Employer BrandingØvrigt

Video for dummies: Få kro­ko­di­l­len i kassen - 5 tips til at skyde din egen film

Videoer er vejen frem, hvis du vil have fat i din drømmekandidat – og egentlig modtagere på nettet generelt. Og det behøver ikke koste dig en krone, for du kan selv gå i krig. Med din smartphone.

Men før du skyder løs, får du lige 5 enkle tips til, hvordan du kommer godt i gang med at lave lækre videoer – hvor både lyd, lys og beskæring sidder lige i skabet.

Du vil også finde ud af, hvad du ikke skal gøre, når du filmer. Og det er her, krokodillerne kommer ind i billedet. Nu skal jeg forklare dig hvorfor.

Når din video er helt ude i (regn)skoven

Jeg har været på krokodillesafari. Ude i den australske jungle. Begejstret havde jeg taget min smartphone med på båden, så jeg kunne filme det store krybdyr. Vi ventede i spænding – og efter et kvarter var den der! På bredden tronede en 4 meter lang krokodille med et hårrejsende colgate-smil og brølede ud over floden. Jeg var ekstatisk og kunne kun lige få armene ned for at filme – det var den bedste film, jeg nogensinde havde fået i kassen!

Troede jeg. Indtil jeg så videoen.

For til min store skuffelse var vi både for langt væk til at fange den gurglende brølelyd, og det, der lød som resterne af et forkølet brøl, blev overdøvet af min 3-årige nieces højlydte snakken. Samtidig lå krokodillen i skyggen af et træ, så man ikke kunne se den. Og for at sætte kronen på værket var billedet så rystet som en milkshake fra McD.

Da jeg senere viste videoen til mine venner, sagde de: ”Nåeh. Fint nok. Man skulle nok have været der.” Og det skulle man nok. For videoen var ærlig talt temmelig elendig og gengav ikke det naturdokumentariske scenarie, der udspillede sig for øjnene af mig.

Gør som videoeksperterne

Krokodillefilmseancen gjorde det klart for mig, hvad man ikke skal gøre, når man laver videoer. Men hvordan undgår man at gentage fiaskoen, når man er færdig med at holde ferie og skal tilbage til arbejdet og lave video-content, der fx skal rekruttere dine nye medarbejdere?

”Sørg for Guds skyld for en ordentlig belysning på din hovedperson eller det objekt, du filmer. Ellers får din video hurtigt et amatøragtigt look”

Uanset hvilke formål du har med din film, er vores helt egen videoguru Jesper heldigvis klar med en simpel 5-trinsraket, der gør dig verdensmester i at lave dine egne videoer.

#1 Lys: Sæt fokus på din hovedperson

Et godt sted at starte er (ligesom en klog herre i Biblen hurtigt indså): med lys. Sørg for Guds skyld for en ordentlig belysning på din hovedperson eller det objekt, du filmer. Ellers får din video hurtigt et amatøragtigt look.

Du kan bruge en lampe, men du kan også stå ved et vindue for at få naturligt lys og dermed fremhæve det, du filmer. Bare husk, at du ikke må filme i modlys, så din hovedperson (lad os kalde ham Preben) omsluttes af en mørk, dyster skygge og fremstår som en anden Darth Vader.

”Undgå en rodet og distraherende baggrund med årsregnskaber, kaffekopper og 7 kolleger, der fræser rundt”

#2 Setting: Sørg for rolige omgivelser

Tænk over den baggrund, du bruger, når du filmer. Hvis du fx laver et interview med din kollega Preben, der fortæller om, hvordan det er at arbejde hos jer, skal der ikke være for meget visuel støj i baggrunden. Undgå en rodet og distraherende baggrund med årsregnskaber, kaffekopper og 7 kolleger, der fræser rundt. Omvendt virker en helt hvid væg også trist og statisk, så her er det et spørgsmål om at ramme den rette balance. Tommelfingerreglen er, at man under hele filmen skal kunne se på Preben uden at blive distraheret.

#3 Beskæring: Undgå at halshugge Preben

I en interviewsituation er det vigtigt, at Preben kigger på intervieweren og ikke direkte ind i kameraet. Intervieweren behøver ikke være med i billedet, men kan sagtens være uden for det – ligesom man ofte ser det i nyhederne. Sørg for, at der er lidt luft foran ham, når du filmer, og lad være med at gå helt close-up. Få gerne lidt af hans krop med, så du ikke ender med at have et fritsvævende hoved – det virker mærkeligt.

”Ryk lige en tand væk fra børnehaven eller genboens nye trykluftsbor… Ellers kommer der støj på lydsporet, og dit budskab bliver uklart”

#4 Lyd: Undgå køleskabe, børn og fodboldfans

Derudover skal du sikre dig, at der er ro omkring dig. Så ryk lige en tand væk fra børnehaven eller genboens nye trykluftsbor. Eller be’ dem pænt om at skrue ned. Ellers kommer der støj på lydsporet, og dit budskab bliver uklart.

Hvis du interviewer en kollega, så find et roligt sted, og film relativt tæt på, så lyden ikke skal rejse for langt, før den når kameraet. Undgå også rungende rum og steder, der skaber ekko, såsom tunneller eller smalle passager. Du kan godt filme udenfor, men undgå støjgener som kraftig vind, fodboldfans, motorcykelbøller etc. Så går Prebens budskab klokkeklart igennem.

#5 Kameraføring: Skab stabilitet og undgå hjemmevideoeffekten

Sidst men ikke mindst, så sørg for en stabil kameraføring. Brug gerne et stativ, og har du ikke lige sådan et liggende, så støt eventuelt albuerne på fx et bord. Det giver et jævnt billede, der ikke hopper. På den måde undgår du hjemmevideoeffekten. Og søsyge seere.

Så hvad gør du nu?

Kast dig ud i det. Øvelse gør mester. Og hvis du har præstationsangst, anbefaler vi, at du starter med De Radikales Game of Thrones inspirerede valgvideo til EU-parlamentet 2019.

Mangler du inspiration, så glæd dig til, at vi tager dig igennem resten af din lille onlineuddannelse som nyudklækket videoproducer. I vores kommende "Video for dummies"-indlæg viser vi, hvordan du skal lave et storyboard og agere foran et kamera – og hvilken baggrundsmusik du skal vælge (eller undgå!).

Har du brug for assistance, står vores videoeksperter Josephine, Jesper og Nicklas klar til at hjælpe. Stik os en mail på bureauetsblog@jobindex.dk.

bureauet bag bloggen

Hos bureauet i Jobindex arbejder vi i krydsfeltet mellem employer branding, rekruttering og kommunikation.

Vi er 26 tekstforfattere, digitale designere, fotografer og projektledere, der rådgiver, underviser og laver content for Danmarks største og mindste virksomheder.

Om bloggen

På bureauets blog får du tips og tricks til, hvordan du fanger de rette kandidater og profilerer din virksomhed gennem velskrevne tekster og visuelle værktøjer.