JobannoncenRekruttering

Sådan bruger du bedst dine kræfter, når du re­k­rut­te­rer

Der er mange nye trends inden for rekruttering, men jobdatabaser er fortsat virksomhedernes foretrukne valg, når de skal finde nye medarbejdere skarpt forfulgt af brugen af netværk.

En stor undersøgelse udført af konsulenthuset Ballisager i 2013 fastslår, at flest virksomheder foretrækker at søge nye medarbejdere ved at slå job op på jobportaler. De supplerer ofte jobannoncen ved at lede efter nye medarbejdere i deres netværk, og sammenligner man tallene fra de 3 seneste år, er tendensen til at bruge jobopslag og netværk stigende.

Jobopslagenes kvalitet afgør om din rekruttering lykkes

Claus Tandrup er rekrutteringskonsulent i Jobindex og løser flere rekrutteringssager for Jobindex’ kunder, hvor jobopslaget spiller en afgørende rolle.

”Annoncerne på Jobindex kommer meget bredt ud, og ved man hvem ens målgruppe er, og hvordan man rammer den, har man et fantastisk udgangspunkt for sin rekruttering. Der er imidlertid mange komplekse jobs i vor tid, som gør det vanskeligt at forklare et job med jobtitlen og 3-5 simple bullets. Derfor bruger vi bl.a. CV-databasen i Jobindex til at indsamle information om kandidaternes jobtitler m.m. og spørger dem til deres præferencer for den gode jobannonce for at finde ud af, hvordan man rammer målgrupperne bedst via jobannoncen,” siger han.

Claus Tandrup henviser endvidere til, at flere af de rekrutteringer, som slår fejl kan skyldes, at virksomhederne ikke har været gode nok til at annoncere. Fejlene skyldes ofte en upræcis jobtitel, mangelfuld/forkert information, eller at man ikke har annonceret de steder, hvor kandidaterne kommer, uddyber Tandrup.

Netværk som supplement i rekrutteringer

Brugen af netværk i forbindelse med rekruttering foregår både uformelt og mere struktureret afhængig af virksomheden, forklarer Claus Tandrup.

”Nogle virksomheder har såkaldte ”referral bonusser”, hvor medarbejdere belønnes for at henvise nye medarbejdere fra deres eget netværk. Andre virksomheder arbejder systematisk med at tage referencer på ansøgere, hvilket klares hurtigere og mere pålideligt, hvis nuværende medarbejdere kan fungere som reference for andre potentielle medarbejdere. Desuden er netværket ofte effektivt i forsøget på at spare tid og ressourcer i en rekrutteringsproces,” siger han.

Claus Tandrup slutter af med at gøre opmærksom på den manglende dynamik, det kan medføre at have for mange medarbejdere, der minder om hinanden. Det er en reel risiko, hvis der primært ansættes gennem eget netværk.

Læs også artiklen: Lad vær med at ansætte dig selv.

Virksomhederne headhunter og researcher selv efter potentielle medarbejdere

Ballisagers undersøgelse viser desuden, at 22 % af virksomhederne svarer, at de bruger CV-databaser som fx Jobindex til at besætte nye stillinger. HR-konsulent Mette Lolk fra virksomheden Caverion forklarer, hvordan de kombinerer jobopslag med at søge i Jobindex’ CV-database:

”Det er en ”både-og” løsning, for målgrupperne er forskellige, men søgning efter medarbejdere i Jobindex’ CV-database er blevet en kæmpe succes for os,” fortæller Mette Lolk, der i 2013 bl.a. fandt tre nye medarbejdere i streg via CV-databasen.

<A