Er din arbejdsplads så god, som ledelsen hævder?



Matcher din arbejdsplads’ markedsføring af sig selv med det faktiske miljø? Eller er der langt fra billederne af smilende kolleger og store ord på hjemmesiden til dagligdagen, som du oplever den?

Martin Ellermann
Journalist, Jobindex.


Vil du anbefale din arbejdsplads til en jobsøgende ven? Og blev du selv i sin tid draget mod virksomheden på grund af deres flotte karriereside, sælgende jobannoncer og mission om mangfoldighed, frihed og udviklingsmuligheder? Så kunne det tyde på, at din arbejdsplads’ employer branding-strategi virker.

Employer branding er den gængse frase for firmaers markedsføring af sig selv som arbejdsplads. Og ligesom markedsføring af vaskemiddel, hygiejnebind og andre produkter handler det om at fremstå så appellerende, spændende og pålidelige som muligt.

Men er der harmoni imellem, hvad din leder siger, hvad I har stående på karrieresiden og den daglige virkelighed på jobbet? Smiler dine kolleger lige så meget til hverdag, som de gør på firmaets Instagram-konto, og er udviklingsmulighederne virkelig så store, som der står i jobannoncerne?

LÆS OGSÅ: Tilfredse medarbejdere siger også op.

Bolette Rye Mønsted er adjunkt ved Institut for Læring og Filosofi ved Aalborg Universitet. Hun har forsket i employer branding, og hun mener ikke, at man kan kommunikere sig ud af den faktiske virkelighed på arbejdspladsen.

”Den mest optimale måde, hvorpå en virksomhed kan arbejde med employer branding, er ved som udgangspunkt at udarbejde en overordnet strategisk plan, hvoraf klassiske kommunikationsforhold såsom mål og budskaber klarlægges. Udgangspunktet er dog medarbejdernes opfattelse af virksomheden som arbejdsplads,” forklarer hun.

Ifølge hende bør arbejdet med employer branding ideelt set resultere i ofte omfattende interne processer, hvor medarbejdernes faktiske oplevelser af virksomheden som arbejdsplads bør få en styrende rolle i den samlede employer branding-strategi.

Målet er overordnet set at udarbejde en strategi, hvor den ønskede og faktiske opfattelse af virksomheden som arbejdsplads er så tæt på identiske som muligt, fortæller Bolette Rye Mønsted. Det kræver dog, at arbejdspladsen lytter til og forholder sig aktivt til medarbejdernes eventuelle kritik.

LÆS OGSÅ: Keder du dig også på jobbet?

”Det optimale employer branding-arbejde tør således lade resultaterne af en intern proces være styrende både for intern organisationsudvikling – hvis nødvendigt – og siden for den eksterne kommunikation om virksomheden som arbejdsplads,” forklarer hun.

Slip kontrollen

Og beslutter ledelsen ikke at lytte til medarbejdernes kritik, har de alligevel en stemme. Mismatchet mellem ledelsens glade budskaber og en utilfreds medarbejderstab fører nemlig til, at to konkurrerende fortællinger om arbejdspladsen opstår. Og den kamp får virksomheden svært ved at vinde.

”Employer brandet ejes af modtagerne – medarbejdere, interessenter, forbrugere med flere – og er dermed ude af virksomhedernes kontrol,” forklarer Bolette Rye Mønsted.

Og når medarbejderne ikke føler, at deres kritik bliver hørt, kan de for eksempel ytre deres utilfredshed på de sociale medier eller hjemmesider som RateWork eller JobberLife. Her kan du anmelde din arbejdsplads på samme måde som en restaurant eller et hotel. Og selvom anmeldelserne endnu ikke er udbredte i Danmark, så viser amerikanske erfaringer, at det er en udvikling, virksomhederne bør tage alvorligt.

I USA er karrieresitet Glassdoor og deres arbejdspladsvurderinger blevet en faktor, som mange virksomheder bliver nødt til at forholde sig til. På Glassdoors side kan ansatte blandt andet vurdere deres arbejdsplads ved at tildele nul til fem stjerner, og ifølge Forbes-journalisten, Susan Adams, er arbejdsgiverne nu begyndt at gå i dialog med medarbejderne på sitet. Og det er en god idé ifølge Bolette Rye Mønsted.

