Motivér til succes

Motivér til succes

Kapitel 2: De 10 motivationslove

Dette er 2. kapitel i motivationskurset skabt af den karismatiske foredragsholder, virksomhedsguru og bestseller forfatter Richard Denny. Step-by-step introducerer vi konkrete facts, tips og råd krydret med tankevækkende og til tider sjove, eller tragiske anekdoter, der effektivt understreger teorien.

Mennesker forlader ikke virksomheder; de forlader mennesker
En sejlivet myte er, at penge skulle være den vigtigste motivation i jobbet. Utallige undersøgelser viser gang på gang, at penge kun spiller en afgørende rolle, for folk der desperat mangler dem. Når bare de basale økonomiske behov er dækket ind, er det, først og fremmest, anerkendelse man stræber efter. De menneskelige relationer, det psykiske arbejdsmiljø og kommunikationen er stort set vigtigere end alt andet på en arbejdsplads. Hvordan tilgodeser man så bedst de faktorer? Svaret starter med et essentielt spørgsmål, til alle der skal lede og motivere andre:

"Hvilken type leder vil du gerne selv have?"

Her følger 10 bud indenfor motivation, men de er omdøbt til "love" fordi det, på en eller anden måde, medfører en straf hvis man bryder dem:

1. Vi skal være motiverede, for at kunne motivere
Det er umuligt at motivere en anden person hvis man ikke selv er motiveret.

2. Motivation kræver et mål
Det er nødvendigt for al motivation, at der er et klart og veldefineret mål. En hver medarbejder bør altid kunne svare på hvad dagens mål er. Det er også vigtigt at kende ugens, månedens og årets mål, men man skal huske på, at langsigtede mål ikke har nogen øjeblikkelig virkning.

3. Motivation, når den engang er skabt, varer aldrig evigt
Motivation skal være en vedvarende proces, og ikke en årlig energiindsprøjtning i form af en enkel konference og samtale eller to. En dygtig leder giver feedback dagligt ved at lytte og hjælpe. Bare fordi en person er motiveret i dag, betyder det ikke, at vedkommende er motiveret i morgen. Ledere skal vedvarende skabe og planlægge begivenheder, som er motiverende for deres medarbejdere.

4. Motivation kræver anerkendelse
Behandler du dine medarbejdere, som du ville behandle dine bedste kunder? Mennesker skal føle sig værdsatte og respekterede. Anerkendelse kan gives i så forskellige former som takkebreve, måden du præsenterer folk på, statuetter, diplomer, nye stillingstitler, invitation til at blive udvalgsmedlem, billede i avisen, tv-optræden og komplimenter. Det kræver en betænksom person, at give andre en kompliment. Snæversynede mennesker er ikke i stand til at anerkende andres præstationer.

5. Deltagelse motiverer
Det er ekstremt vigtigt at få mennesker involveret, og spørge om deres mening. Hvis bare flere ledere ville høre på deres ansatte, ville deres virksomheder være langt mere effektive.

"20 ideer om året, eller du er fyret"
Julian Richer grundlagde den utroligt succesrige hi-fi-detailhandel Richer Sounds, som har været i Guinness Rekordbog i over 8 år, for at sælge mere hi-fi per kvadratmeter detailplads end nogen anden detailhandler i verden. Richer fortæller, at da han grundlagde sin virksomhed, kom 100 % af ideerne fra ham, men nu kommer 90 % fra hans ansatte. Ideerne omfatter alt fra systemer, virksomhedsprocedurer osv. Alle ansatte skal komme med 20 ideer om året til forbedring af forretningen, for at beholde deres job. De bliver belønnet med mindst 5 britiske pund for hver idé. Richer har givet 165.000 - 220.000 kr. til ansatte for deres bidrag og for brug af deres ideer. Hver idé, der bliver præsenteret, får en tilbagemelding fra en af de højere ledere inden for tre dage. Resultatet har været masser af nytænkning, udvikling og en usædvanlig evne til at fastholde medarbejdere. Der er en venteliste med folk der håber på, at der bliver et ledigt job til dem i Richer Sounds.

6. At se os selv gøre fremskridt, motiverer os
- Og at se os selv gøre tilbageskridt, demotiverer os. Denne lov kunne lyde som almindelig sund fornuft, men almindelig sund fornuft er faktisk ikke særlig almindelig. Aktive ledere sikrer at deres ansatte bliver informeret om selv de mindste fremskridt, og i hårde tider vil lederen blive ved med at fremhæve et område eller en aktivitet, som medarbejderen eller teamet gør fremskridt med.

7. Udfordringer motiverer dig kun, hvis du kan vinde
Lad være med at sætte målene for højt. Nogle tror, at høje mål er motiverende, fordi de er en udfordring, men hvis den almindelige opfattelse blandt medarbejderne er, at målet er umuligt at opnå, vil demotivation blive resultatet. Konkurrencer og udfordringer er ekstremt effektive motivationsfaktorer, men altså kun hvis deltagerne tror på, at de kan vinde.

8. Alle har en motivationslunte
Alle har en motivationslunte, og en effektiv leder vil, på mange måder, forsøge at anspore en person til at vise motiveret adfærd, men når dette er forsøgt - og mislykket - flere gange, kan man afveje om det er anstrengelserne og tiden værd.

9. Tilhørsforhold motiverer
Mennesker har et stort behov for at føle, at de hører til. Jo mindre en enhed de er del af, jo større er deres loyalitet, motivation og anstrengelser. Dér hvor hold-ånd og team-spirit skabes, er der ofte en god, motiverende leder som arrangerer sociale aktiviteter, der knytter de ansatte sammen.

10. Inspirerende lederskab motiverer
Det er forskellen på gammeldags styringsteknik og aktiv ledelse. Aktive ledere inspirerer mennesker med deres handlinger. De leder hele tiden efter nye udfordringer og muligheder. I næsten alle forretningsområder er der lejligheder, hvor lederen må forsvare sine medarbejdere imod kritik eller angreb fra andre. Det er ved disse lejligheder, at aktiv ledelse erstatter de gammeldags styringsteknikker - den aktive leder vil forsvare sine egne medarbejdere, og tage det fulde ansvar for kritikken.

Næste gang:
I kapitel 3 af "Motivér til succes" kigger vi på de 7 hoved-faktorer for demotivation, og du får en række konkrete råd til, hvordan du kan blive mere assertiv. Du får også historien om de 3 murere, som meget præcist illustrerer, hvor stor forskel der kan være på opfattelsen af ens egen betydning. Find ud af, hvilken af murerne du er.

Læs også