En god jobannonce fanger opmærksomheden fra starten

En god jobannonce fanger opmærksomheden fra starten

Jobannoncen er typisk virksomhedens allerførste kontakt til potentielle nye medarbejdere, og kandidaten fanger du med overskriften.

Analysen 2020

Jobindex undersøger jævnligt via Jobindex' spørgepanel, hvad kandidaterne synes, en god jobannonce består af. Tallene stammer fra årets analyse.

2.665 interviews
17 fagområder
27 målgrupper

Brug en præcis og letforståelig jobtitel

Kandidaterne fanger du med overskriften, og overskriften skal indeholde jobtitlen. Så vær ikke for intern eller kreativ med jobtitlen. Og brug de første par linjer i jobannoncen på at fortælle det bedste ved jobbet eller din arbejdsplads, ligesom jeres navn/logo, et citat om jobbet eller billeder griber læseren.

Jobtitel/overskrift
78 %
Logo/navn
29 %
Citat
35 %
Billede
15 %

Fanger opmærksomheden fra starten

Beskriv jobbet og jeres forventninger

Udsagn Meget vigtig Vigtig Total
Virksomhedens krav og forventninger til kandidaten 40 % 54 % 94 %
Jobbets indhold er beskrevet fyldestgørende 45 % 47 % 92 %
Virksomhedens kultur og sociale miljø 20 % 49 % 69 %
Virksomhedens omsætning og antal ansatte 3 % 20 % 23 %

Hvad skal man lave, og hvordan er I?

Giv kandidaten et helhedsbillede af jobbet, og fokusér på konkrete arbejdsopgaver og ansvarsområder (især hvis I er en mindre kendt virksomhed). Beskriv den hverdag, kandidaten kommer ind i, samt om der er perspektiver i jobbet. Fortæl om afdelingen, jeres kultur og strategier – og kom gerne ind på de blødere værdier. Det kan være den sidste, overbevisende faktor!

Brug humor i din jobannonce

Selvom jobannoncen er en seriøs formidlingsform, kan man sagtens bruge humor til at præsentere jobbet. Ikke at annoncen behøver være poppet, men den bør afspejle den tone, I har på arbejdspladsen.

Tips til optimering

Omskriv floskler ...

som ”mange bolde i luften” samt ”mulighed for faglig og personlig udvikling”, til konkrete beskrivelser af jer, jobbet eller kandidaten.

Ikke alt i punktform!

Ellers mister kandidaten overblikket. Men kombinér gerne prosa med punkter flere steder i teksten.

Brug relevante links ...

til fx jeres website, årsrapporten, presseomtale, sociale medier/LinkedIn, Rejseplanen osv.

Gør det overskueligt

Brug korte sætninger og korte afsnit.

Skriv aktivt

Undgå passive formuleringer, og brug ”du” i stedet for ”man” eller ”den rette kandidat”.