Employer brandingJobannoncen

5 tips – lær at skrive (smart) til smartp­ho­nes

Ssshhhhhhhhhhhh. Vær helt stille.

Kan du høre dem? De tusindvis af mennesker, der lige nu gnider løs på deres fedtede mobilskærme i det ganske danske land? Du er nok selv én af dem. Det er jeg i hvert fald.

Og ved du, hvad de laver?

De kigger – blandt andet – på din jobannonce. Imens de sidder i metroen, står i supermarkedet eller ser Netflix. Eller taler med deres kæreste. Jep, den er god nok. De sidder ikke derhjemme, fuldt koncentrerede med ansigtet i seriøse folder og vandkæmmet hår, mens de læser din annonce.

De er på farten eller laver andre ting samtidig.

Det er disse distraherede, smartphone-konsumerende mennesker, vi vil lære dig at skrive til. Og hvorfor skal du lære det? Fordi mobilherredømmet er din nye virkelighed.

59 % læser på smartphones

I 2022 kom 59 % af al internettrafik på verdensplan fra mobiler. På Jobindex er vi oppe på 65-70 %. De små skærme kræver, at vi skriver kortere og mere enkelt. Og det er det, du lærer i dette blogindlæg.

Folk sidder altså ikke længere i fred og ro med avisen søndag morgen og drikker kaffe, når de skal læse nyheder eller kigge på jobs. De sidder med deres smartphone.

Vi bruger ofte kun få sekunder på at vurdere, om en annonce, karriereside eller et andet produkt er interessant eller ej

De scroller hurtigt igennem en række jobs for at se, om der er noget, der fanger deres opmærksomhed. Det er lidt, som når vi shopper på Zalando – vi fræser hurtigt igennem de forskellige varer for at finde en sweet deal.

Med andre ord er der fart på. Og vi bruger ofte kun få sekunder på at vurdere, om en annonce, karriereside eller et andet produkt er interessant eller ej. Bevares – nogle af os sidder også foran computeren og browser i et mere roligt tempo. Det er bare ikke flertallet.

Så hvordan fastholder du din distraherede smartphone-læser?

Det er slet ikke så svært. Vi har lavet en guide til dig, som du kan bruge som rettesnor til dit content, hvad end det er en jobannonce, karriereside eller måske nyhedsmail.

#1 Du skal turde det banale

Tekster skal læses og forstås i første hug. Folk har meget lidt tålmodighed til noget som helst, når de læser på deres smartphone. Og man kan godt formidle noget i et enkelt sprog, uden at det går ud over fagligheden. Jo man kan.

Så spørg dig selv: kan din tekst læses og forstås i første hug? Sæt fx din kollega (eller mor) til at læse den lynhurtigt igennem (ikke noget med at nær- eller genlæse sætninger.) Hvis hun ikke står med en klokkeklar forståelse af, hvad teksten går ud på, har du skrevet for kompliceret. Og så skal du lave mere enkle sætninger.

#2 Guide læseren med underoverskrifter

Brug sigende overskrifter, så læseren hurtigt kan danne sig et overblik over jobannoncen, når de skimmer den igennem. På den måde får de hurtigt en ide om, hvad jobbet handler om. Så det er en god investering at guide deres blik mod de vigtigste pointer.

#3 White space – brug masser af det

White space kan også kaldes hvid luft mellem afsnittene. Vi har nemlig brug for white space for at kunne orientere os i en tekst. Så sørg for, at din tekst er let og luftig – det letter læsevenligheden.

#4 Fokuser på det vigtigste – og skær resten væk

For at holde din tekst enkel og letlæselig, er du nødt til at fjerne det overflødige fyld. Skær ind til benet og spørg dig selv – hvad er hovedbudskabet i teksten? Stil fx skarpt på kerneopgaverne i jobbet eller din virksomheds purpose. Husk, at du ikke behøver at gå i dybden med alt i en jobannonce.

Hold dig så kortfattet som muligt. Ellers klikker din læser videre til en anden hjemmeside, der hurtigere kommer til pointen.

#5 Korte sætninger, korte afsnit

Og lidt i forlængelse af punkt 4: Hvis du vil fange din læsers opmærksomhed på mobilens lille skærm, er du nødt til at bruge korte sætninger. Og korte afsnit.

Lange sætninger og afsnit er umulige at læse på en lille skærm. Vi har brug for at kunne orientere os i en tekst. Derfor scanner vi den hurtigt for at se, om teksten er noget for os. Og om vi skal investere tid i at læse den.

Derfor: hold dine afsnit max 3-5 linjer på mobilen. Flere linjer får det til at se rodet ud. Men det afhænger af opsætningen. Så tjek din tekst ud på mobilen og se, hvordan det tager sig ud. For 3 linjer i Word bliver hurtigt til 7 på smartphonen.

Så hvad gør du nu?

Kast dig ud i det! Start med at tjekke dine tekster ud på mobilen – hvordan ser de ud? Kan du let scanne dig igennem teksten og samtidig få fat i hovedbudskabet? Så er du godt på vej.


Vil du vide mere?

Så hold øje med os her på siden, på LinkedIn eller tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Læs også