Den svære afsked



Mange virksomheder forsømmer forholdet til medarbejdere på vej videre i karrieren. Men det er en fejl ifølge flere eksperter. Og hvordan ansatte oplever afskeden med firmaet, kan have stor betydning for arbejdspladsens image.

Martin Ellermann
Journalist, Jobindex


Alt var rosenrødt, da du begyndte i virksomheden. Der var fællesmorgenmad første dag, du fik en fin introduktion til arbejdet, og du var rundt i alle afdelinger og trykke hånd med smilende kolleger.

Men nu er du på vej væk. Du har opsagt din stilling, og den gode tone fra dengang er afløst af overraskelse, irritation og ligegyldighed.

For mens mange virksomheder gør et stort nummer ud af deres onboarding (velkomst, introprogrammer og oplæring), så er offboarding (exitforløb, overlevering og afsked) ofte et overset område, som i sidste ende kan koste firmaets image dyrt.

Ifølge organisationspsykologen Lyndsay Potts er offboarding-oplevelsen sandhedens øjeblik for firmaets employer brand. Udtrykket employer brand dækker over virksomhedens ry eller image som arbejdsplads, og uden en god exitstrategi vil medarbejderens sidste indtryk blive en vigtig del af dennes fremtidige fortælling om arbejdspladsen.

”Tidligere medarbejdere vil altid repræsentere virksomhedens brand, og de kan enten være lovprisende eller kritiske. Et af de mest levende minder vil altid være, hvordan de blev behandlet på vej ud,” siger HR-skribenten Kazim Ladimeji til det amerikanske medie Recruiter.com.

Den danske onboarding-specialist og konsulent Trine Gimeno mener, at virksomheder skal være bedre til at tilgodese medarbejderens behov for at afslutte jobbet på en god måde.

”Det kan være meget frustrerende, hvis man ikke får mulighed for at afslutte og/eller overdrage sine opgaver ordentligt, inden man stopper. Især hvis man har været en meget engageret medarbejder og har brugt meget tid på sit arbejde,” forklarer hun.

Læs også: Sig op på den fede måde

Forbliv venner

Ifølge Trine Gimeno er de sidste dage på arbejdspladsen afgørende. Her skal virksomheden afsætte god tid til, at medarbejderen kan videreformidle og lagre den viden, han eller hun ligger inde med, og som er vigtig for firmaet.

Men hun mener, at der generelt er et større fokus på at komme videre end på at få lukket ordentligt ned.

Og det er en fejl. For når du stopper i jobbet, vil du – på godt og ondt – blive en uofficiel ambassadør for din tidligere arbejdsgiver. Det bør din leder også have in mente, når emner som for eksempel anbefaling, reference og afskedsreception dukker op.

”Det er aldrig let at miste dygtige medarbejdere. Men det er vigtigt, at ledelsen formår at gøre det til en positiv og respektfuld oplevelse for alle involverede,” siger Heather R. Huhman, som er ekspert i karriere og arbejdsliv, til magasinet Entrepreneur.

Først og fremmest bør ledelsen helt overordnet acceptere, at medarbejdere altid vil søge nye muligheder, hvis der ikke er nok udviklingspotentiale i en stilling. Ifølge Heather R. Huhman er det derfor vigtigt, at en leder ikke lader sig overrumple af en opsigelse.

Chefen skal kort sagt forblive positiv og støttende overfor personen, der skal videre, og det indebærer blandt andet en reel lykønskning med det nye job samt en ordentlig udmelding til resten af organisationen.

Det sidste indtryk er ifølge Huhman lige så vigtigt som det første, og virksomheder, der brænder broer i forhold til deres ansatte, kan gøre stor skade på firmaets employer brand.

Læs også: Er din arbejdsplads så god, som ledelsen hævder?

