Your browser (Safari 1.0) is more than 3 years old.
We recommend that you upgrade to the latest version. Otherwise we cannot guarantee that all functionality on Jobindex will work correctly.
Hjælp, jeg skal give en præsentation
Hjælp, jeg skal give en præsentation
af Paul BayVelkommen til fjerde lektion af "Hjælp, jeg skal give en præsentation" som handler om det spændende øjeblik hvor du skal "på", gøre din entre, give din præsentation. Gode råd om hvordan du kommer godt i gang, hvordan du får publikums opmærksomhed fra det øjeblik du starter din præsentation. I de kommende to lektioner vil du kunne læse om:
- Håndtering af spørgsmål, materialer og lidt om evaluering. Hvordan bruger du resultatet af evalueringen til at blive bedre
- Gode råd, advarsler og dyrekøbte erfaringer. Du får en række gode råd som bygger på mange års erfaring med præsentation
Lektion 4. Så er tidspunktet inde
- Sådan minimerer du den naturlige nervøsitet inden du skal på scenen
- Find ud af hvordan din "entre" skal foregå
- Hvordan bliver du præsenteret?
- Har du styr på de første 5 minutter af din præsentation?
Sådan minimerer du den naturlige nervøsitet inden du skal på scenen
De fleste af os er naturligt nervøse forud for en præsentation. Det er et
sundhedstegn. Ingen nervøsitet, alt for stor selvsikkerhed, alt for stort
ego, følgerne kan blive at man slet ikke læser de signaler der kommer fra
publikum og bare spæner derudad uden at have publikums opmærksomhed eller
accept. Sådanne præsentationer har vi vist alle oplevet. De huskes ikke for
det gode.
Nervøsiteten kan melde sig om morgenen når man vågner. Har jeg husket det
hele, er min tal korrekte, har jeg overset nogle argumenter, vil publikum
synes om mit indlæg?
Hvis du har husket det hele, så slap af. Hvis det kan hjælpe på
nervøsiteten, så check lige dit materiale og din præsentation en sidste
gang. Ligger Cd-rommen med en kopi af præsentationen i tasken? Har du en
kopi af dine slides? Har du dine bilag til publikum? Har du styr på pointen
i den historie du vil starte med at fortælle?
Nyd morgenmaden og giv dig af sted hvorhen det nu måtte være, på jobbet
først eller direkte til åstedet. Stress ikke dig selv ved at være sent på
den. Undgå situationer som kan påvirke dit humør i dårlig retning. Lad være
med at diskutere en dum sag med en kollega, vent til det hele er overstået.
Lad være med at tage chancer i trafikken der kan medføre trafikuheld. Regner
det, kør lidt før.
Banale råd? Ja men ofte forekommende årsager til fiasko
Vi nærmer os tidspunktet for din optræden. Du er nået frem til stedet hvor
arrangementet foregår, nu begynder adrenalinen for alvor at pumpe. Nu er du
klar over at der ikke er nogen vej tilbage. Derinde, bag den lukkede dør
sidder de forventningsfulde tilhørere, mon jeg klarer den? Jeg kan høre de
har det sjovt, kan jeg mon også få dem til at more sig over det jeg vil
sige? Eller er min præsentation alt for alvorlig?
Det er for sent, om en lille time bliver du budt velkommen af mødelederen og
dit "show" starter. Det er nu du skal genkalde dig alt det du har øvet og
checket forud for denne præsentation. Så slap af og koncentrer dig om
opgaven. Du ved du har styr på det hele. List ind i lokalet og oplev den
nuværende taler. Er du den første og måske eneste så find ud af hvor du skal
gøre din entre.
Undlad at spise umiddelbart før du skal tale, drik vand uden brus, og træk
vejret dybt gennem næsen og pust langsomt ud gennem munden, så vil du opdage
at du slapper dejligt af og nervøsiteten langsomt aftager.
Platformen er din arbejdsplads
Det er vigtigt at du kan få lejlighed til at indrette dig på podiet
(platformen) eller scenen. Du har noget teknik der skal fungere, du har
bilag, du har brug for at ommøblere lidt. Aftal med opdragsgiver eller
mødeleder at du forventer at der umiddelbart inden du skal på, gives tid til
at du kan finde dig til rette og skabe det bedste mulige "rum" for din
præsentation. Platformen skal være din arbejdsplads den næste time eller
mere, det er af stor betydning for din indsats at du befinder dig godt og at
hjælpemidler og teknik fungerer som forudset og planlagt af dig.
