Jobannoncen

50 % læser aldrig/sjældent ukendte virk­som­he­ders jobopslag

Hvor mange læser aldrig jobopslag fra virksomheder, de ikke kender? Overraskende mange, viser undersøgelse. Se, hvad det betyder for dig.

Som noget nyt afdækker årets Megafon-undersøgelse, hvor mange kandidater, der ikke umiddelbart læser jobopslag fra virksomheder, de ikke kender – og det er overraskende mange, viser undersøgelsen, som afdækker danskernes jobsøgningsadfærd.

21 % siger, at de aldrig læser jobopslag fra en virksomhed, de ikke kender, og 29 % gør det kun sjældent. Kun 27 % læser dem nogle gange, og 23 % læser dem ofte eller altid.

Januar 2021
Aldrig 21 %
Sjældent 29 %
Nogle gange 27 %
Ofte eller altid 23 %

Hvorfor kan være svært at spå om, men det er altså kandidaternes umiddelbare holdning, når de bliver spurgt. Måske finder kandidaterne det mindre attraktivt at arbejde i en ukendt virksomhed og mere trygt at arbejde for et fast etableret brand med værdier, de kender til.

Det betyder, at især de mindre kendte virksomheder bør fortælle historien om sig selv som arbejdsplads og på den måde gøre sig bemærket over for kandidaterne.

31 % kendte ikke den virksomhed, de er ansat i

Anderledes ser det ud, når vi spørger kandidater, hvor godt de kendte den virksomhed, de er ansat i, inden de blev ansat. Her siger 18 %, at de slet ikke kendte virksomheden, og 13 % siger, at de kun kendte virksomheden af navn.

Hvordan passer det med, at kandidaterne ikke umiddelbart læser jobopslag fra virksomheder, de ikke kender? Svaret er den gode jobannonce, der alligevel tiltrækker kandidaterne – også selvom de ikke kender virksomheden i forvejen.

For undersøgelsen viser også, at en attraktiv jobannonce kan gøre en stor forskel, da 69 % af danskerne, der overvejer nyt job, bliver fristet af en velskrevet jobannonce.

”Det er en viden, vi har haft – og en erfaring vi har gjort os – gennem længere tid, men nu bekræfter undersøgelsen, at det er vigtigt at gøre sig umage for at synliggøre og præsentere virksomhedens employer brand,” understreger Helle Elizabeth Skovbæk, der er analyseansvarlig hos Jobindex.

To tips til at synliggøre dit employer brand

1. Pynt jobannoncen med employer branding

Gør dig umage med jobannoncen. Den kan tiltrække de kandidater, du har brug for. Især hvis du annoncerer for en mindre kendt virksomhed, er det vigtigt, at du sætter dig ind i de afgørende virkemidler, der kan præsentere jobbet og arbejdspladsen på bedst mulig vis.

2. Gør dig godt bemærket med en virksomhedsprofil

Brug jeres virksomhedsprofil på Jobindex til at vise, hvordan I er som arbejdsplads. Her har I mulighed for – med ord, billeder, videoer og evalueringer – at fortælle historien om jeres virksomhed og give kandidaterne det bedste indtryk af jer.