Gyldne salgs­tek­nik­ker genbrugt

For fem år siden kom Steen Albrechtslund til Skagen Designs; Urene solgte sig selv, siger han – og han genbrugte sine salgsteknikker fra sin fortid i Carlsberg. Det banede vejen for succes.

”Det grundkoncept, som Henrik og Charlotte Jorst har skabt med at lave godt dansk design til billige penge, virker bare. Når vi fik vore produkter ind til en kunde, så roterede de. De blev bare solgt,” fortæller group managing director i Skagen Designs, Steen Albrechtslund – til Børsen i marts i år.

Da Steen Albrechtslund kom til Skagen Designs i januar 2007, havde Henrik og Charlotte Jorst haft virksomheden i 13 år – og salget var kun gået én vej: Op. I 2007 solgte Skagen Design 800.000 ure – fire år senere var salget vokset til 2,6 millioner ure – med hjælp fra Steen Albrechtslund. Han mener, at ægteparret havde brug for en, der kunne lave en strategi og få sat de rigtige processer i gang. Tidligere var Steen Alberechtslund kommerciel direktør i Carlsberg – og hele bryggeriindustrien er ifølge ham afsindigt professionel med hensyn til produktplacering, lancering osv. – og han følte egentlig, at han var trådt 40 år tilbage, da han trådte ind i urbranchen.

”Derfor begyndte han at arbejde benhårdt med de salgsteknikker, han havde lært i Carlsberg, hvilket i sidste ende var med til at få salget til at eksplodere,” lyder det i Børsen.

Den eksplosion har man ifølge Berlingske Business også mærket i Japan, hvor de dansk-designede ure på rekordtid er blevet blandt de mest populære.

Vil være bedst i Japan
”Vi sigter mod at blive det bedstsælgende urmærke i Japan og i første omgang etablere os med 800 salgssteder i butikker over hele Japan. Ydermere vil vi udvikle Skagen-brandede salgskanaler, såsom egne butikker. I dag ligger Skagen i hælene på Seiko og Citizen, men med en årlig vækst i salget på omkring 30 procent i Japan vil vi ændre det,” siger Steen Albrechtslund i Berlingske Business i november 2010.

Han mener, at den stramme æstetik, som den danske designtradition deler med den japanske, er utrolig vigtig – samtidig med, at Danmark er et godt brand i Japan.

Japan kan både forretningsmæssigt og socialt virke som et meget lukket land at skulle ind i, og Steen Albrechtslund og Skagen Designs agerer derfor ifølge Berlingske Business også med dyb respekt for landet:

”Vi arbejder med at skabe vedvarende relationer med partnere og agerer ud fra en dyb respekt for japansk kultur og vores partnere, samtidig med, at vi stiller forventninger og krav, der er afstemt. Det er ikke nemt at blive gode venner med japanere, og danskere kan ikke bare gå ind i det japanske folk ”med træsko på”. Det ville blive opfattet som påtrængende og primitivt. Venskaber skal vokse og bygge på tillid, og begge partnere skal gøre sig fortjent til at indgå i denne mellemmenneskelige franchise. Det er et stort skridt for en japaner, men er man først inde i varmen, har man en loyal ven for livet, man kan dele alt med,” siger Steen Albrechtslund.

Fra drøm til milliard-virkelighed
Skagen Designs blev som nævnt skabt i 1987, da Henrik og Charlotte Jorst tog fra Danmark til USA for at forfølge deres drøm – nemlig at eje og drive deres egen virksomhed. Skagen Designs blev grundlagt ud fra principperne om, at smukt designede højkvalitetsprodukter skulle kunne skabes og forhandles til fornuftige priser. Prisen for et ur ligger på omkring 1.300 kroner og hører dermed under kategorien affordable luxury.

Urene bliver solgt i 62 lande på fire kontinenter. I januar i år blev Skagen Designs solgt til amerikanske Fossil for cirka 1,3 milliarder kroner. Ifølge Ritzau oplyser Skagen Designs, at ”Skagen Denmark skal opfylde en unik plads i Fossils produktportefølje og dermed forløse det store potentiale i Skagen-brandet og salg af dansk design til hele verden.”

De to stiftere, Charlotte og Henrik Jorst, fortsætter som rådgivere for Fossil og får desuden den store salgssum.