Rekruttering

Nye tider for re­k­rut­te­ring er i gang – HR skal være mere opsøgende

Fremtiden tilhører dem, der kan rekruttere de unge. Ja, det lyder lidt firkantet, men der er god mening bag. For der er en udvikling i gang i måderne at rekruttere på, som især er ført an af de yngre generationers digitale færden. Det betyder nye indgangsvinkler for HR, hvis succeskurven skal opretholdes.

Flere af de gode gamle måder at rekruttere på rammer ikke lige så naturligt plet længere. Derfor har Jobindex også gjort det muligt at anvende QuickApply på jobannoncerne – et system, der er integreret med danske ansøgningssystemer som Elvium og Emply. Det giver ansøgerne mulighed for at sende deres allerede oprettede CV afsted til virksomhederne. Det er også muligt at sende et par linjer med om sig selv. Men den traditionelle motiverede ansøgning er ikke nødvendigvis at finde.

Statistikken fra jobindex.dk er nemlig tydelig. Hele 55 procent af trafikken kommer fra smartphones eller tablets. Det er en tendens, hvor de yngre især er dem, der forventer at kunne det hele fra mobilen – inkl. at søge job let. Her har direktør hos Jobindex, Kaare Danielsen, et par kommentarer:

”For især de unge er mobiltelefonen blevet en naturlig forlængelse af armen. Mange sætter sig altså ikke lige så ofte ned ved computeren som tidligere. Og her må vi erkende, at den dybdegående motiverede ansøgning laver et alvorligt benspænd for jobsøgning på den enkle og intuitive måde. Derfor er vi i gang med at skubbe lidt til udviklingen. Og her skal HR nok vænne sig til i højere grad end i dag at være den opsøgende sælger,” siger han.

Hos Toms Gruppen giver udviklingen god mening

Maja Søndergaard Jensen, HR-konsulent hos Toms Gruppen, uddyber sine tanker om emnet:

”HR bliver nødt til at følge med tendenserne i samfundet og de nye generationer. Vi lever jo netop af at kunne tiltrække de rette kandidater. Det ville ikke genere mig kun at få et CV tilsendt, for hvis CV’et spiller, kan jeg jo tage fat i kandidaten på telefonen i 15-20 min. og høre mere.”

Maja Søndergaard Jensen fortsætter:

”Vi må i HR også være de opsøgende sælgere i rekruttering – og i forhold til Toms skal vi da også altid tænke: Hvad kan Toms Gruppen tilbyde denne kandidat, der gør, at personen vil ændre sit liv så markant, som det ofte er at skifte job?”

Udviklingen inden for rekruttering følger Maja Søndergaard Jensen nøje, og hun ser potentialet for flere intuitive processer i fremtiden, som vil bryde med den traditionelle arbejdsproces, der anvendes mest i dag:

”Generelt tror jeg, at fremtidens ansøgninger bliver mere som et ’like’, hvorefter CV-data sendes til virksomhedens AI-rekruttering, der sorterer relevante til. Herefter følger en næsten automatisk proces med test osv. frem til interviewet, hvor HR præsenteres for de bedste kandidater, der i begyndelsen blot ’likede’ et opslag.”

Lad kandidaterne vise interesse ved et klik

Præcis som Maja Søndergaard Jensen spår med hensyn til udviklingen mod at rekruttere ud fra et oprindeligt ’like’, er Jobindex af samme opfattelse. I hvert fald så meget, at tendensen skal prøves af i Danmark.

Derfor findes nu muligheden for at ’vise interesse’ på jobannoncer hos Jobindex. En simpel feature på selve annoncen, der giver kandidaterne mulighed for at klikke – og med det samme sender notifikation til virksomheden om, at vedkommende er interesseret i jobbet. Har kandidaten samtidig et CV liggende hos Jobindex, vil virksomheden kunne se det i samme forbindelse.

Kaare Danielsen fortæller:

”Når vi spørger kandidaterne, hvad deres drømmescenarie er, svarer de, at de godt gad slet ikke at skulle sende en ansøgning, og derudover at virksomhederne kontaktede dem og tilbød dem jobbet på et sølvfad. Men det er jo ikke sådan, processerne virker.”

Alligevel findes der måske en oplagt mulighed midt i mellem.

Det er ansøgeren og ikke ansøgningen, der vægter højest

Når alt kommer til alt, er det heller ikke kvaliteten af ansøgningen, der betyder noget. Det gør kvaliteten af ansøgeren derimod. Og her skal det at ’vise interesse’ hjælpe med at få fat på guldet.

Kaare Danielsen forklarer:

”Man kan let komme ud for at skræmme de bedste ansøgere væk, hvis processen ikke er enkel. Mange af dem, som man rigtig gerne vil have sidder nok allerede i et godt job – og her skal der tit mere til at få dem til at rykke. Her vil mange ikke få handlet på det, hvis det er besværligt. Så jo nemmere det er at søge jobbet, desto flere kvalificerede ansøgere får man.”

Maja Søndergaard Jensen hos Toms Gruppen ser positivt på opstarten af at ’vise interesse’ på jobannoncer via Jobindex. I hvert fald ser hun et umiddelbart potentiale hos større virksomheder med f.eks. en talent acquisition manager, der aktivt kan gå ud og opsøge interesserede kandidater:

”Her kunne jeg godt forestille mig, at det ville være et effektivt værktøj for HR til at finde kandidater, der allerede er interesserede, åbne og kigger efter job. Og måske, hvis man oplever, at der er for få ansøgninger, kunne det også være en feature, man ville bruge lidt ekstra tid på.”

LÆS OGSÅ: De digitalt indfødte – derfor er de særlige på jobmarkedet

Læs også