”Som udgangspunkt bør virksomheder se på hjemmesiderne, som en oplagt mulighed for at skabe såvel intern som ekstern bevidsthed om virksomheden. Ved positive anmeldelser understreges virksomheden som en attraktiv arbejdsplads, hvilket kan virke motiverende for både eksisterende og potentielle medarbejdere,” forklarer hun.

I de tilfælde hvor virksomheden modtager negativ vurdering, mener AAU-forskeren, at organisationen stadig bør være lydhør over for medarbejderes kritik. Også selvom ledelsen sikkert ville foretrække at holde sådanne kritikpunkter internt i organisationen.

LÆS OGSÅ: Lyt til kritiske medarbejdere.

Umulig ærlighed

Selv hvis virksomheden er åben, lydhør og gerne forholder sig til medarbejdernes kritik, så skal du ikke regne med at få det komplette billede via deres officielle kanaler.

”Det er klart, at kommunikation vedrørende interne kritikpunkter ofte ikke er hensigtsmæssigt i en ekstern formidlingsstrategi af virksomheden som arbejdsplads. Derfor vælger nogle virksomheder at fokusere mere på det ønskede frem for det faktiske,” forklarer Bolette Rye Mønsted.

Ifølge hende er risikoen ved dette, at firmaerne nemt vil kunne opfattes som utroværdige, når medarbejderne fortæller en anden side af historien.

Det er dog nok ikke realistisk, at arbejdspladserne i den nære fremtid åbent lufter deres problemer og udfordringer. Så indtil videre er det nok bedst at supplere din viden fra karrieresiderne med udsagn fra nuværende eller tidligere medarbejdere i virksomheden.

Publiceret 2016-08-01


Seneste artikler

Højtlønnede har længere arbejdsdage
Højtlønnede har længere arbejdsdage
Selv om den aftalte ugentlige arbejdstid lyder på 38,9 timer blandt de højest lønnede i Danmark, så er den faktiske arbejdstid på 40,6 timer.
Indrykket 1. december på Forside
Altid online, uhyre selvbevidste og altid krævende: Her er fem gode råd til at forstå din næste - unge - chef
De såkaldte 'millenials' strømmer i disse år ud på arbejdsmarkedet, og mange af dem vil ende som chefer en dag. Men de tænker ikke og opfører sig ikke som din gamle chef. Her har du fem kendetegn ved chefer fra den første digitale generation.
Indrykket 28. november på Forside
Kun glade mennesker kan skabe glade kunder
Alle, som arbejder hos den kun seks år gamle IT-virksomhed Daxiomatic, skal grundlæggende være specialister på deres felt. Men de skal også kunne trives med vidtstrakt frihed og ansvar i virksomheden, hvis vision er at gøre alle kunder glade. Nu har Daxiomatic fået titlen ’Danmarks Bedste Mindre Arbejdsplads 2016’ – oven i købet allerførste gang de er tilmeldt Danmarks Bedste Arbejdspladser. Dermed har Daxiomatics grundlæggere opfyldt et af motiverne for at starte virksomheden – at gøre verden til et lidt bedre sted.
Indrykket 28. november på Forside
En fornyet sparekasse tilbage på sejrsskamlen
Siden Middelfart Sparekasse i 2009 sidst stod øverst på sejrsskamlen i Danmarks Bedste Arbejdspladser, har pengeinstituttet været på en rejse. Finanskrisen har rusket grundigt i samfundet, en ny direktør har taget over, og 200 nye medarbejdere er kommet til. Med visionen ”Bedst til kunder” er fokus i øvrigt rettet mere udad. Men glæden ved arbejdspladsen er intakt og toppet med stolthed over stor faglighed og professionalisme.
Indrykket 24. november på Forside
Trivsel er alfa og omega
Revisionsfirmaet Beierholm er de seneste år vækstet voldsomt – over 25 nye enheder er blevet del af virksomheden. Alligevel ligger den for syvende år i træk i Top 5 over Danmarks Bedste Store Arbejdspladser - denne gang på førstepladsen. At det lykkes, er ifølge adm. dir. Kenneth Jensen kun fordi Beierholm tager medarbejdernes trivsel alvorligt.
Indrykket 21. november på Forside
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til trafikmåling og til optimering af hjemmesidens indhold. Der gemmes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Ved at klikke videre på hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om vores cookies.