Det er en del af det vi kalder "at sætte scenen". Det kan du læse mere om
under afsnittet om de første 5 minutter.
Du er klar, du glæder dig til at skulle aflevere dit budskab, det skal nok gå godt, du har gjort alt hvad der kan gøres for at gøre en god figur. Publikum vil tage pænt imod dig, de er kommet for bl.a. at høre hvad du har på hjerte, du er nævnt i programmet - tænk på det.
Find ud af hvordan din "entre" skal foregå
Det lyder som om du er en verdenskendt diva der skal gøre sin entre på en af
Europas store scener. Det er du ikke, men din entre på den lille eller store
scene er lige så vigtig for dig som det er for den store diva, måske endda
vigtigere. Din entre er nemlig starten på din præsentation og et vigtigt
øjeblik for hvordan den skal forløbe. Træder du bare op på podiet hvis der
er et sådant, kommer du ind fra højre hvis der er en scene, eller bliver du
annonceret og præsenteret af mødelederen? Formen er vigtig, aftal med
mødelederen hvordan det skal foregå.
Brug køkkenuret
Er du overladt til dig selv, så find en passende måde at gøre opmærksom på
at du nu er klar. Tag et køkkenur med og lad det ringe. En klokke eller en
fanfare. Det er vigtigt at du får henledt opmærksomheden på din person, det
er nu du skal på, du skal ikke være henvist til at kunne starte når publikum
synes tiden er inde. Du overtager styringen og viser dermed at du bestemmer
hvad der skal ske.
Du kan også vælge blot at stille dig på podiet, kikke ud over forsamlingen
og vente på at der bliver ro. Det skal der lidt erfaring til, fordi tiden
føles så uendelig lang når man står der. I virkeligheden drejer det sig om
et minut eller mindre, men tavsheden føles dræbende for dig, ikke for
publikum.
Når der er ro, siger du det du har planlagt som start på din præsentation og
seancen kører. Alle vil finde det helt naturligt, og du vil blive opfattet
som en der har fod på tingene.
Du skal ikke gøre et stort nummer ud af at "gøre entre", men det er vigtigt for en god start på din præsentation at du fornemmer at publikum respekterer at du nu er klar.
Hvordan bliver du præsenteret?
Det er ikke sikkert du bliver præsenteret, det skal du måske selv gøre. Det
afhænger meget af hvilket arrangement der er tale om. På vælgermødet som jeg
tidligere har nævnt kan det betyde at vælgerforeningens formand byder dig
velkommen og siger nogle pæne ord om dig. På salgsmødet er du mødelederen og
kan give dig selv ordet. Hvis der er eksterne deltagere, bør du præsentere
dig selv, hvis ikke kan du gå lige til agendaen. Er du ekstern indlægsholder
på et seminar eller kursus, vil kursuslederen sikkert præsentere dig og
fortælle lidt om hvorfor netop du optræder som eksternt bidrag på kurset.
Tager vi den lidt mere formelle situation, den store internationale
konference hvor du er én blandt flere talere, er du omtalt i programmet med
stilling og CV. Dit publikum har læst om dig, nu skal de se dig og høre dig,
det er vigtigt at du får en god entre og bliver ordentligt præsenteret.
Du har selv indflydelse på hvordan du bliver præsenteret
Sørg for at mødelederen har de nødvendige informationer for at kunne
præsentere dig på en god og informerende måde. Publikum tager langt bedre
imod dig når du får en god introduktion. Mange vil tænke hvorfor man lige
har valgt dig til dette indlæg. Publikum har krav på at vide nøjagtig så
meget om dig at de føler at de valgte rigtigt da de tilmeldte sig denne
konference. Alle er kommet for at blive klogere, og du er en af dem der skal
medvirke til dette.
Du må ikke underspille din rolle ved at være beskeden og ydmyg. Du skal have
de bedst mulige betingelser for at blive hørt og respekteret. Og det sker
gennem en god introduktion af dig.
Og det gælder ikke kun ved store internationale konferencer. Det gælder hver
gang du skal give en præsentation. Publikum skal vide hvem du er, hvor du
kommer fra, hvad du kan og hvorfor netop du er udvalgt til at sige noget om
det pågældende emne. Det svarer til at læse forordet i dette hæfte. Der får
du forklaringen på hvorfor jeg som forfatter har valgt at bruge forskellige
benævnelser for en præsentatør. Hvis du ikke læser forordet, vil du bruge
kræfter på at undres, og det er spild af tid.
