ArbejdsmarkedetØvrigt

Nyt nyheds­bu­reau kan være på vej

Berlingske Media har droppet nyhedsbureauet Ritzau, og det har fået flere af landets største mediehuse til at overveje at gå sammen om en konkurrent til det gamle nyhedsbureau.

Berlingske Media. Børsen. JydskeVestkysten. Bornholms Tidende. Alle har ifølge Børsen helt eller delvist klippet båndene til det historiske Ritzaus Bureau, der blev stiftet tilbage i 1866. Det har fået tankerne sat i gang om at skabe et nyt nyhedsbureau i Danmark.

”Vi indleder i denne uge et arbejde med at få afklaret, om vi selv laver et nyhedsbureau eller samarbejder med andre, og der er allerede forskellige, der har rettet henvendelse. Også nogle som ikke driver nyhedsbureau i dag,” sagde Lisbeth Knudsen, der er koncernchef i Berlingske Media til Børsen den 7. september 2011.

Den 21. september kunne Børsen melde, at Berlingske Media stadig sonderer terrænet for et nyt bureau.

Tilbage står Ritzau. Fremtiden byder formentlig på fyresedler og store forandringer. Siden Berlingske Media valgte at melde ud, at de vil have lavet Ritzau om til et aktieselskab og have afskaffet købetvangen – og senere altså har vendt selskabet ryggen - er JydskeVestkysten og Bornholms Tidende fulgt efter – lige som Børsen vil genforhandle sin aftale. Også TV2 overvejer ifølge Journalisten, journalisternes fagblad, at forlade Ritzau.

Ifølge Journalisten kunne modellen, som man har brugt i Sverige, være en løsning på et nyt bureau. Det svenske nyhedsbureau TT havde ifølge Journalisten indtil 1999 en ejer-konstruktion, som minder om den, Ritzau har i dag. Økonomien haltede dog, og derfor blev TT omdannet til et aktieselskab.

”Modellen har været succesfuld med overskud hvert år, siden vi ændrede den,” siger finansdirektør i TT Eva Goliath.

TT har ekspanderet kraftigt i perioden og leverer i dag blandt andet fotos, færdiglayoutede sider og børsovervågning. Det er nogle af de største mediehuse i Sverige, der sidder på magten i TT – Bonnier og Schibsted ejer hver 30 procent af aktierne, men det afskrækker ifølge Journalisten ikke Lisbeth Knudsen fra Berlingske Media:

”Jeg synes, det er en illusion at forestille sig, at der ikke også i dag er betydeligt mere indflydelse til dem, der betaler mest til festen. Men der er forskel på at sidde som interessent, hvor du i høj grad varetager egne interesser, og så at sidde som aktionær, hvor du skal skabe overskud og varetage virksomhedens interesser,” siger Lisbeth Knudsen.

TV2 overvejer konkurrerende bureau
Som nævnt overvejer TV2 ifølge Børsen også at samarbejde med andre mediehuse om en konkurrent til Ritzau. Selv om TV2 tidligere – for fem år siden – skrinlagde idéen.

”Dengang var konklusionen, at det ville være meget svært at lave et konkurrerende nyhedsbureau med en sund økonomi. Men det er ikke sikkert, at konklusionen er den samme i dag, blandt andet fordi, det ikke længere kun er os, der er potentielle kunder,” siger Michael Dyrby, der er nyhedsdirektør i TV2.

Baggrunden er, at TV2 ikke er ”supertilfreds” med det produkt, de får nu – og derfor er interesseret i alt, hvad der sker på markedet.

Formanden for Ritzaus bestyrelse, Erik Bjerager, mener stadig, at der er nogle store kvaliteter i andelstanken, og at dagbladsbranchen er et af de få steder, hvor den overlever. Han mener ifølge Børsen den 14. september, at der ikke er et marked for flere nyhedsbureauer i Danmark – og at årsagen til det slet og ret skal findes i dagbladenes økonomiske situation.

”Konkurrencen er blevet skærpet rigtigt meget, fordi det er blevet hårdere at drive medier. Alle kæmper med en forretningsmodel, der endnu ikke har vist sin langsigtede holdbarhed,” siger han til avisen.

Ritzau’s historie:
I 1864 vender sekondløjtnant Erik Nicolai Ritzau hjem fra krigen mod prøjserne. Usikker på sin fremtid som dagbladsjournalist får han et godt råd: Se på Reuters i London, Wolff i Berlin, Havas i Paris. Start et dansk telegrambureau.

I et beskedent lokale på Amagertorv den 31. januar 1866 kl. 18.54 modtager E.N. Ritzau sit første telegram sendt fra Hamburg til "RITZAUS BUREAU", og i de fire københavnske aviser kan man næste dag læse en annonce, hvori stifteren selv præsenterer "Nordisk Centralbureau for politiske og mercantile Telegraph-Meddelelser". Ritzaus Bureau er dermed en realitet, og telegrammer - i ordets egentlige betydning - leveres snart til aviser i hele Norden.

Ritzau har siden 1866 distribueret information og produceret nyheder til danske medier, organisationer og virksomheder.

Kilde: Ritzau.

Læs også