Employer branding

Læg en employer branding-strategi – og tiltræk de bedste kan­di­da­ter

Har du fået til opgave at lægge din virksomheds employer branding-strategi? Og ved du ikke helt, hvor du skal begynde? Vi kender det godt og ved, at det kan virke overvældende.

Men hvis du gør dit forarbejde og holder dig til en god struktur, er arbejdet med at lægge en employer branding-strategi slet ikke så svært. Her får du en skridt-for-skridt guide, og gode råd fra Employer Branding Manager, Rasmus Pedersen.

”Du kan godt lave en plan for hele din employer branding-indsats fra start – fra kernefortælling til tiltrækning. Men du kan også starte med at lave strategien i bidder,”

fortæller Rasmus.

Hvorfor lave en EB-strategi?

En veltilrettelagt EB-strategi giver resultater. På mange parametre. For den er med til at løfte din organisations overordnede omdømme og støtte jeres vision. Samtidig bidrager den til at fastholde alle dine dygtige kolleger, tiltrække potentielle ansøgere og øge tilfredsheden hos jeres kunder.

Når du tænker employer branding, så kan du ikke undgå også at tænke markedsføring

Sælg chokoladebaren

Når du tænker employer branding, så kan du ikke undgå også at tænke markedsføring. Kandidaterne skal få øjnene op for netop din virksomhed og træffe et aktivt valg om, hvorfor de gerne vil blive i virksomheden eller søge de ledige stillinger. Det er netop den proces, du med en employer branding-strategi tager kontrollen over. Vi kalder den ”sælg chokoladebaren”.

Når vi spiser en lækker chokoladebar, har vi ikke købt den pga. indholdsfortegnelsen og de mange E-numre. Det er smagen og oplevelsen af at spise den, vi køber – det lækre knas, flydende karamel osv. Og det er sjovt nok ikke så forskelligt fra employer branding og marketing.

Kandidaterne vil vide, hvorfor de skal spise chokoladebaren, som i dit tilfælde er din virksomhed. De vil vide:

  • hvorfor din virksomhed er en god arbejdsplads/hvorfor det er et godt sted at være
  • hvad du som virksomhed tilbyder
  • hvor de kan finde information om jer som arbejdsplads
  • om de kan lide din virksomhed bedre end andre
  • hvorfor de skulle søge et job hos netop jer.

Okay så… men hvor starter jeg?

Først skal du have et overblik over den kommunikation og branding, din virksomhed sender ud – om virksomheden selv, om jeres produkter/ydelser og om jer som arbejdsplads. Det er også her, du finder ud af, hvor din virksomhed står i forhold til konkurrenterne, så du kan positionere dit brand. Og det er det, der danner den røde tråd i en fortælling. Hvad binder jeres corporate brand sammen med jeres product brand(s) og employer brand? Overvej 3 ting:

  • Hvordan gør du din virksomhed relevant overfor potentielle kandidater? Hvad kan du tilbyde?
  • Er du ærlig i din beskrivelse af virksomheden, værdier og kultur?
  • Hvordan er virksomheden unik? Hvordan undgår du at sige og tilbyde det samme som alle andre?

Måske kan du ikke lide at blære dig, men…

… det må du godt! Faktisk bliver du nødt til det. For du kan ikke komme videre med din strategi, før du finder ud af, hvordan virksomheden er autentisk, unik og relevant – og hvordan det kan ses gennem jeres corporate, product og employer brand.

Vi lovede en skridt-for-skridt guide

Og den kommer her. For nu har du din grundviden, og du har identificeret dit employer brand.

1. Hvad er strategiens formål?

Har du ikke fået det at vide på forhånd, må du på en opklaringsmission. Hvad skal strategien støtte op om? Skal du have fokus på fx fastholdelse? Eller tiltrækning? Hvilke typer medarbejdere har I behov for? Er der noget konkret, I vil måle på?

