Rekruttering
Er du i gang (eller skal du i gang) med en re­k­rut­te­ring under cor­ona­kri­sen?

Her er vores aktuelle råd til at komme videre med samtalerne i en tid, hvor verden er på den anden ende. Der er stadig noget, du kan gøre – og noget som du bør være særligt opmærksom på ikke at gøre.

Det er ikke bare business as usual for tiden. Det er snarere business as unusual, hvor nye eller uvante måder at arbejde på kommer i spil. Det gælder også i rekrutteringsarbejdet. Nogle virksomheder er i en afventende position, fordi økonomien kan være godt presset på sigt, andre fordi man ikke ved, om kandidaterne i det hele taget er i modus til at gå til samtale.

Det gælder altså om at finde den gyldne middelvej, hvor alt ikke går helt i stå (hvor det kan undgås), men også hvor man udviser en god situationsfornemmelse – og ikke holder fast på at gøre alt, som man plejer.

Til at få lidt nuancer på overlader vi spaltepladsen her til Pia Hylle Kjelgaard, rekrutteringschef hos Jobindex.

Vær respektfuld og tænk alternativt

Selvom min hverdag på rekrutteringsgangen er skiftet ud med hjemmekontor, har jeg stadig tæt kontakt med de 13 rekrutteringskonsulenter i mit team, som lige nu har dialoger i gang med både virksomheder og kandidater. Vi ved, at krisetiden kalder på rettidig omhu – og der er mange spørgsmål, der rejser sig derude.

Det, vi hører mest, er usikkerheden omkring afholdelse af samtaler. Der er usikkerhed hos både virksomheder og kandidater. Så min anbefaling til virksomhederne er at melde klart ud til kandidaterne med en alternativ måde at tage samtalerne på. Og da det her er en ny situation for alle, så skab gerne en rar stemning, hvor kandidaten også kan være sig selv i denne nye situation.

Gør alt, hvad du kan, online

Meget kan klares på distancen via Skype, Teams, FaceTime eller lignende, og hvis du ikke er vant til at bruge det professionelt, så bare prøv at kaste dig ud i det alligevel. For alle ved, at situationen lige nu er ganske usædvanlig – og via et videoopkald er det stadig muligt at få en rigtig fornuftig jobsamtale.

Måske kan du også lægge samtalen uden for normal arbejdstid, hvor kandidaten kan komme ind på kontoret uden andre til stede. Hav håndsprit klar, og hold 2-3 meters afstand til hinanden, så kunne det være sådan, samtalen blev kørt igennem.

Vi kender også til virksomheder, som for en uges tid siden klarede samtalen på en walk&talk. Det var jo smart og gav gode samtaler. Men tiderne skifter virkelig hurtigt med hensyn til, hvor meget afstand man skal holde til hinanden, og hvor det giver mening at gå en tur henne. Så jeg tør ikke længere anbefale en walk&talk – med mindre at du kan sikre både anonymitet og den korrekte afstand uden at gå på kompromis med den gode samtale.

Der er dog også et par fordele lige nu

Flere HR-professionelle oplever lige nu mere tid til fordybelse i processen, end da den sædvanlige hverdag bragede derudad. Så hug til og brug tiden fornuftigt – det gælder jo netop om at få det bedste ud af situationen.

For du har for tiden sikkert langt bedre adgang til kandidaterne end på en normal hverdag – kandidaterne er i hvert fald noget lettere at træffe og få hurtig respons fra både på mail og mobil nu, hvor det meste af landet er lukket ned, og mange har hjemmearbejde. Så tag fat og start dialogerne. Det er om ikke andet langt bedre at tage de små skridt nu end at lade stå til og helt afvente.

Det her må du ikke gøre

Når det hele lige nu er anderledes end det plejer, så vær ekstra opmærksom på, at du ikke kommer til at diskvalificere en kandidat, der måske tøver med at sige ja til et møde. Lad være med hurtigt at afskrive vedkommende og bare tage en samtale med en anden i stedet.

Det er vigtigt at være respektfuld og gå til det med ekstra omtanke, for der kan være rigtig gode grunde til, at en kandidat tøver. Måske er der en i nærmeste familie, der er i en særlig risikogruppe med hensyn til smittefare – uden at kandidaten har lyst til at dele ud af den slags private aspekter. Og måske er kandidaten beklemt ved situationen og bange for at sige nej til et møde af frygt for at blive diskvalificeret med det samme.

Pas også på med at analysere for meget på en bestemt situation, hvis kandidaten er lidt nervøs eller føler sig akavet ved denne nye måde at gå til samtale på – for ikke alle er lige komfortable med f.eks. pludselig at være på kamera. Lad ikke omstændighederne spille ind på din vurdering af kandidaten.

Husk at være åben og ærlig

Jeg vil sige, at så vidt muligt, hav gerne flere muligheder parat overfor kandidaten – så starter I også med en god og åben dialog om, hvordan det her skal gribes an. Der er ingen grund til at skjule, at tingene er anderledes for tiden, det gør dig ikke mindre professionel. Tværtimod. Og så er kandidaten roligere, og du får bedre mulighed for at lære kandidaten at kende, som du har behov for.