Guide til nye ledere - Jobindex brev­kur­sus - lektion 5

Som leder er det din rolle at tænke de strategiske linjer og derefter give dem videre til dit team, så de er let forståelige. Strategisk tænkning er dog ikke noget, der følger med titlen som leder – det er noget, du skal lære. Du udvikler strategiske evner ved at stille intelligente spørgsmål, grave efter svar og se længere end til antagelser eller ”sandheder”, der bare indsnævrer din horisont. Det er ikke sikkert, du lige har tænkt så meget over, om dine strategiske evner er til en topkarakter eller nærmere roder rundt i bunden af skalaen, og det er heller ikke en færdighed, der er let at vurdere. Men nu da du er leder, skal du bevise din evne til at tænke alternativt og tackle udfordringer med intellektuel styrke.

Guide til nye ledere:
Tænk strategisk og opbyg alliancer

Du skal benytte dig af hele dit intellektuelle register – og din medarbejderstabs hjernekapacitet – hvis du vil bidrage maksimalt. Gør det til en vane at stille dybdeborende spørgsmål til dine ansatte og giv dem tid til research, før de svarer. Jo mere de spørger, des mere vil du – og de – lære.

Benyt dig af SWOT-analysen
Du kan blandt andet bruge SWOT-analysen (Strenghts, Weaknesses, Opportunities, Threats) til at finde frem til henholdsvis styrker, svagheder, muligheder og trusler ved en given vej eller et projekt. Tag dine medarbejdere med i øvelsen og vær åbne over for deres input og brainstorming. Det bliver I alle klogere af.

Du kan opnå et højere niveau i strategisk tænkning ved hjælp af disse redskaber:

  • Grav mindst tre lag ned: Kig længere end til overfladeproblemet. Bliv ved med at spørge ”hvorfor”. Du ved, at du har undersøgt et problem til bunds, når du har gravet mindst tre lag ned og afsløret problemets rod.
  • Foretag en prioritering:
  • Adskil fakta eller viden, der betyder noget fra irrelevante detaljer, som du kan ignorere eller bortarkivere.
  • Afvej alle aspekter – og alle konsekvenser: Tænk fremad, og identificer eftervirkningerne af en strategisk beslutning.

Opbyg alliancer
Det er meget svært at opnå succes som leder i et tomrum, og derfor har du brug for forbundsfæller – jo flere, des bedre. Du skal dog være opmærksom på, at der er forskel på at opbygge venskaber gennem hele din organisation og være vellidt blandt dine ansatte. Du skal holde dig fra at knytte venskaber til dem, der rapporterer til dig. Dem skal du behandle med respekt, men du skal ikke forvente, at du kan omgås med dem privat eller betro dig til dem.

Se dig om efter forbundsfæller blandt dine kolleger og chefer og udse dig folk, du beundrer og lær dem at kende. Det kræver finfølelse at få folk til at kunne lide dig. Selv om impulsivitet for eksempel har sine fordele, vil du med garanti jage potentielle forbundsfæller væk, hvis du bare buser ud med det første, der falder dig ind.

Hjælp andre
Læg mærke til, hvis andre beder dig om hjælp – også hvis de gør det indirekte. Hvis en kollega nævner, at han har tænkt sig at sætte sig ind i den nye software, så tilbyd ham en hurtig lektion. Grib også chancen for at løse andres problemer ved for eksempel at sige ”Har du prøvet…”. Det virker mere beskedent end ”Jeg synes, du skal prøve…”. Fortæl det vidt og bredt, hvis du beundrer en andens optræden og ønsk folk tillykke med deres bedrifter. Din opmærksomhed over for andre vil ikke alene skabe glæde hos dem, den vil også gøre dit arbejde lettere, fordi forbundsfæller fra alle sider bærer dig frem.

Benyt dig af følgende for at opnå forbundsfæller:

  • Det gælder om at konversere, ikke konkurrere: Bestræb dig på at lære af andre, ikke at slå dem i samtalekunst.
  • Tilfredsstil trangen til at høste fordel: Tænk: ”Hvad får jeg ud af det?” set fra andres synspunkt – og giv dem det.

Copyright: Leder ny i jobbet, Morrey Stettner

Læs desuden bøgerne:
”The SWOT Analysis” af Lawrence G. Fine, ”Dynamic SWOT Analysis” af T. R. Dealtry og ”Strategiske Alliancer” af Steve Steinhilber.

Læs også