JobannoncenRekruttering

Billeder i jo­ban­non­cer drager ansøgerne

Vi satte os for at undersøge, om fotografier og grafik gør en forskel i jobannoncer.

Fakta om undersøgelsen

Antal deltagere: 6-8 deltagere i hver fokusgruppe.

Deltagerne var screenet via Jobindex’ CV-database.

Afholdt: Den 21. januar 2015

Antal brancher: deltagerne kom fra: 7-8 forskellige brancher

I starten af året gennemførte Jobindex' analyseafdeling en kvalitativ undersøgelse for at finde ud af, om fotografier og grafik gør en forskel for opfattelsen af budskabet i en jobannonce. Fokusgrupper skulle undersøge sammenhængen mellem ord og billeder i jobannoncen, og to hold ledere fik de samme annoncer til gennemsyn og vurdering.

"Det visuelle overdøver ordene i annoncen. Synet er vores vigtigste sans, og brugt rigtigt kan et billede være et stærkt værktøj der tilføjer både personlighed og troværdighed til jobbet og virksomheden," siger Helle Skovbæk, analyseansvarlig hos Jobindex.

Kongruens mellem ord og billede

Ifølge Helle Skovbæk skal der være en sammenhæng mellem ord og billeder. Billedet skal helt enkelt stemme overens med det, man vil signalere i annoncen. Ellers kan det have den modsatte effekt, og budskabet i annoncen fremstår som utroværdigt.

"Hvis et lederjob beskrives firkantet med skarpe ord og målsætninger, men følges af et foto af en blød medarbejder, opstår der et mismatch mellem tekst og billede, og så frastøder det. Det opfattes ikke som troværdigt. Omvendt må annonceteksten godt være blød, modsætningsfuld og mindre ambitiøs, hvis der bare er et billede af en slipsemand på. Så føler lederne, at der er plads til, at de kan bruge deres empati og komme ind og sætte retning. Og det er fordi, det visuelle er stærkere end teksten, " siger Helle.

Al visuel kommunikation er effektfuldt

Grafik er bedre end ingenting, men fotos af mennesker er bedst, konstaterer Helle i sin undersøgelse. Og det betyder mindre, om det er fotos, der er købt via en fotodatabase, eller om det er et autentisk foto fra virksomheden.

"I nogle tilfælde er databasefotos bedre end "ægte" fotos fra virksomheden. Igen, hvis der ikke er sammenhæng mellem det, billedet viser og det indhold, teksten har, så er det bedre at bruge et stock photo," siger Helle.

Helle Skovbæk testede også annoncer med grafik. Holdningen blandt fokusgrupperne var, at så længe afsenderen havde gjort noget ud af annoncen - det vil sige sat et billede eller noget grafik på - så havde afsenderen gjort sig umage. Det blev anerkendt af fokusgrupperne. For så viser afsendervirksomheden, at de har anstrengt sig lidt for at skille sig ud - og alene det giver point.

"De vil gerne gøre mere for kommunikationen og gøre et godt indtryk, og så begynder jeg at læse den", som en af deltagerne udtrykte det.