Mennesker forlader ikke virksomheder; de forlader mennesker
En sejlivet myte er, at penge skulle være den vigtigste motivation i jobbet.
Utallige undersøgelser viser gang på gang, at penge kun spiller en afgørende
rolle, for folk der desperat mangler dem. Når bare de basale økonomiske
behov er dækket ind, er det, først og fremmest, anerkendelse man stræber
efter. De menneskelige relationer, det psykiske arbejdsmiljø og
kommunikationen er stort set vigtigere end alt andet på en arbejdsplads.
Hvordan tilgodeser man så bedst de faktorer? Svaret starter med et
essentielt spørgsmål, til alle der skal lede og motivere andre:
"Hvilken type leder vil du gerne selv have?"
Her følger 10 bud indenfor motivation, men de er omdøbt til "love" fordi det, på en eller anden måde, medfører en straf hvis man bryder dem:
1. Vi skal være motiverede, for at kunne motivere
Det er umuligt at motivere en anden person hvis man ikke selv er
motiveret.
2. Motivation kræver et mål
Det er nødvendigt for al motivation, at der er et klart og veldefineret mål.
En hver medarbejder bør altid kunne svare på hvad dagens mål er. Det er også
vigtigt at kende ugens, månedens og årets mål, men man skal huske på, at
langsigtede mål ikke har nogen øjeblikkelig virkning.
3. Motivation, når den engang er skabt, varer aldrig evigt
Motivation skal være en vedvarende proces, og ikke en årlig
energiindsprøjtning i form af en enkel konference og samtale eller to. En
dygtig leder giver feedback dagligt ved at lytte og hjælpe. Bare fordi en
person er motiveret i dag, betyder det ikke, at vedkommende er motiveret i
morgen. Ledere skal vedvarende skabe og planlægge begivenheder, som er
motiverende for deres medarbejdere.
4. Motivation kræver anerkendelse
Behandler du dine medarbejdere, som du ville behandle dine bedste kunder?
Mennesker skal føle sig værdsatte og respekterede. Anerkendelse kan gives i
så forskellige former som takkebreve, måden du præsenterer folk på,
statuetter, diplomer, nye stillingstitler, invitation til at blive
udvalgsmedlem, billede i avisen, tv-optræden og komplimenter. Det kræver en
betænksom person, at give andre en kompliment. Snæversynede mennesker er
ikke i stand til at anerkende andres præstationer.
5. Deltagelse motiverer
Det er ekstremt vigtigt at få mennesker involveret, og spørge om deres
mening. Hvis bare flere ledere ville høre på deres ansatte, ville deres
virksomheder være langt mere effektive.
"20 ideer om året, eller du er fyret"
Julian Richer grundlagde den utroligt succesrige hi-fi-detailhandel Richer
Sounds, som har været i Guinness Rekordbog i over 8 år, for at sælge mere
hi-fi per kvadratmeter detailplads end nogen anden detailhandler i verden.
Richer fortæller, at da han grundlagde sin virksomhed, kom 100 % af ideerne
fra ham, men nu kommer 90 % fra hans ansatte. Ideerne omfatter alt fra
systemer, virksomhedsprocedurer osv. Alle ansatte skal komme med 20 ideer om
året til forbedring af forretningen, for at beholde deres job. De bliver
belønnet med mindst 5 britiske pund for hver idé. Richer har givet 165.000 - 220.000 kr.
til ansatte for deres bidrag og for brug af deres ideer. Hver idé, der
bliver præsenteret, får en tilbagemelding fra en af de højere ledere inden
for tre dage. Resultatet har været masser af nytænkning, udvikling og en
usædvanlig evne til at fastholde medarbejdere. Der er en venteliste med folk
der håber på, at der bliver et ledigt job til dem i Richer Sounds.
6. At se os selv gøre fremskridt, motiverer os
- Og at se os selv gøre tilbageskridt, demotiverer os. Denne lov kunne lyde
som almindelig sund fornuft, men almindelig sund fornuft er faktisk ikke
særlig almindelig. Aktive ledere sikrer at deres ansatte bliver informeret
om selv de mindste fremskridt, og i hårde tider vil lederen blive ved med at
fremhæve et område eller en aktivitet, som medarbejderen eller teamet gør
fremskridt med.
7. Udfordringer motiverer dig kun, hvis du kan vinde
Lad være med at sætte målene for højt. Nogle tror, at høje mål er
motiverende, fordi de er en udfordring, men hvis den almindelige opfattelse
blandt medarbejderne er, at målet er umuligt at opnå, vil demotivation blive
resultatet. Konkurrencer og udfordringer er ekstremt effektive
motivationsfaktorer, men altså kun hvis deltagerne tror på, at de kan
vinde.
8. Alle har en motivationslunte
Alle har en motivationslunte, og en effektiv leder vil, på mange måder,
forsøge at anspore en person til at vise motiveret adfærd, men når dette er
forsøgt - og mislykket - flere gange, kan man afveje om det er
anstrengelserne og tiden værd.
9. Tilhørsforhold motiverer
Mennesker har et stort behov for at føle, at de hører til. Jo mindre en
enhed de er del af, jo større er deres loyalitet, motivation og
anstrengelser. Dér hvor hold-ånd og team-spirit skabes, er der ofte en god,
motiverende leder som arrangerer sociale aktiviteter, der knytter de ansatte
sammen.
10. Inspirerende lederskab motiverer
Det er forskellen på gammeldags styringsteknik og aktiv ledelse. Aktive
ledere inspirerer mennesker med deres handlinger. De leder hele tiden efter
nye udfordringer og muligheder.
I næsten alle forretningsområder er der lejligheder, hvor lederen må
forsvare sine medarbejdere imod kritik eller angreb fra andre. Det er ved
disse lejligheder, at aktiv ledelse erstatter de gammeldags
styringsteknikker - den aktive leder vil forsvare sine egne medarbejdere, og
tage det fulde ansvar for kritikken.
Næste gang:
I kapitel 3 af "Motivér til succes" kigger vi på de 7 hoved-faktorer for
demotivation, og du får en række konkrete råd til, hvordan du kan blive mere
assertiv. Du får også historien om de 3 murere, som meget præcist
illustrerer, hvor stor forskel der kan være på opfattelsen af ens egen
betydning. Find ud af, hvilken af murerne du er.