Rekruttering

Ge­ne­ra­tion Y – en forkælet, men arbejdsom ge­ne­ra­tion

Virksomhederne bør møde generation Y, hvor de er og leve op til deres forventninger og krav - gør de det, får de effektive og engagerede medarbejdere. Men hvem er generation Y? Hvad skal virksomhederne gøre for at få fat i dem, og hvilke jobparametre er de vigtigste, for at generation Y trives?

En spørgeskemaundersøgelse blandt 262 studerende på Niels Brock viser, at nutidens unge stiller høje krav og er forventningsfulde, men samtidig en stærk ressource for arbejdspladsen.

Hvis virksomhederne formår at afstemme forventningerne med de unge, pleje og udfordre dem i jobbet, så får de til gengæld en generation Y-medarbejder, der er fokuseret og arbejdsom samt i stand til at aktivere et stort fagligt og socialt netværk. Med andre ord bør virksomheder optimere og investere endnu mere i elevansættelserne, da det smitter af på bundlinjen – også selvom generation Y stiller høje krav.

Hvem er generation Y?

Y er den unge generation, som er på vej til at blive voksne nu, og som skal være de bærende kræfter på fremtidens arbejdsmarked. De er vokset op sammen med internettet og den teknologiske udvikling, og de er vant til power-shopping og cafébesøg, mens de sender sms´er til kæresten - Y´erne er nemlig i den grad fleksible og online.

Virksomheder skal sælge sig selv

Jobindex´ undersøgelse viser, at generation Y, der på nuværende tidspunkt er under uddannelse, men begyndt at søge elevplads, primært søger elevplads på jobsites, via venner og bekendte samt på virksomhedernes hjemmesider og Google.

Det stiller krav til virksomhederne om, at de skal reklamere og være synlige på jobsites, så de studerende lærer virksomheden bedre at kende, både inden og når de begynder at søge en elevplads. Generation Y er nemlig vant til at bruge den moderne teknologi, og jobsites giver et komplet overblik over job og elevpladser. Desuden når jobsites ud til alle afkroge af landet.

Y gider ikke lave kaffe

Man skulle tro, at det er vigtigt for generation Y at have fleksible mødetider, jævnaldrende kollegaer, frihed til at tjekke mobilen eller en høj elevløn, men undersøgelsen viser, det er endnu vigtigere, at virksomheden afstemmer forventningerne til elevpladsen med eleven og møder elevernes forventninger i form af et godt introforløb, varierende arbejdsopgaver og gode karrieremuligheder. På den måde minder generation Y om den øvrige befolkning, som har samme præferencer til deres job.

De unge er ligeledes bevidste om finanskrisen og dens betydning for deres muligheder for at få en elevplads – derfor gør de sig ekstra umage i deres ansøgninger for at ”komme ind ad døren” – dette øger ligeledes deres forventninger til virksomhederne og deres håndtering af eleverne.

Generation Y er nemlig meget målrettede og karriereorienterede. De vil tages seriøst og ser en elevplads som en mulighed for at kickstarte deres karriere. En elevplads er derfor både en god mulighed for eleven og en fordel for virksomheden, som får en engageret og dedikeret medarbejder.

Hvis du ønsker yderligere oplysninger om undersøgelsen, kan du kontakte analyseansvarlig Helle Elizabeth Skovbæk på hes@jobindex.dk eller projektleder Peter Meno Høgh på pmh@jobindex.dk.

Læs også