Den svære afsked



Mange virksomheder forsømmer forholdet til medarbejdere på vej videre i karrieren. Men det er en fejl ifølge flere eksperter. Og hvordan ansatte oplever afskeden med firmaet, kan have stor betydning for arbejdspladsens image.

Martin Ellermann
Journalist, Jobindex


Alt var rosenrødt, da du begyndte i virksomheden. Der var fællesmorgenmad første dag, du fik en fin introduktion til arbejdet, og du var rundt i alle afdelinger og trykke hånd med smilende kolleger.

Men nu er du på vej væk. Du har opsagt din stilling, og den gode tone fra dengang er afløst af overraskelse, irritation og ligegyldighed.

For mens mange virksomheder gør et stort nummer ud af deres onboarding (velkomst, introprogrammer og oplæring), så er offboarding (exitforløb, overlevering og afsked) ofte et overset område, som i sidste ende kan koste firmaets image dyrt.

Ifølge organisationspsykologen Lyndsay Potts er offboarding-oplevelsen sandhedens øjeblik for firmaets employer brand. Udtrykket employer brand dækker over virksomhedens ry eller image som arbejdsplads, og uden en god exitstrategi vil medarbejderens sidste indtryk blive en vigtig del af dennes fremtidige fortælling om arbejdspladsen.

”Tidligere medarbejdere vil altid repræsentere virksomhedens brand, og de kan enten være lovprisende eller kritiske. Et af de mest levende minder vil altid være, hvordan de blev behandlet på vej ud,” siger HR-skribenten Kazim Ladimeji til det amerikanske medie Recruiter.com.

Den danske onboarding-specialist og konsulent Trine Gimeno mener, at virksomheder skal være bedre til at tilgodese medarbejderens behov for at afslutte jobbet på en god måde.

”Det kan være meget frustrerende, hvis man ikke får mulighed for at afslutte og/eller overdrage sine opgaver ordentligt, inden man stopper. Især hvis man har været en meget engageret medarbejder og har brugt meget tid på sit arbejde,” forklarer hun.

Læs også: Sig op på den fede måde

Forbliv venner

Ifølge Trine Gimeno er de sidste dage på arbejdspladsen afgørende. Her skal virksomheden afsætte god tid til, at medarbejderen kan videreformidle og lagre den viden, han eller hun ligger inde med, og som er vigtig for firmaet.

Men hun mener, at der generelt er et større fokus på at komme videre end på at få lukket ordentligt ned.

Og det er en fejl. For når du stopper i jobbet, vil du – på godt og ondt – blive en uofficiel ambassadør for din tidligere arbejdsgiver. Det bør din leder også have in mente, når emner som for eksempel anbefaling, reference og afskedsreception dukker op.

”Det er aldrig let at miste dygtige medarbejdere. Men det er vigtigt, at ledelsen formår at gøre det til en positiv og respektfuld oplevelse for alle involverede,” siger Heather R. Huhman, som er ekspert i karriere og arbejdsliv, til magasinet Entrepreneur.

Først og fremmest bør ledelsen helt overordnet acceptere, at medarbejdere altid vil søge nye muligheder, hvis der ikke er nok udviklingspotentiale i en stilling. Ifølge Heather R. Huhman er det derfor vigtigt, at en leder ikke lader sig overrumple af en opsigelse.

Chefen skal kort sagt forblive positiv og støttende overfor personen, der skal videre, og det indebærer blandt andet en reel lykønskning med det nye job samt en ordentlig udmelding til resten af organisationen.

Det sidste indtryk er ifølge Huhman lige så vigtigt som det første, og virksomheder, der brænder broer i forhold til deres ansatte, kan gøre stor skade på firmaets employer brand.

Læs også: Er din arbejdsplads så god, som ledelsen hævder?

Kolleger påvirkes

Så hvilke konsekvenser har det ikke at have en god offboarding-proces? Ifølge onboarding-specialisten Trine Gimeno kan et dårligt afslutningsforløb have en negativ effekt, der rammer langt bredere og dybere end blot arbejdspladsens forhold til den afgående medarbejder.

”Har man ikke haft en god offboarding-proces, risikerer man, at vigtig viden forsvinder sammen med den medarbejder, som forlader virksomheden. Hvis kollegaer, som skal overtage personens opgaver, ikke har den fornødne viden og den indsigt, der skal til for at løse opgaverne, kan det betyde store forsinkelser i arbejdsgange og i værste fald, at nogle opgaver slet ikke bliver løst. Det er dyrt for virksomheden og frustrerende for de medarbejdere, som skal – men ikke kan – løfte opgaverne,” siger hun.

Og ledelsen bør være opmærksom på, at der er mange, der iagttager et exitforløb. Ifølge organisationspsykologen Lyndsay Potts betragter både potentielle medarbejdere og nuværende kolleger, hvordan arbejdspladsen siger farvel til sine ansatte.

Så selvom afskedsprocessen på overfladen ofte kun berører en enkelt medarbejder, så har forløbet stor betydning for de kolleger, der bliver i organisationen samt de berørtes familier, venner, kunder og samarbejdspartnere.

Hvordan man tager afsked med medarbejdere bliver en del af fortællingen om virksomheden, og udgør en væsentlig del af arbejdspladsens brand.

Ifølge HR-skribenten Kazim Ladimeji kan en god offboarding-proces endda betyde, at dygtige medarbejdere en dag vender tilbage til virksomheden – med nye kompetencer og viden, der styrker organisationen.

Publiceret 2016-10-24


Seneste artikler

Hvem ka’? Kollegaer kan!<
Hvem ka’? Kollegaer kan!
På spørgsmålet ”Hvad kendetegner en god arbejdsplads?” kommer gode kollegaer ind på en klar førsteplads.
Indrykket 5. december på Forside
6 områder, du bør overveje i forbindelse med en stresspolitik
6 områder, du bør overveje i forbindelse med en stresspolitik
Vi har talt med organisationsudvikler og stressrådgiver samt behandler Marianne Lassen om 6 områder, en virksomhed bør overveje forud for at formulere en stresspolitik.

Indrykket 1. december på Virksomheder
Højtlønnede har længere arbejdsdage
Højtlønnede har længere arbejdsdage
Selv om den aftalte ugentlige arbejdstid lyder på 38,9 timer blandt de højest lønnede i Danmark, så er den faktiske arbejdstid på 40,6 timer.
Indrykket 1. december på Forside
Altid online, uhyre selvbevidste og altid krævende: Her er fem gode råd til at forstå din næste - unge - chef
De såkaldte 'millenials' strømmer i disse år ud på arbejdsmarkedet, og mange af dem vil ende som chefer en dag. Men de tænker ikke og opfører sig ikke som din gamle chef. Her har du fem kendetegn ved chefer fra den første digitale generation.
Indrykket 28. november på Forside
Kun glade mennesker kan skabe glade kunder
Alle, som arbejder hos den kun seks år gamle IT-virksomhed Daxiomatic, skal grundlæggende være specialister på deres felt. Men de skal også kunne trives med vidtstrakt frihed og ansvar i virksomheden, hvis vision er at gøre alle kunder glade. Nu har Daxiomatic fået titlen ’Danmarks Bedste Mindre Arbejdsplads 2016’ – oven i købet allerførste gang de er tilmeldt Danmarks Bedste Arbejdspladser. Dermed har Daxiomatics grundlæggere opfyldt et af motiverne for at starte virksomheden – at gøre verden til et lidt bedre sted.
Indrykket 28. november på Forside
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til trafikmåling og til optimering af hjemmesidens indhold. Der gemmes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Ved at klikke videre på hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om vores cookies.