LedelseRekruttering

Leder: Tag dig tid til job­sø­ge­res opkald

Din næste medarbejder kan være i røret. Så husk manérerne, selvom du har travlt.

Nogle elsker at være kontaktperson på en jobannonce. Muligheden for at tale med jobansøgerne på forhånd er et stort plus, mens andre hader den tidsrøver, det kan være hver gang, telefonen ringer. Men tænk over, at din næste medarbejder kan sidde i den anden ende – også selv om du har travlt. Så brug de par minutter ekstra til at behandle dine opkald godt.

”Man er et spejl af den virksomhed, man repræsenterer. Så hvis man ikke kan tale ordentligt til folk i telefonen, så snakker man nok heller ikke ordentligt til sine kollegaer, kunder eller til alle, der har med virksomheden at gøre,” siger Jens Reimer Olesen, CEO og co-founder i dataanalysevirksomheden Ontame.io.

Kast ikke guldet på gaden

Hvis en jobsøger ringer til dig, er det en god idé at spidse ørerne. Også selv om du har travlt og synes, at alt står i jobannoncen. Jens Olesen sætter pris på de kandidater, der ikke gemmer sig bag tastaturet.

”Det er forbavsende få, der ringer. Det viser en god proaktivitet, og bare det at få en stemme i telefonen er bedre end en mail, for problemet er, at personligheden ikke fremgår i en mail – medmindre man er en dygtig skribent. I telefonen kan man høre deres personlighed, stemme og intuition,” siger Jens.

Kaldt til samtale på baggrund af et telefonopkald

Jens mener, at kandidaterne ringer, fordi de vil din virksomhed og dig noget, også selv om du ikke har en ledig stilling. Han har haft folk til samtale alene på baggrund af, at de ringede.

”Jeg tror, man kan opnå dialog med en interessant kandidat, der kan bidrage med noget stort til ens virksomhed. Og det værste, der kan ske, er, at man bruger lidt tid på at lære en at kende, som man selv kan hjælpe med noget – eller som kan hjælpe en selv. Der er mange ting at vinde,” siger Jens.

Ringe i vandet skaber god karma

Hvis du er kort for hovedet i en telefonsamtale, afskrækker du folk fra at have med din virksomhed og dig at gøre, og det breder sig som ringe i vandet. Undersøgelser viser, at man i snit fortæller 7 gange flere om en dårlig kundeserviceoplevelse end om en god.

”Jeg tror meget på karma. Man skal behandle folk med respekt. For personen kan vise sig at være 3 ting: din næste kollega, kunde eller investor - og det kan på et tidspunkt være dem, der kan hjælpe dig. Det er en lille verden, så man skal generelt behandle folk med respekt,” siger Jens.