Rekruttering

Business as usual? Sådan klarer RUC re­k­rut­te­rin­gen under cor­ona­kri­sen

Roskilde Universitet har, som alle andre, skulle omstille sig til en anden og forhåbentlig midlertidig virkelighed efter coronavirussens indtog. Men det har været lettere end først antaget, fortæller Karen Marie Olsen, der er vicedirektør for HR på RUC.

”Grundlæggende har det været en spændende proces, og jeg er ret imponeret over, at vi er gået fra at være delvist analoge til fuldt digitale, og jeg tror, at vores evne til at samarbejde i dette tilfælde er styrken. Der har været en meget stejl læringskurve, og selvfølgelig har der været sten på vejen – blandt andet det at skulle flytte arbejdspladsen hjem og få tingene til at gå op i en højere enhed, men generelt er jeg meget tilfreds med vores håndtering,” fortæller Karen Marie Olsen.

Fortsætter med at rekruttere

En del virksomheder har naturligt nok trykket på pauseknappen, når det kommer til nye it-rekrutteringer og rekrutteringer generelt, men hos RUC er det mere eller mindre business as usual, dog med små tilpasninger.

”Som udgangspunkt er vi fortsat med de rekrutteringer, vi er i gang med, og vores HR-partnere er i løbende dialog med lederne omkring, hvor det giver mening at gennemføre processen, evt. rykke starttidspunktet eller være klar med en virtuel onboarding, og hvor det giver mening at vente. Det gælder både ved videnskabelige stillinger, som har en længere proces, og it-stillinger.” siger Karen Marie Olsen.

En anden ting, som også er lidt nyt – og så alligevel ikke – er ansættelsessamtalerne.

”Vi kører på nuværende tidspunkt alle ansættelsessamtaler over Skype, og det har fungeret rigtig godt. Vi har allerede praktiseret det i forhold til ansættelser fra udlandet, så det er ikke helt fremmed for os, og det er en god måde at screene kandidater på indledningsvis,” fortæller Karen Marie Olsen.

Tager læringen med fremadrettet

Der er ingen tvivl om, at mange har indset, at det kan lade sig gøre at arbejde hjemme, og at det fungerer upåklageligt at holde møder online, men spørgsmålet er, om det fortsætter, når vi er tilbage til normale tilstande? Det har Karen Marie Olsen en klar holdning til.

”Der er rigtig meget, vi har gjort i denne tid, som vi vil tage med os, og det har været sundt at prøve en anden arbejdsdag end den, vi er vant til. Derudover så kan jeg allerede nu sige, at vi kommer til at tage vores onboardingsproces op til overvejelse.”

Som leder ved Karen Marie Olsen alt om, hvordan den opgave skal håndteres i den virkelige verden, og det gør sig også gældende i den virtuelle verden.

”Jeg fik hurtigt lagt en strategi for, hvordan dette skulle gribes an. Vi har daglige briefinger og dialog om opgaver, og så har jeg skruet op for vores 1:1-møder, som i denne periode holdes ugentlig i stedet for hver 14. dag.”

Der skal være plads til sjov – selv i en alvorlig tid

Selvom det er en alvorlig tid, skal vi ikke glemme hyggen, og der er ingen tvivl om, at barriererne er blevet nedbrudt, når der skåles med fra haven, børnene pludselig afbryder mødet, eller hunden gør. Det er med til gøre det hele lidt mere personligt under karantænen.

”Hos os holder vi online kaffemøder og fredagsbar, hvor vi quizzer med hinanden på kryds og tværs. Man bliver helt overrasket over, hvor meget der kan lade sig gøre online. Det er helt klart noget, som er med til at styrke sammenholdet,” fortæller Karen Marie Olsen.

Til slut beder vi igen Karen Marie Olsen om at tage rekrutteringsbrillerne på og dele et godt HR-råd med os:

”Det er kort og godt: Den gode rekruttering er ikke afsluttet ved underskriften, men ved en god og succesfuld onboarding.”

Læs også