Næste ærede taler
Får du ordineret medicin, læser du vel også på etiketten hvilke mængder du
skal tage hvornår.
En god præsentation af den "næste ærede taler" er et vigtigt element i et
arrangement. Det smitter af på taleren, det smitter af på publikums
opfattelse af arrangementet som helhed, det giver publikum en god
fornemmelse af hvad der venter dem. Det skaber en god stemning. Tænk et
øjeblik på hvordan sprechstallmeisteren i en cirkus introducerer den næste
artist eller det næste nummer. Med store og flotte ord fortæller han/hun
hvordan truppen netop har fejret store triumfer i Las Vegas og i Frankrig og
under fanfare fra det polske cirkusorkester gør truppen sin entre i flotte
kostumer og showet er i gang.
Sådan skal du nok ikke gøre, men find en stil og en form der betyder at du har det godt med det der sker når du bliver introduceret.
Når du skal formulere det der skal siges om dig, så vær ikke for beskeden. Forestil dig det er en vare du skal reklamere for. Det er vigtigt at denne vare får en præsentation der svarer til dens kvalitet. Det der bliver sagt af mødelederen virker langt mere troværdigt på publikum end det du evt. selv forsøger at få sagt.
Har du styr på de første 5 minutter af din præsentation?
Uden at overdrive vil jeg turde påstå at de første 5 minutter fra det
øjeblik du åbner munden foran dit publikum er de allervigtigste i din
præsentation. Disse 5 minutter vil du aldrig få lejlighed til at gøre om.
Sagt er sagt, gjort er gjort. Ulykken er sket hvis man kan udtrykke det
sådan. Dine chancer for at opnå respekt hos publikum er sat over styr. Jeg
tænker selvfølgelig på situationen hvor du har dummet dig, eller sagt noget
forkert fordi du ikke har forberedt dig ordentligt.
Omvendt, hvis du har fået det vi i daglig tale kalder en kanonstart, så er
der næsten ingen grænser for hvad du kan få tilgivelse for under resten af
din præsentation.
De første 2, 5 eller 10 minutter
Og dog, mellem disse to yderpunkter findes der naturligvis nuancer som jeg
vil prøve at beskrive. Du skal vide at de første 5 minutter er utroligt
afgørende for hvordan dit budskab bliver opfattet. Hæng dig nu ikke lige i
tallet 5, det kan være 2 eller 10, afhængig af hvad der sker i disse
minutter, men det er starten der er så vigtig.
Sammenlign det med en bog. En kriminalroman det starter på side 1 med et
mord kan få læseren til blive hængende. En musikcd med et godt nummer på
spor 1 gør lytteren nysgerrig. En revy med et flot åbningsnummer sætter
forventningerne i vejret. En film der starter med flot lyd og flotte
billeder øger glæden ved at have købt billet.
Udtrykket "de første 5 minutter" er en slags ikon for det der sker i starten
af en præsentation, lang eller kort. Den korte præsentation tillader måske
kun en to minutters start, hvorimod den længere præsentation giver mulighed
for 10-15 minutters start. Jeg skal prøve at forklare forskellen.
Kort eller lang præsentation?
Den korte præsentation på under en time tillader ikke en lang indledende
snak om emnet, om dig selv og din virksomhed. Her må du hurtigt komme frem
til sagens kerne. Den længere præsentation der strækker sig over 2 timer
eller mere tillader og kræver en lidt længere indledning. Du skal være
sammen med publikum i længere tid, og der er behov for at de kender dig og
din baggrund bedre. Ydermere giver den længere præsentation mere tidsmæssig
elastik. Der er mere tid at disponere over.
Den korte præsentation kræver lige så megen forberedelse som den længere.
Den korte præsentation kræver at du er omhyggelig med hvad du vil
præsentere, hvorimod den længere giver mulighed for fordybelse i et emne
eller to, og du kan tillade dig at fabulere mere hvis du fornemmer at
publikum gerne vil høre mere om et specifikt emne i din præsentation.
