Arbejdsmarkedet

Afgifter spænder ben for turis­mesuc­ces

Danske restauranter og hoteller lider ligesom andre brancher under, at danskernes privatforbrug fortsat dykker; men mens man i andre lande sætter momsen ned på turismeydelser for at lokke turister til, er momsen stagneret i Danmark.

Krisen kradser, og det får danskerne til at vælge to frem for tre retter og skippe kaffen, når de en sjælden gang indtager middagen på en restaurant. Det siger administrerende direktør i HORESTA, Katia K. Østergaard til Jyllandsposten den 1. december 2011.

Tal fra Danmarks Statistik viser, at danskernes privatforbrug faldt 0,3 procent i tredje kvartal. Det er især detailbranchen og serviceerhvervene, som rammes, og situationens alvor forværres af, at vores nabolande sætter momsen på turismeydelser ned.

Et eksempel er Sverige, som har valgt at halvere momsen på restaurantbesøg til 12 procent – en moms svarende til den, der gælder på de svenske hoteller:

”Julegaven til svenskerne er halveret moms, mens vores julegave er afgifter på fem en halv milliard oven på fedtafgiften. I en tid, hvor der er rigtig mange røde tal hos vore restauratører, er det et ekstra slag i ansigtet at se andre lande satse målrettet på turisterhvervet,” udtaler Katia K. Østergaard til Politiken den 30. november 2011.

Dyre Danmark
På Jobindex.dk skrev vi i august 2011, hvordan dansk turisme kunne være en vej ud af vækstkrisen – en af de opmuntrende nyheder fra branchen sidste år var, at april måned blev den bedste april for de danske hoteller i 20 år.

En af årsagerne til de flotte tal var, at momsrefusionen på hotelophold den 1. januar 2011 blev øget fra 25 til 50 procent. HORESTA har siden kunnet fremvise en vækst i antallet af forretningsrejsende på 10 procent og ekstra indtægter til statskassen på 307 mio. kr. Katia K. Østergaard oplyser til Politiken, at ifølge Skatteministeriet vil en fuld momsrefusion på hotelkøb koste 217 mio. kr. – så pengene er allerede tjent hjem.

Konferencer og forretningsrejsende er af stor betydning for de danske hoteller, som i hele 2011 oplevede fremgang i væksten. Tal fra Danmarks Statistik viser, at der fra januar til september var en vækst på 9,9 procent, mens væksten i oktober var på 2,8 procent.

En af forklaringerne på dette er ifølge formand for HORESTA, Jens Zimmer Christensen, at der var færre internationale kongresser i hovedstaden end i oktober i fjor. Han siger i en artikel på HORESTA’s hjemmeside:

”Udviklingen viser tydeligt, hvor stor betydning mødeturismen har for hovedstadens hoteller. Så snart vi har en måned med fald i kongresaktiviteten, kan det meget tydeligt mærkes på antallet af hotelbookinger og dermed omsætningen for hotellerne.”

En forsigtig politisk håndsrækning
I en tid hvor eksempelvis kinesere, russere, østeuropæere og sydamerikanere generelt får flere penge mellem hænderne, virker det fornuftigt at satse på turismen, og vores nabolande Tyskland, Norge, Finland og Polen har allerede sænket momsen på restaurationsbesøg eller hotelophold for at tiltrække turister.

Det er ikke nødvendigvis nok at sænke momsen for at tiltrække turister, men for virksomheder i for eksempel Rusland eller Sydamerika, der planlægger konferencer og møder i Europa, vil en væsentlig besparelse i Finland sandsynligvis veje tungere end et glimt af den lille havfrue i København.

Kommunikationsdirektør i organisationen World Travel and Tourism Council (WTTC), Toby Nicol, mener, at Danmark burde gøre nabolandene kunsten efter og sætte momsen på turistydelser ned:

”Danmark halser langt efter de fleste europæiske destinationer, primært fordi landet er så dyrt at besøge. Det eneste andet land i verden, som ikke har en lav moms på turismeydelser er Storbritannien, og den danske regering burde tage skridt til at gøre det billigere at besøge landet.”

Læs også