Hurra for de mange nye it-studerende - men den vigtige del af opgaven ligger (stadig) hos de danske it-virksomheder



Computerworld mener: Det vælter ind med nye studerende på it-uddannelserne. Men skal de unge en dag blive de it-specialister, som vi mangler, så kræver det, at også it-branchen rykker.

Lars Jacobsen
Computer World


Følger du med i den danske it-branche, så har du de seneste par år næsten kunne stille dit ur efter klagerne over den kommende mangel på it-specialister.

For år efter år har optaget været stagnerende eller faldende på it-uddannelserne.

Og år efter år har it-organisationerne peget på, at vi om få år vil mangle 4.000, 5.000 eller 10.000 it-specialister alt efter opgørelsesmetode - og temperament.

Men uanset hvad det reelle tal er, så er der grund til bekymring.

Det skyldes, at it-erhvervet lige nu gennemgår en udvikling fra generalister med en baggrund som selv- og mesterlærte til at efterspørge (højt)uddannede specialister.

Samtidig har de seneste 10 års teknologiske og forretningsmæssige forandringer betydet, at vi ser et voldsomt skifte mod standardisering af (ofte eksterne) tjenester.

Samlet set betyder de to trends, at der - overordnet set - ifølge branchen er et faldende behov for generalister og et stigende behov for specialister. Og allerhelst it-specialister med forretningsforståelse.

Det er en ting, som ikke burde overraske os som samfund eller erhverv.

For ser du på det store billede, er det samme proces fra arbejdskraft-intensivt erhverv til specialisering, som både landbrugs- og industri-arbejdspladser har været igennem i perioden siden Anden Verdenskrig.

Forskellen er nu, at både den forretningsmæssige og teknologiske forandring sker hurtigere. Meget hurtigere.

Bag af dansen med det samme

Hvor en højtuddannet specialist for 20 eller 30 år siden selvfølgelig skulle holde sig konstant orienteret, så risikerer en nyuddannet it-specialist at trends, tendenser og teknologi er helt andre end da vedkommende kastede sig over studierne for fem eller seks år siden.

Så mens det er lykkeligt, at 2016-tallene viser en stigning i optagene på it-fagene på seks procent i forhold til sidste år og en stigning 50 procent stigning i antallet af 1. prioritetsansøgninger til datalogistudiet på Københavns Universitet, så er de nye studerende nu også et brancheansvar.

For skal de studerende i sidste ende være de it-specialister, som samtlige arbejdsgiverorganisationer sukker efter, så kræver det en villighed til at sikre det aktuelle teknologiske fundament som en uddannelse - uanset hvor god den er - ikke kan give.

I stedet kan det ske gennem studiejob, traineeforløb eller noget så simpelt, som at ansætte nyuddannede uden at have forventningen om, at andre skal have givet dem den nødvendige erfaring.

Ansvaret for at uddanne og udklække kommende it-folk ligger således ikke alene hos uddannelsesinstitutionerne, men også hos it-branchen selv.

Det samme gør ansvaret for at efteruddanne og vedligeholde medarbejdere oppe i årene, så deres kompetencer flugter med de krav, som virksomheden stiller.

Det stigende optag på it-uddannelserne er et god begyndelse og en ægte succeshistorie. Nu venter det videre arbejde.

Publiceret 2016-11-07


Seneste artikler

hånd evaluerer med stjerner
Hvem stoler vi på i den digitale tidsalder?
Evalueringer af services og produkter er hverdag på nettet. Nu har Jobindex lanceret en service, hvor medarbejdere kan evaluere deres arbejdsplads, og det at stole på en social profil er helt normalt i dag, siger en ekspert.
Indrykket 19. februar på Informationsteknologi
Systematic hovedkontor
Systematic har 80 ledige stillinger lige nu og skal ansætte hundredevis af medarbejdere i det kommende år: "Det er svært at få de folk, vi skal bruge"
Systematic har 80 ledige stillinger lige nu og skal ansætte hundredevis af medarbejdere i det kommende år: "Det er svært at få de folk, vi skal bruge"
Indrykket 12. februar på Informationsteknologi
mand ved computer
Her er it-sikkerhedschefens største bekymring (og den har ikke noget at gøre med it-sikkerhed)
It-sikkerhedscheferne afslører i ny undersøgelse, at deres største bekymring faktisk ikke er de mange cyber- og hackertrusler. Det er derimod manglen på kvalificerede medarbejdere.
Indrykket 5. februar på Informationsteknologi
Du kan i snit forhandle 1900 kroner hjem til jobsamtalen
Du kan i snit forhandle 1900 kroner hjem til jobsamtalen
Tal fra en ny undersøgelse viser, at du i snit har 1921 kroner at lønforhandle om. Det er mere end den gennemsnitlige, årlige lønstigning, når du først er ansat. Så det er ved jobskiftet, du har mulighed for det store lønspring.
Indrykket 29. januar på Informationsteknologi
to parter giver hånd
Her kan du få dig en gylden it-karriere: Danske virksomheder mangler netop nu masser af DevOps-folk
DevOps er et hot emne i stadig flere danske virksomheder. Men det kniber gevaldigt med at finde de rette medarbejdere til DevOps-arbejdet.
Indrykket 22. januar på Informationsteknologi
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til statistik og til at gøre hjemmesiden mere brugervenlig. Der sættes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Klikker du videre på siden, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Læs mere her om vores brug af cookies, herunder hvordan du fravælger brugen af cookies.