Men tilbage til de første 5 minutter
Her "sætter du scenen" som man siger. Det betyder i denne sammenhæng at du
bringer dig i position foran dit publikum. Under afsnittet om hvordan du
minimerer den naturlige nervøsitet kan du læse om det at indrette platformen
inden du starter. Det svarer fuldstændig til det du gør når du sætter dig
ind i en andens bil. Du indretter sædet, sidespejlene og orienterer dig om
diverse knappers funktioner for at være sikker på at du føler dig tryg ved
at køre i denne bil. At skabe de bedste forudsætninger for at give en god
præsentation omfatter det at befinde sig godt på det sted hvor
præsentationen finder sted og indrette "arbejdspladsen" så du kan yde det
optimale. Det kræver så megen koncentration at give en god præsentation, at
der ikke må være forstyrrende eller generende elementer omkring dig, du skal
kunne arbejde frit og uhæmmet og være fri for at tænke på ledninger du kan
falde i, teknik der måske svigter, spritpenne der er tørret ud, pludselig
mangel på papir på flipoveren. Alt dette skal fungere fra det øjeblik du
starter på din præsentation.
Hvad er det første du siger?
Prøv at tænke lidt over det. Har du planlagt hvad du vil sige, eller
overlader du det til situationen? Hvis jeg var dig, ville jeg forberede det
hjemmefra. Man kan få startet utrolig uheldigt hvis man spontant "fyrer
noget af". En lille kort sætning kan betyde at dele af dit publikum får en
helt forkert opfattelse af dig. Andre vil måske opfatte dig som en frisk
fyr, hvilket du måske slet ikke er. Så uanset hvad der måtte ske i starten
af din præsentation, inden du selv har sagt noget som helst, så sig det du
har planlagt at sige. Som erfaren præsentatør kan du klare starten på
rutinen, men indtil du føler dig i stand til at improvisere, planlæg det.
Du skal være klar over at det første du siger kan komme til at spille en
stor rolle i publikums opfattelse af dig, og de skal høre på dig den næste
time eller to, så det er ikke helt ligegyldigt hvordan den opfattelse
bliver.
Vurder nøje hvordan du vil starte
Afhængig af emne, publikums sammensætning, situationen, anledningen til
arrangementet eller andre forhold som du har kendskab til vurderer du
hvordan du vil starte.
Vær opmærksom på at en planlagt indledning kan være malplaceret hvis det
viser sig at du troede der sad 100 mennesker, nu sidder der kun 20. Forleden
oplevede jeg netop sådan en indledning. En foredragsholder startede med at
udtrykke sin glæde over at så mange var mødt op for høre hans foredrag. Han
skulle nok lige have talt forsamlingen først, for der var langt færre end
mange.
Næste gang du deltager i et møde, kursus eller konference hvor en
præsentatør skal i gang med sit indlæg så prøv at lægge mærke til hvad der
sker i starten. Bliver du fanget af den han/hun siger? Er det noget sludder?
Er det noget der får dine forventninger til at stige? Danner du dig et
billede af personen som er positivt eller negativt eller neutralt? I det
hele taget kan man lære meget om præsentationsteknik ved at lytte til andre.
Evnen til at sortere så du inspireres af det gode og effektfulde og lærer
hvad du evt. skal afholde dig fra er en forudsætning. Publikum kan være
meget forskelligt, så vær forberedt på at det der virker i en forsamling,
ikke nødvendigvis virker i en anden. Det er præsentatørens opgave at kunne
lodde stemningen på et meget tidligt tidspunkt.
Hvad kunne du starte med at sige?
"Goddag".
Kort pause.
"Jeg har glædet mig til at skulle mødes med jer i dag og berette om mit syn
på bilisternes og cyklisternes adfærd i bytrafikken".
Emnet er nu klart defineret, ingen kan være i tvivl om hvad du skal tale om.
Hvis du hører til den humoristiske type, så fortæl en kort god vittighed om
dit emne, det skaber en god og afslappet stemning i lokalet.
Derefter fortæller du lidt om dig selv og din baggrund for at tale om emnet.
Og så er du klar til din egentlige præsentation/foredrag.
Du er blevet præsenteret af en mødeleder
Det er meget forskelligt fra arrangement til arrangement hvorledes et sådant
afvikles. Nogle steder fungerer en mødeleder - facilitator er det nye ord -
og han/hun holder styr på afviklingen og vil normalt også præsentere "den
næste taler". Du er blevet introduceret med de ord som du aftalte med
mødelederen og er klar til at starte på din præsentation. Hvordan starter
du? Går du lige på eller føler du behov for at skabe en blød overgang mellem
det mødelederen sagde og din præsentation?
Det sidste vil jeg anbefale. Brug mit forslag om at starte med at sige
goddag, takke for introduktionen, og føj så en lille kommentar til noget af
det der blev sagt, derved bekræfter du rigtigheden og gør dig selv
menneskelig ved at føje en lille krølle til.
