Jobglæde

HR-chef om høj jobglæde: Det ligger i vores DNA

Dagli’Brugsen har vundet i jobglæde, og det skyldes ifølge HR-chef, Marlene Weje, en stærk virksomhedskultur med lokal forankring – og ansatte, der gør en ekstra indsats.

”Vildt overraskende og megastolt,” lyder meldingen fra HR-chefen i Dagli’Brugsen, Marlene Weje, da vi spørger til reaktionen på detailkædens førsteplads i vores seneste jobglæderapport for detailbranchen.

”Jeg er stolt, fordi det er vores egne ansatte, der anerkender os og giver udtryk for, at Dagli’Brugsen er et dejligt sted at arbejde. Der er nemlig ingen tvivl om, at det har været en utrolig svær periode for vores medarbejderne og ledere i en tid med corona,” indleder Marlene.

”Samtidigt har vi balanceret implementeringen af nyt IT-system i Coop og et generelt udfordret arbejdsmarked, hvor det er svært at finde nye egnede medarbejdere. Derfor er det ekstra glædeligt, at de har bibeholdt deres arbejdsglæde, og endda ligger forrest i jobglæderapporten.”

”Når jeg snakker med de ansatte i butikkerne, kan jeg mærke, at de har følt sig endnu mere vigtige i deres lokalområder under pandemien. Det illustrerer et kæmpe lokalt tilhørsforhold, og det er fantastisk at mærke. Det handler meget om, at de gerne vil gøre deres by til et godt sted at bo.”

Jobglæde findes i kulturen

Ikke udelukkende, men særligt i Dagli’Brugsen er det vigtigt at føle frihed, ansvar og indflydelse i sin lokale butik. Det ligger dybt forankret i kædens DNA, mener Marlene.

”Vi er små butikker, hvor dem, der er på arbejde sammen, kender hinanden utroligt godt. Det er lidt som en familie, og så har de enkelte bare en rigtig stærk forbindelse til deres lokalsamfund, og det gør arbejdet vigtigt og meningsfuldt.”

Ifølge Marlene er jobbet mere end bare at gå på arbejde, fylde varer op og ekspedere. Det er at være en del af et fællesskab og føle sig mødt af gode kolleger – og gøre en forskel lokalt.

”Jeg plejer at sige, at Dagli’Brugsens butikker ligger der, hvor Danmark er smukkest. Butikkerne ligger i yderkantsområderne og er måske den lokale butik og et samlingspunkt, hvor mange naturligt søger hen for at hilse på naboen eller andre fra byen,” forklarer Marlene Weje.

Og der er heller ingen tvivl om, at en stor stolthed huserer blandt de ansatte i Dagli’Brugsens butikker.

Stolthed med lokal forankring

Dagli’Brugsens ansatte er passionerede omkring deres arbejde og dedikerede til deres butikker, fortæller Marlene og forklarer, at de ansatte er ærekære – på en god måde – og at det føles familiært at komme i butikkerne, hvor der er tillid og gode relationer.

”Stoltheden kommer også til udtryk i mange af de ting, de laver ude i butikkerne, som er andet end at sælge dagligvarer. Det kan være at arrangere juletræsfest, vinsmagning, fællesspisning eller andre aktiviteter, der understøtter lokalt,” påpeger Marlene.

En anden ting, der også gør de ansatte stolte, er mødet med kunderne.

”Rigtig mange af vores medarbejdere udøver en ekstraordinær kundeservice, og tilfredse kunder er enormt vigtigt for dem. Derfor er det ærgerligt, at omverdenen indimellem portrætterer detailbranchen som nogen, der ’bare’ sidder i kassen," fortæller Marlene og fortsætter:

”For det er mere end et job. Det er at kunne gøre en forskel lokalt. Det er at være en vigtig del af, at Danmark løber rundt, og folk får mad på bordet. Det er at udvikle sig og folde sig ud fagligt og personligt,” understreger Marlene og afslutter:

”Derfor er der heller ingen tvivl om, at de ansatte fortjener at blive anerkendt for den indsats, de har gjort – både før, under og efter, at de blev udfordret af en pandemi.”

5 stjerner i jobglæde

Dagli'Brugsen får 5 stjerner i jobglæde, og ved at hente rapporten kan du få overblik over jobglæden i branchen og lade dig inspirere af resultaterne fra de udvalgte detailkæder.

Foto: Billedarkiv – Coop

Læs også