Hurra for de mange nye it-studerende - men den vigtige del af opgaven ligger (stadig) hos de danske it-virksomheder



Computerworld mener: Det vælter ind med nye studerende på it-uddannelserne. Men skal de unge en dag blive de it-specialister, som vi mangler, så kræver det, at også it-branchen rykker.

Lars Jacobsen
Computer World


Følger du med i den danske it-branche, så har du de seneste par år næsten kunne stille dit ur efter klagerne over den kommende mangel på it-specialister.

For år efter år har optaget været stagnerende eller faldende på it-uddannelserne.

Og år efter år har it-organisationerne peget på, at vi om få år vil mangle 4.000, 5.000 eller 10.000 it-specialister alt efter opgørelsesmetode - og temperament.

Men uanset hvad det reelle tal er, så er der grund til bekymring.

Det skyldes, at it-erhvervet lige nu gennemgår en udvikling fra generalister med en baggrund som selv- og mesterlærte til at efterspørge (højt)uddannede specialister.

Samtidig har de seneste 10 års teknologiske og forretningsmæssige forandringer betydet, at vi ser et voldsomt skifte mod standardisering af (ofte eksterne) tjenester.

Samlet set betyder de to trends, at der - overordnet set - ifølge branchen er et faldende behov for generalister og et stigende behov for specialister. Og allerhelst it-specialister med forretningsforståelse.

Det er en ting, som ikke burde overraske os som samfund eller erhverv.

For ser du på det store billede, er det samme proces fra arbejdskraft-intensivt erhverv til specialisering, som både landbrugs- og industri-arbejdspladser har været igennem i perioden siden Anden Verdenskrig.

Forskellen er nu, at både den forretningsmæssige og teknologiske forandring sker hurtigere. Meget hurtigere.

Bag af dansen med det samme

Hvor en højtuddannet specialist for 20 eller 30 år siden selvfølgelig skulle holde sig konstant orienteret, så risikerer en nyuddannet it-specialist at trends, tendenser og teknologi er helt andre end da vedkommende kastede sig over studierne for fem eller seks år siden.

Så mens det er lykkeligt, at 2016-tallene viser en stigning i optagene på it-fagene på seks procent i forhold til sidste år og en stigning 50 procent stigning i antallet af 1. prioritetsansøgninger til datalogistudiet på Københavns Universitet, så er de nye studerende nu også et brancheansvar.

For skal de studerende i sidste ende være de it-specialister, som samtlige arbejdsgiverorganisationer sukker efter, så kræver det en villighed til at sikre det aktuelle teknologiske fundament som en uddannelse - uanset hvor god den er - ikke kan give.

I stedet kan det ske gennem studiejob, traineeforløb eller noget så simpelt, som at ansætte nyuddannede uden at have forventningen om, at andre skal have givet dem den nødvendige erfaring.

Ansvaret for at uddanne og udklække kommende it-folk ligger således ikke alene hos uddannelsesinstitutionerne, men også hos it-branchen selv.

Det samme gør ansvaret for at efteruddanne og vedligeholde medarbejdere oppe i årene, så deres kompetencer flugter med de krav, som virksomheden stiller.

Det stigende optag på it-uddannelserne er et god begyndelse og en ægte succeshistorie. Nu venter det videre arbejde.

Publiceret 2016-11-07


Seneste artikler

Omada og Morten Boel Sigurdsson
Omada og Morten Boel Sigurdsson har vind i sejlene: Har brug for at ansætte mindst nye 70 medarbejdere om året frem til 2020
Danske Omada mere end fordoblede antallet af medarbejdere i 2017, og væksten fortsætter, skriver Børsen.
Indrykket 2. april på Informationsteknologi
Her er de 13 mest attraktive it-certificeringer lige nu
Rigtigt mange it-folk har en eller flere it-certificeringer. Her er de 13 certificeringer, som er mest efterspurgte og giver den højeste løn - i USA.
Indrykket 19. marts på Informationsteknologi
kvinde med cv
Sådan skriver du CV-profilteksten, der får dig til samtale
Ifølge Rekrutteringsanalysen 2017 læser 80 procent af arbejdsgiverne CV’et først og 83 procent læser profilteksten i CV’et. Så hvad skal du skrive for at blive læst og komme igennem nåleøjet? Kig med og få dos and dont’s til profilteksten.
Indrykket 5. marts på Informationsteknologi
hånd evaluerer med stjerner
Hvem stoler vi på i den digitale tidsalder?
Evalueringer af services og produkter er hverdag på nettet. Nu har Jobindex lanceret en service, hvor medarbejdere kan evaluere deres arbejdsplads, og det at stole på en social profil er helt normalt i dag, siger en ekspert.
Indrykket 19. februar på Informationsteknologi
Systematic hovedkontor
Systematic har 80 ledige stillinger lige nu og skal ansætte hundredevis af medarbejdere i det kommende år: "Det er svært at få de folk, vi skal bruge"
Systematic har 80 ledige stillinger lige nu og skal ansætte hundredevis af medarbejdere i det kommende år: "Det er svært at få de folk, vi skal bruge"
Indrykket 12. februar på Informationsteknologi
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til statistik og til at gøre hjemmesiden mere brugervenlig. Der sættes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Klikker du videre på siden, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Læs mere her om vores brug af cookies, herunder hvordan du fravælger brugen af cookies.