Rekruttering

Dårlig re­k­rut­te­rings­pro­ces kan få 67% til at afvise gode job

Mangel på arbejdskraft kan gøre jobsøgerne kræsne. Og gudskelov, for det får os til at se rekrutteringsprocessen med kandidatøjne, når vi jagter de bedste.

Fra virksomhedernes perspektiv udspiller rekrutteringsprocessen sig typisk som en lineær figur: Man mangler en medarbejder, finder stillingsopslaget fra sidst, retter det til og håber på i hvert fald en håndfuld brugbare ansøgninger. Man skal jo kun ansætte én. Udfordringen er, at det ikke længere er nok at have styr på sit jobopslag og invitere jobsøgerne til samtale og så vælge den bedst egnede. Fremtidens rekruttering er på trapperne. Fra nu af kræver det indlevelse at få fingre i de bedste jobsøgere – og målrettet imødekommenhed overhovedet at få jobbet besat.

Se rekrutteringsprocessen med kandidaternes øjne

Set med kandidatøjne er rekrutteringsprocessen ikke snorlige. Det gælder uanset, om du søger medarbejdere i Danmark eller rekrutterer internationalt for at hente arbejdskraft til job inden for fx IT, Life Science, Transport, Omsorg, Industri og Service.

I kandidatoplevelsen slynger og snor rekrutteringsprocessen sig lystigt, men din adgang til at påvirke jobsøgerne sker i de samme 5 kontaktpunkter. Med kandidatøjne går processen gennem: Passiv interesse for jobtilbud, nyopstået jobsøgningsbehov, informationssøgning, ansøgning og afvejning, beslutning om ansættelsestilbud. Det er fremtidens virkelighed i rekruttering.



Jobindex' rapport om Fremtidens Rekruttering – værs'go'

I fremtidens rekruttering udlodder jobsøgerne ikke megen kærlighed til virksomheder med fodfejl i rekrutteringsprocessen. 67% vil i Danmark afvise et job pga. en dårlig rekrutteringsproces – internationalt ligger tallet på 52%. Spørgsmålet er, hvad man så skal stille op med det i forhold til udformningen af jobopslag og -annoncering eller med rekrutteringsopgaven i det hele taget.

Her kommer verdens største undersøgelse af kandidaternes oplevelse ind i billedet. Dataindsamling og analyse er gennemført af det internationale analyseinstitut, Boston Consulting Group, som udforsker kandidaternes oplevelse af temaer som motivation, tiltrækning og rekrutteringsproces i forhold til lokal og international arbejdskraft. Vi har kondenseret analysens 140.000 internationale besvarelser til en rapport med fokus på de 6.500 respondenter i Danmark – i øvrigt et af de højeste antal danske besvarelser i undersøgelsens historie.

Vi har samtidig fordybet os i at gøre datamængden fra den internationale undersøgelse konkret anvendelig for virksomheder i Danmark vha. vores rapport, Fremtidens Rekruttering. Vi stiller rapporten gratis til rådighed på baggrund af den ekspertviden, vi i Jobindex har tilegnet os gennem 25 års erfaring med jobannoncering, og i de senere år også med Employer Branding og rekruttering af dansk og udenlandsk arbejdskraft.

Vi rapporterer direkte fra jobsøgernes fodspor

For rekrutterende virksomheder kan det opleves som ganske intens viden, at de aktivt jobsøgende i Danmark sorterer jobannoncer med hård hånd. I vores rapport beskriver vi derfor blandt andet, hvad jobsøgerne vægter i jobopslaget, og hvad de vurderer jobannoncens kvalitet på. Hvis du som ansættende virksomhed i fremtidens rekruttering slipper gennem nåleøjet og kan invitere en jobsøger til samtale, så foretrækker 73% en personlig ansættelsessamtale, hvor de vil vurdere dig og din virksomheds kultur på 7 afgørende parametre.

Glæd dig til at læse rapporten om fremtidens rekruttering

Vi udfolder faldgruber og succeskriterier i rapporten og kan også love dig klare svar på, hvordan du bedst inviterer de passive jobsøgere, IT- og Produktionsprofiler m.v. ind i rekrutteringsprocessen, når du søger nye medarbejdere. Fx reagerer de passivt jobsøgende bedst på jobtilbud gennem egne faglige netværk (76%) eller fra rekrutteringsspecialister (68%). IT-profiler er derimod den gruppe, der lægger størst vægt på muligheden for hjemmearbejde (23%).

Det er naturligvis ikke det eneste, vi har opsnappet, for jobskifte opleves af kandidaterne som et vigtigt valg med karakter af at være en livsændrende beslutning. I rapporten belyser vi derfor også, hvad kandidater på tværs af landegrænser konkret gør for at granske virksomhedens omdømme, kultur og adfærd gennem hele rekrutteringsprocessen, og hvordan jobsøgere bedst motiveres til jobskifte og tiltrækkes til en ansættelse.

Vi kan på forhånd afsløre, at danske jobsøgere i højere grad efterprøver den rekrutterende virksomheds ry og omdømme, end internationale kandidater har adgang til at gøre. Til gengæld fortæller vi dig også, hvad du kan gøre for at forstå kandidatoplevelsen og tale ind i den.

Hent rapporten gratis

Læs også