2. Hvor står din virksomhed?

Lav opsøgende arbejde, hvor du tager en temperaturmåling. Hvad siger dine nuværende kolleger om virksomheden? Hvorfor bliver de i mange år? Hvorfor siger nogen op? Hvorfor skal man arbejde for jer? Jeres employer brand lever hos medarbejderne. Det er her, du finder det unikke, relevante og ærlige.

3. Håndtér dit ry og kontrollér historien

I dit opsøgende arbejde er du måske kommet forbi negative anmeldelser af din virksomhed. Måske har tidligere ansatte skrevet noget. Måske har der været noget i medierne? Hvis du kender din virksomheds omdømme og tør adressere både de gode men også de mindre gode historier – fx ved at besvare en anmeldelse – kan du i høj grad tage kontrol over den videre historie.

Hvorfor skal kvalificerede ansøgere vælge din virksomhed fremfor en anden? Hvad kan du tilbyde dine målgrupper?

4. Identificér dine målgrupper

Er det nuværende medarbejdere eller de bedste, nye talenter? Er der fokus på særlige fag? Og hvad er vigtigt for den enkelte målgruppe? Husk at tænke diversitet ind. Det kan du læse mere om lige her:

5. Employer Value Proposition (EVP)

En vellykket EB-strategi kræver, at du formulerer en EVP, dvs. din virksomheds vigtigste selling points. Hvorfor skal kvalificerede ansøgere vælge din virksomhed fremfor en anden? Hvad kan du tilbyde dine målgrupper? Få de unikke ting frem – der, hvor I adskiller jer fra konkurrenterne. Brug EVP’en som den rettesnor, I hele tiden vender tilbage til for at sikre ensrettet kommunikation på tværs af kanaler.

”Det er vigtigt at bruge dine medarbejdere for at få de sjove og uventede vinkler frem, som gør det personligt og unikt. Det giver kæmpe troværdighed, når det bliver konkret,”

uddyber Rasmus.

6. Touch points

Forskellige målgrupper er på forskellige kanaler, så skal du nå dem, gælder det om at vælge rigtigt. Skal du bruge sociale medier – LinkedIn, jobsites, TikTok eller noget helt fjerde? Træf bevidste valg – og fravalg.

7. Identitet

Har I allerede nu nogle visuelle eller verbale virkemidler, I bruger i jeres brand? Et logo, slogan eller nøglebudskaber? Sørg for at få dem masseret ind i jeres budskaber.

8. Content

Afhængig af målgruppe skal dit indhold tilpasses til jeres strategi. Vælg et sprog og budskaber, der letter kandidatens rejse fra at være i tvivl til at træffe et aktivt valg. Det gør du ved at sætte dig i deres sted. Hvad har de brug for – en artikel, SoMe-video eller noget helt tredje? Få desuden gode, betroede medarbejdere til at udtale sig. Employee advocacy scorer i toppen, når det kommer til at skabe troværdighed om dit employer brand.

9. Hvordan gik det så?

En vigtig del af hele din strategi er at se på konvertering – hvad virker, og hvad virker ikke? Har du opnået de mål, du satte dig? Hvad kan du skrue på? Når din strategi er lagt, kan du forfine den og tilpasse den markedet.

10. Employer brand management

Når din strategi lever, skal den plejes. Har du udset dig, hvem der skal sørge for at opdatere budskaber, platforme, content mv.? Og har du valgt de employer brand-ambassadører, der hjælper dig med at skabe og sprede content? Sørg for, at opgaverne er klart fordelt, så jeres employer branding-tiltag bliver en succes.

Klar til at gå i gang?

Vi håber, at du nu føler dig lidt bedre klædt på til at gå i gang med at udforme din virksomheds EB-strategi. Og får du brug for hjælp, står Jobindex’s Employer Branding Bureau selvfølgelig klar til at hjælpe dig.

Kilde: Ballisager, Jobindex, Employer Branding Academy by Universum

Vil du vide mere?

Så hold øje med os her på siden, på LinkedIn eller tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Læs også