Derfor misser danske virksomheder digitaliseringens gevinster



Klumme: Datadisciplinen er skidt i mange danske virksomheder. Det er ledelsens ansvar, men it-forståelsen i de øverste ledelseslag er temmelig mangelfuld. Derfor får virksomhederne heller ikke fuldt udbytte af digitaliseringen.

Jan Misser
Computer World


En virksomhed kan i fremtiden ikke satse på software alene. Det, der før var en virksomheds største aktiv, vil blive sekundært, og data vil blive det vigtigste aktiv. Det gælder for alle brancher, ikke kun i it-verdenen.

Ordene er Jim Hageman Snabes, men bør kendes af alle virksomhedsledere.

Det digitale tog kører nu, og kun de, der har kompetencerne og forstår at udnytte den viden, de har, vil være konkurrencedygtige i fremtiden.

Men det halter med datadisciplinen herhjemme, og før den er på plads, kommer Danmark ikke til at høste det fulde udbytte af digitaliseringen. Bolden ligger hos bestyrelserne.

Den digitale vej ud af krisen

Der har været et par it-nyheder i den seneste tid, som hver for sig er interessante, men tilsammen er uhyre tankevækkende.

For nogle uger siden kunne en af morgenaviserne fortælle, at dansk økonomi er ved at gå helt i stå. Nyheden baserede sig på en rundspørge blandt en række erhvervsledere.

PwC har netop sendt sin Industry 4.0-undersøgelse på gaden. Efter at have spurgt 2.100 virksomheder globalt kan revisionshuset konstatere, at digitaliseringsbølgen buldrer derudaf, og er man ikke allerede med på bølgen, er man bagud på point.

Jeg er fuldstændig enig i begge konklusioner og er overbevist om, at det er to indbyrdes afhængige problemstillinger, der peges på: Hvis vi vil styrkede ud af krisen, så skal det ske gennem en øget digitalisering af danske virksomheder.

Men jeg savner alligevel et par væsentlige aspekter. For hvad er det, der gør, at dansk erhvervsliv ikke får fuldt udbytte af digitaliseringsbølgen?

Manglende kompetencer

Jeg tror, at én af de væsentligste årsager er, at virksomhederne ikke råder over tilstrækkelige it-kompetencer i bestyrelses- og direktionslokalet.

I mange tilfælde formulerer ledelsen ikke hele spørgsmålet og kan derfor heller ikke svare på, hvilken løsning der er mest hensigtsmæssig.

Indrømmet, de fleste erkender udfordringen og ser digitalisering som en løsning. Men hvad så bagefter? Hvad stiller man op, når systemet er købt og taget i brug?

Det er der mange bestyrelser og ledelser, der ikke spørger om og derfor heller ikke svarer på.

It er intet i sig selv - data er alt

Mange mindre og mellemstore virksomheder satser på vækst gennem digitalisering. Ind rykker CRM-, HR-, økonomi- og lagerstyringssystemer. Og måske samles det hele i én stor ERP-løsning.

Desværre lever en del bestyrelser med en opfattelse af, at digitalisering i sig selv er vejen til succes. Det er en fejl.

Intet af det, der kommer ud af selv den mest visionære satsning på digitalisering, er stærkere end det, der kommer ind.

Uden præcise, opdaterede og valide data kan man godt vinke farvel til drømmene om vækst baseret på stærkere kunderelationer, effektiv lagerstyring og realtime-økonomioverblik.

Datadisciplin er kultur

Tro mig, datakvalitet er ofte ringe - også i min egen virksomhed kunne den være bedre. Og meget ofte skyldes det simpelthen dårlig datadisciplin i organisationen.

Det er med andre ord et spørgsmål om kultur og "måden, vi plejer at gøre det på". Alt for mange steder er for eksempel opdatering af et CRM-system noget, man overlader til en studentermedhjælper et par gange om måneden.

Datakvalitet er bare ikke et særlig højt prioriteret emne, og dét er efter min mening en af de væsentligste hindringer for, at virksomhederne kan få fuldt udbytte af investeringerne i digitalisering.

Efter 35 år i den del af it-branchen, der baserer sig på en stærk datadisciplin hos brugeren, har jeg et enkelt råd, som jeg gerne vil give videre: Trapper vaskes fra oven, og en strategisk tilgang til data er et tema, som bør have fokus fra bestyrelse og direktion og ned gennem organisationen.

Det digitale tog kører nu, og kun de, der har kompetencerne og forstår at udnytte den viden, de har, vil være konkurrencedygtige i fremtiden.

Publiceret 2016-08-01


Seneste artikler

Dansk it-firma masseansætter: Skal bruge 90 nye medarbejdere med disse it-profiler
It-virksomheden BEC skal bruge 90 nye it-medarbejdere. Her kan du se de konkrete it-profiler, BEC er på udkig efter.
Indrykket 24. april på Informationsteknologi
Her er seks løgne, it-udviklere fortæller sig selv igen og igen
Udviklere bygger i dag den nye, digitale verden. Undervejs i byggeforløbet er der dog flere forvanskede sandheder, som udviklere bilder sig selv ind, som ikke helt passer med virkeligheden.
Indrykket 17. april på Informationsteknologi
Forsvaret headhunter computerspillere til at kontrollere det danske luftrum
Forsvaret har en forkærlighed for computerspillere, når der skal findes nye aspiranter til flyvelederuddannelsen, og det er der en helt særlig grund til.
Indrykket 10. april på Informationsteknologi
"Vi kunne jo med det samme se, at dem, som vi gerne ville ansætte, ikke følte sig godt tilpas, når til de kom til samtale på vores traditionelle kontorer"
For fem år siden havde de lavet en rapport. Nu bygger de en prototype. Hør Deloitte Digitals europæiske chef fortælle om hvordan fremtidens vinderteam ser ud - og hvorfor du skal bygge prototyper i stedet for at lave slides.
Indrykket 3. april på Informationsteknologi
Ny stor-aftale sikrer betalt efteruddannelse til tusindvis af danske it-folk: "Nogle af de jobtyper og kompetencer, som vi tager for givet i dag, kan falde bort i løbet af få år"
Ny stor-aftale sikrer betalt efteruddannelse til tusindvis af danske it-folk: "Nogle af de jobtyper og kompetencer, som vi tager for givet i dag, kan falde bort i løbet af få år"
Indrykket 27. marts på Informationsteknologi
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til trafikmåling og til optimering af hjemmesidens indhold. Der gemmes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Ved at klikke videre på hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om vores cookies.