AnalyserRekruttering

Sociale medier skaber ikke mærkbar effekt i re­k­rut­te­ring

Opslag af job på sociale medier får ikke kandidater i job, viser seneste Megafon-undersøgelse, der afdækker danskernes adfærd i forbindelse med jobsøgning.

Hvad er egentlig udslagsgivende for, at danskerne blev ansat i deres nuværende eller seneste stilling? Det har Megafon spurgt om og undersøgt i deres seneste undersøgelse, der afdækker netop danskernes jobsøgningsadfærd.

Sådan kommer danskerne i job

Januar 2021
Jobsite 22 %
Fagligt/personligt netværk 19 %
Personlig henvendelse 7 %
Blev kontaktet af virksomhed 8 %
... ...
LinkedIn 2 %
Facebook 1 %
Andre sociale medier 0 %
Jobcenter (ikke Jobnet) 1 %

Tidligere års undersøgelser viser, at sociale medier har en mindre fremgang, når det kommer til at bruge medierne i forbindelse med jobsøgning – fra 39 % i 2020 til 42 % i 2021. Dog udebliver effekten, da bare 2 % angiver, at fx LinkedIn var afgørende for, at de blev ansat i deres job.

”LinkedIn bliver brugt, fordi det skaber synlighed omkring jobsøgning – og for en mindre procentdel af kandidaterne er det også tilfældet, at de lander et job gennem mediet. Det er bare langt fra alle, viser undersøgelsen,” fortæller analyseansvarlig hos Jobindex, Helle Elizabeth Skovbæk.

Flere kandidater anerkender i stedet jobsites og netværk som de to stærkeste kanaler, der gør forskellen i forhold til at erhverve sig et nyt job. Det understreger, at sociale medier er vigtige til at skabe synlighed omkring en jobmulighed, men at det ikke er det, der får kandidaterne ansat.

Jobannoncen er et vigtigt værktøj

Megafon-undersøgelsen viser også, at en velskrevet jobannonce kan gøre forskellen for 69 % af danskerne, der ville søge en stilling, hvis den var præsenteret i en attraktiv jobannonce. Derfor er jobannoncen et vigtigt værktøj i din rekruttering. Og vi kan hjælpe dig med at komme i mål.

Læs også