Employer brandingRekruttering

5 tips: sådan omskriver du jo­ban­non­cens al­ler­sid­ste afsnit – og får flere ansøgere

Alt for længe har vi forsømt bundteksten i jobannoncerne: ”Send os dit CV og en MOTIVERET ANSØGNING” har det lydt fra hvert HR- og lederkontor. Ukritisk har vi kopieret samme tekst ind igen og igen. Men det kan give bagslag. Og afholde relevante kandidater fra at søge.

Får du ikke nok ansøgere til dit job som mekaniker? IT-udvikler? Eller måske ingeniør? Det kan der være flere grunde til.

Måske ligger din virksomhed geografisk afsides, eller måske har den ikke det stærkeste employer brand. Måske er titlen i din jobannonce misvisende, teksten ikke velskrevet, eller måske har du stillet for mange urealistiske krav. Måske er markedet bare hårdt.

Men det kan også være, du har gjort det alt for besværligt at søge dit job? Flere ledere og HR-ansatte er begyndt at se kritisk på, om det giver mening at bede om den motiverede ansøgning for alle faggrupper.

Mange ender med at bruge 2-3 timer på at skrive en motiveret ansøgning. Andre længere. Det er lang tid, hvis man i forvejen har en travl hverdag

Kræv mindre – og gør det let at søge dit job

Lad os være ærlige: vil en maskinmester, der er mere ferm med svensknøglen end tastaturet skrive stolpe op og ned om hvorfor han gerne vil reparere lige præcis dine samlebåndsmaskiner? Har en IT-programmør, der mest af alt er flydende i Python eller C# lyst til at skrive lange smører om, hvorfor det er hende, der skal sammenflette jeres kode?

Svaret er nej. Det er der flere grunde til.

For det første ligger deres ekspertise et andet sted end at skrive lange tekster. Fordi det ikke er kernen i deres job.

Flere ledere og HR-ansatte er begyndt at se kritisk på, om det giver mening at bede om den motiverede ansøgning for alle faggrupper

For det andet har mange ikke tiden til det efter en lang arbejdsdag. Mange ender med at bruge 2-3 timer på at skrive en motiveret ansøgning. Andre længere. Det er lang tid, hvis man i forvejen har en travl hverdag. Du bør derfor gøre det lettere at søge dit job – især hvis du er ude efter de populære kandidater.

Og det, du kan gøre, er at tilpasse bundteksten i din annonce til målgruppen. Her får du 5 konkrete tips til, hvordan.

#1: Bed om et CV – og intet andet

Første mulighed er kun at bede om et CV. Især når du søger eftertragtede kandidater, som fx IT-profiler, ingeniører og serviceteknikere. Mange af dem er enormt efterspurgte og får mange henvendelser fra virksomheder, der gerne vil have dem til samtale.

De søger typisk flere jobs samtidig, så vil du have dem til at søge dit job, skal du gøre ansøgningsprocessen så let og tidsbesparende for dem som muligt. Og vil du stadig gerne vide bare lidt om deres motivation, kan du bede dem om at tilføje et par linjer på CV’et, hvor de forklarer, hvorfor de søger jobbet hos jer.

Det kunne man fx skrive sådan her:

”Er du interesseret?
Så send os dit CV inkl. en kort motiveret tekst i toppen og fortæl, hvorfor du gerne vil arbejde hos os. Søg allerede i dag via linket nedenfor.

Har du spørgsmål til jobbet, kan du ringe til afdelingschef Jens Jensen på [TELEFON].

Vi glæder os til at høre fra dig.”

Vi har erfaringer med, at det virker. Faktisk får vores rekrutteringskonsulenter op til 20 % flere ansøgere, når de bruger den her formulering – fremfor at bede om både ansøgning og CV fra de eftertragtede profiler. Det kan du læse mere om i det her indlæg:

#2: Bed dem ringe til dig

En anden løsning er at opfordre de jobsøgende til at ringe dig op. Det vil passe godt til faggrupper som mekanikere, elektrikere, lagerfolk m.fl., der typisk ikke er vilde med at skrive lange ansøgninger og CV’er. Og fordelen er klart, at du kan få flere kandidater ud af busken.

Det kunne lyde sådan her:

”Er du interesseret?
Så ring til Jens Jensen på [TELEFON] og fortæl lidt om, hvorfor du gerne vil arbejde hos os.

Vi glæder os til at høre fra dig.”

Ulempen? Det giver dig lidt ekstraarbejde. Inden kandidaterne begynder at ringe, skal du have gjort dig klart, hvad du vil spørge dem om for at afdække, om de er relevante til jobbet. Introverte kandidater vil muligvis heller ikke bryde sig om at gribe knoglen. Så du skal blot have in mente, at du kan komme til at sortere nogen bestemte typer fra.

Samtidig bør den lette ansøgningsproces ikke modsvares af et super kompliceret efterspil. For hvis du hiver dem igennem 5 samtalerunder eller kræver, at de tager 17 tests og derefter lader dem vente 1 måned, inden de får svar – så kan du godt være sikker på, at mange af dem smutter igen.

#3: Du ringer til dem

En tredje løsning er at bede de jobsøgende efterlade deres telefonnummer eller e-mail i jeres ansøgningssystem – og så kontakter I dem. Fordelen er, at du kommer i kontakt med langt flere kandidater end nogensinde før. Og det kan skabe god grobund for fremtidige rekrutteringer, at kandidater i nærområdet kender dig og din virksomhed.

Ulempen er, at det er endnu mere tidskrævende end punkt 2. Her skal du virkelig til at afdække hver kandidat, når du ringer til dem – og det er nok ikke alle, der er lige relevante.

Selve afsnittet, det kunne lyde sådan her:

”Er du interesseret?
Skriv dit navn, telefonnummer og e-mail i vores ansøgningssystem. Så kontakter vi dig, så hurtigt vi kan.

Vi glæder os til at høre fra dig.”

#4: Bed om både ansøgning og CV

Fjerde mulighed er den gode, gamle velkendte klassiker: du be’r om både ansøgning og CV. For der er selvfølgelig tilfælde, hvor den motiverede ansøgning har sin fulde berettigelse.

Det gælder fx jobs inden for fx marketing, kommunikation, kontor eller jura. For hvis kandidaterne skal skrive meget, vil man selvfølgelig gerne vide, at de kan deres skriftlige kram.

Vi tænker, at du allerede ved, hvordan sådan et afsnit skal skrives? Så vi undlader at udpensle det her.

#5: Prøv dig frem

Der er mange måder, du kan skrive det sidste afsnit i jobannoncen på. Så længe det passer til din målgruppe. En god jobannonce er altid lavet med modtageren i tankerne. Og bør aldrig være den samme standardtekst. For så risikerer du at gå glip af kvalificerede ansøgere.


Vil du vide mere?

Så hold øje med os her på siden, på LinkedIn eller tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Læs også