Employer branding Rekruttering

Video for dummies: Fasthold din seer med den rette musik

Forestil dig en film uden musik. Det ville være som Bonnie uden Clyde. Gøg uden Gokke. Eller Trump uden Twitter.

Uden musik risikerer en film at miste sin sammenhæng og virke fragmenteret – og højst sandsynligt kommer den til at fremstå temmelig kedelig.

Det samme gælder, når man laver rekrutteringsvideoer. For her spiller musikken en lige så vigtig rolle i at engagere seerne og få dem til at leve sig ind i videoens univers. Og det er vigtigt, hvis du er i gang med at skyde din egen video og gerne vil have drømmekandidaterne til at forestille sig en hverdag hos jer – og i sidste ende sende en ansøgning.

Vælg den rette musik – med hjælp fra The Big Lebowski

Så hvad er det, musikken skal kunne i en rekrutteringsvideo?

Her kommer kultfilmen The Big Lebowski os til undsætning. Hvis du ikke har set den, så er det tid nu. Kort fortalt handler filmen om Jeff ”the Dude” Lebowski, der bliver forvekslet med en millionær af samme navn. I et sammenstød med 2 kriminelle bliver hans gulvtæppe ødelagt (hvordan undlader vi at komme ind på her). Men det var et tæppe, der betød meget for ”the Dude”, fordi: ”The rug really tied the room together”.

”I videoer skal musikken fungere som et baggrundstæppe, der diskret binder hele fortællingen sammen og skaber orden”

Uden tæppet var der ikke længere harmoni i hans stue. Og det er præcis det, vi er ude efter her. For i videoer skal musikken fungere som et baggrundstæppe, der – uden at man lægger mærke til det – diskret binder hele fortællingen sammen og skaber orden.

Hvilket gulvtæppe binder jeres arbejdsplads sammen?

Du skal med andre ord sætte dig ned og finde det stykke musik, der kan skabe harmoni i din video. Her bør du sikre dig, at:

  • Musikken ikke ændrer sig for meget i videoen men holder nogenlunde det samme flow hele vejen igennem. Hvis musikken skifter for meget, bryder det sammenhængskraften. Det kan forvirre din seer, som kommer i tvivl om, hvorvidt kernebudskabet skifter. Og så har du tabt dem.
  • Musikken ikke er for spraglet eller bombastisk, da det fjerner fokus fra dit budskab. Så gem hellere Beethovens 9. symfoni eller The Final Countdown til cykelturen hjem fra arbejde.
  • Musikken ikke er ledsaget af sang. Det distraherer og sender forkerte signaler, hvis din seer pludselig kan høre ”Breaking up is hard to do” eller ”Hallelujah” i baggrunden.
  • Musikken passer til målgruppen og jeres brand. Hvis I søger en energisk sælger, kan et mere upbeat stykke passe godt til videoen. Hvorimod et mere afdæmpet stykke musik vil passe bedre til en sygeplejerske. Tænk over, hvem du taler til – og dobbelttjek, at det passer til jer og jeres brand.

Så hvad gør du nu?

Lyt dig frem til det stykke musik, der passer lige præcis til din video. Mangler du inspiration, kan du kigge her: https://audiojungle.net/. Du kan også se eksempler på, hvordan musik kan bruges i virksomhedsvideoer her.

Der er mere hjælp at hente

Hvis du ikke er så langt i din videoproduktion, at du skal til at vælge musik, kan du få masser af inspiration i vores ”Video for dummies”-serie. Her tager vi dig igennem den gode forberedelse i form af et knivskarpt storyboard, hvordan du caster og coacher dine hovedroller, og 5 gode råd til din videoproduktion.

Har du brug for assistance, står vores videoeksperter Josephine, Jesper og Nicklas som altid klar til at hjælpe. Stik os en mail på bureauetsblog@jobindex.dk.

bureauet bag bloggen

Hos bureauet i Jobindex arbejder vi i krydsfeltet mellem employer branding, rekruttering og kommunikation.

Vi består af tekstforfattere, digitale designere, fotografer og projektledere, der rådgiver, underviser og laver content for Danmarks største og mindste virksomheder.

Om bloggen

På bureauets blog får du tips og tricks til, hvordan du fanger de rette kandidater og profilerer din virksomhed gennem velskrevne tekster og visuelle værktøjer.

Læs også