Du kunne også sige lidt om at spørgsmål er velkomne undervejs, eller når du
er færdig. Giv tilhørerne lidt retningslinjer for hvordan du vil afvikle dit
indlæg. Om de får udleveret materialer, om der bliver en pause og hvornår.
Praktiske oplysninger.
Du skal selv præsentere dig
Det er vel nok mest almindeligt at du selv må påtage dig den opgave. Den er
svær, meget sværere end den umiddelbart lyder. Jeg skal prøve at forklare
hvorfor.
Det lyder såre enkelt at stille sig op foran publikum og sige "Goddag, jeg
hedder Poul Bay, jeg driver en lille konsulentvirksomhed med emnerne direct
marketing og præsentationsteknik som speciale." Hvis du stopper her så er
folk ikke blevet klogere, alt dette vidste de i forvejen, det står i
programmet. Og hvor interessant er det. Det er langt mere interessant for
publikum at vide noget om dig, om din uddannelse, din baggrund, dine
interesser, dine holdninger. Og så noget om din virksomhed og dens
aktiviteter og opgaver hvis anledningen gør det nødvendigt at blande din
virksomhed ind i præsentationen af dig selv. Ved mødet i skolebestyrelsen er
det nok ikke nødvendigt.
Du har kun 5 minutter
Jeg har tidligere været inde på at de 5 minutter ikke er magiske, måske er
de 2 eller 10 afhængig af din præsentations omfang. På 5 minutter kan man nå
at sige utrolig meget, hvis man har struktureret det på forhånd. Man kan
også komme af sted med at sige forfærdeligt meget sludder og det er det jeg
forsøger at advare imod. En gang ustruktureret sludder om dig selv og din
virksomhed/stilling i starten af dit indlæg kan betyde at du fuldstændig
mister publikums attention. Jeg minder om at tidsfornemmelsen som
taler/præsentatør er meget forskellig fra publikums. Så dine 5 minutters
ustrukturerede præsentation af dig selv er mere end rigeligt for publikum.
Du er i fuld gang med at kede dem. Medmindre du hører til den gruppe af
præsentatører som har et naturligt anlæg for at fange folks opmærksomhed.
Glæd dig i så fald over det, det er ikke så mange beskåret.
Det er tidsfornemmelsen der er farlig - eller manglen på samme
Specielt hvis du ikke har indøvet din præsentation af dig selv og ved at den
tager nøjagtig 4,5 minut. Så fyr den af og glæd dig til at komme til emnet.
Men begynder du at fortælle om dig selv og let fortaber dig i detaljer, kan
din præsentation vare 10-15 minutter og den tid mangler nu i din egentlige
præsentation.
Hvorfor advarer jeg nu så kraftigt om dette forhold? Jo, fordi starten på
din fremtræden er så afgørende for hvordan dit publikum vil tage imod din
præsentation, dit indlæg, din tale, de skal acceptere dig. Det er den første
forudsætning for at få lydhørhed. Hvis publikum oplever dig som en der
praler, taler utydeligt, ikke har øjenkontakt, læser op fra et manuskript,
eller på anden måde ikke udviser respekt for tilhørerne, så straffer de dig
gennem manglende engagement. Det kan et publikum udvise på mange måder. Ved
at læse, arbejde med pc, tale med sidemanden, læse sms-beskeder, eller
simpelthen gå på toilettet. Og allerbedst ved hjælp af kropssproget.
Tilbagelænet i stolen, hænderne over kors, gaber ind imellem, kikker ud af
vinduet. Nej, de første 5 minutter skal du have publikum frem i sædet,
lyttende og gerne gørende notater og der skal du fastholde dem den næste
lille halve times tid. For nu er der tid til en lille pause eller en dialog
med sidemanden.
Dit arbejde med at gøre dine første 5 minutter effektive er lykkedes, du er
i fuld gang med at gennemføre en succesrig præsentation.
Præsentationen af dig selv og din virksomhed kan du med fordel udvikle og træne så den efterhånden sidder på rygmarven. Du skal blot tilpasse den situationen og løbende redigere den for ændringer eller tilføjelser i takt med de forandringer som vi alle er en del af. At udvikle en sådan præsentation er at lære sig selv at kende og finde de ting frem om dig selv som kan tegne en god og ægte profil af din personlighed.
Læs også
Sorter artikler efter emne.