Kolleger påvirkes

Så hvilke konsekvenser har det ikke at have en god offboarding-proces? Ifølge onboarding-specialisten Trine Gimeno kan et dårligt afslutningsforløb have en negativ effekt, der rammer langt bredere og dybere end blot arbejdspladsens forhold til den afgående medarbejder.

”Har man ikke haft en god offboarding-proces, risikerer man, at vigtig viden forsvinder sammen med den medarbejder, som forlader virksomheden. Hvis kollegaer, som skal overtage personens opgaver, ikke har den fornødne viden og den indsigt, der skal til for at løse opgaverne, kan det betyde store forsinkelser i arbejdsgange og i værste fald, at nogle opgaver slet ikke bliver løst. Det er dyrt for virksomheden og frustrerende for de medarbejdere, som skal – men ikke kan – løfte opgaverne,” siger hun.

Og ledelsen bør være opmærksom på, at der er mange, der iagttager et exitforløb. Ifølge organisationspsykologen Lyndsay Potts betragter både potentielle medarbejdere og nuværende kolleger, hvordan arbejdspladsen siger farvel til sine ansatte.

Så selvom afskedsprocessen på overfladen ofte kun berører en enkelt medarbejder, så har forløbet stor betydning for de kolleger, der bliver i organisationen samt de berørtes familier, venner, kunder og samarbejdspartnere.

Hvordan man tager afsked med medarbejdere bliver en del af fortællingen om virksomheden, og udgør en væsentlig del af arbejdspladsens brand.

Ifølge HR-skribenten Kazim Ladimeji kan en god offboarding-proces endda betyde, at dygtige medarbejdere en dag vender tilbage til virksomheden – med nye kompetencer og viden, der styrker organisationen.

Publiceret 2016-10-24


Seneste artikler

Ny geo-feature forbedrer din jobsøgning
Ny geo-feature forbedrer din jobsøgning
Måske du gør dig tanker om, hvor du gerne vil arbejde – og ikke mindst transporttiden til og fra arbejde. Det gør langt de fleste, når de søger nyt job. Derfor har vi gjort det nemmere for dig at søge job inden for en bestemt radius – typisk fra din bopæl – med vores nye feature, radiussøgning.
Indrykket 13. august på Forside
Flere veteraner i erhvervslivet
Flere veteraner i erhvervslivet
Sammen med foreningen Velkommen Hjem sætter Jobindex fokus på, hvordan vi får flere veteraner i erhvervslivet. Hvorfor? Fordi veteranerne er en ressourcestærk gruppe, der ofte overses, når virksomhederne skal ansætte.
Indrykket 6. august på Forside
Schneider-Electric
Life is on – når Jobindex tænder for kandidatstrømmen til Schneider Electric
Et stift, globalt dækkende rekrutteringssystem gjorde det svært for Schneider-Electric at udtrykke sin grafiske identitet, så kandidaterne med det samme møder brandet. Med Jobindex kan det lade sig gøre – og desuden har annoncerne hos Jobindex forkortet time to hire.
Indrykket 1. august på Virksomheder
Fire I ku’ li’ – god sommerlæsning 4
Bliv klar til jobsamtale efter ferien. Vi bringer nu 4 artikler, I har været særligt glade for. Fik du ikke læst dem, har du chancen nu. Vi runder temaet af med ”Jobsamtalen: Styrk din fortælling”. Læs med her.
Indrykket 30. juli på Forside
De mest almindelige spørgsmål
Fire I ku’ li’ – god sommerlæsning 3
Bliv klar til jobsamtale efter ferien. Vi bringer nu 4 artikler, I har været særligt glade for. Fik du ikke læst dem, har du chancen nu. Denne gang handler det om ” De mest almindelige spørgsmål til jobsamtalen”. Læs med her.
Indrykket 23. juli på Forside
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til statistik og til at gøre hjemmesiden mere brugervenlig. Der sættes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Klikker du videre på siden, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Læs mere her om vores brug af cookies, herunder hvordan du fravælger brugen af cookies.