016-09-01


Seneste artikler

Leder og HR: Vær tilgængelige, når kandidaterne har fri
Leder og HR: Vær tilgængelige, når kandidaterne har fri
Hvis de danske virksomheder vil have de bedste kandidater, er virksomhederne nødt til at kunne svare på spørgsmål udenfor normal åbningstid. For kandidaterne vil kunne komme i kontakt med virksomhederne, når det passer dem, siger Jobindex' rekrutteringsdirektør.
Indrykket 1. februar på Virksomheder
Ny undersøgelse: Ram din målgruppe med jobannoncen
Ny undersøgelse: Ram din målgruppe med jobannoncen
Jobindex har spurgt 5.500 danskere om, hvad en god jobannonce skal indeholde. Det giver et unikt indblik i, hvad forskellige fagligheder, aldersgrupper og køn lægger vægt på, når de surfer job på nettet. Lær blandt andet mere om, hvad IT-profiler, ingeniører og kvinder vil have i jobannoncerne.
Indrykket 1. januar på Virksomheder
5 ting, du som leder bør gøre ved mistanke om stress hos en ansat
5 ting, du som leder bør gøre ved mistanke om stress hos en ansat
Her er en guide til 5 konkrete ting, en leder bør gøre, hvis han eller hun har mistanke om, at en medarbejder har stress.
Indrykket 19. december 2016 på Virksomheder
6 områder, du bør overveje i forbindelse med en stresspolitik
6 områder, du bør overveje i forbindelse med en stresspolitik
Vi har talt med organisationsudvikler og stressrådgiver samt behandler Marianne Lassen om 6 områder, en virksomhed bør overveje forud for at formulere en stresspolitik.

Indrykket 1. december 2016 på Virksomheder
Den svære afsked
Mange virksomheder forsømmer forholdet til medarbejdere på vej videre i karrieren. Men det er en fejl ifølge flere eksperter. Og hvordan ansatte oplever afskeden med firmaet, kan have stor betydning for arbejdspladsens image.
Indrykket 1. november 2016 på Virksomheder
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til trafikmåling og til optimering af hjemmesidens indhold. Der gemmes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Ved at klikke videre på hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om vores cookies.